گروه بورس: معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز مذاکره با هلدینگ‌ها و نهاد‌های مالی بزرگ برای عرضه سهام در بورس تهران خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، همزمان با رشد شاخص‌های بورس تهران از اسفند سال گذشته تاکنون بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که بورس تهران به عرضه سهام جدید و افزایش درصد سهم شناور شرکت‌ها تیلز دارد تا از این طریق از افزایش حباب‌گونه سهام شرکت‌ها جلوگیری شود. اما از ابتدای سال‌جاری تقاضا برای خرید سهام روز به روز افزایش می‌یابد و متناسب با این افزایش تقاضا، قیمت سهام شرکت‌ها نیز گران‌تر می‌شود اما در کوران داغ رقابت برای خرید سهام هیچ خبری از سازمان خصوصی‌سازی‌ که یکی از متولیان اصلی عرضه سهام شرکت‌های دولتی و عرضه سهام جدید است، نبود. سنت سال‌های گذشته نشان داده که این سازمان در زمان رونق مبادلات بورس که فرصت بسیار مناسبی برای عرضه سهام جدید است، هیچ برنامه مدونی برای بازار سرمایه نداشته است.

در چنین شرایطی مسئولان بازار سرمایه به فکر افتادند تا در شرایطی که سازمان خصوصی‌سازی‌ هیچ برنامه‌ای ندارد و گویا فعالیت‌های این سازمان برای همیشه به حالت تعلیق درآمده است. (هیچ خبری از درون این سازمان منتشر نمی‌شود) باب مذاکره را با شرکت‌های بزرگ و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه باز کنند تا به واسطه این شرکت‌ها، سهام جدیدی در بورس عرضه کنند و زمینه رقیق‌شدن معاملات را فراهم کنند.

بر همین اساس روز گذشته سید علی حسینی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های جدید برای ایجاد تعادل در بازار سهام خبر داد و گفت: براساس این برنامه، صدور مجوز‌ها ی جدید پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید کوتاه‌تر و راحت‌تر خواهد شد تا زمینه عرضه سهام جدید در بورس سرعت بیشتری بگیرد.
وی با بیان اینکه زمان مناسبی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و تامین منابع مالی فراهم‌شده، تاکید کرد: سال گذشته ارزش اسمی بازار سرمایه از محل افزایش سرمایه شرکت‌ها به میزان 10 درصد افزایش پیدا کرد و همچنین 100مجوز عرضه صادر شد.عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس تاکید کرد: اگر روند سال گذشته تکرار شود، در سال‌جاری نیز ارزش اسمی بازار سرمایه به میزان 10 تا 15درصد از محل افزایش سرمایه شرکت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

عرضه‌های جدید

حسینی در پاسخ به این پرسش که برنامه سازمان بورس برای پذیرش و عرضه سهام جدید در بورس چیست؟ تصریح کرد: برنامه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های دولتی از کنترل سازمان خارج است اما مذاکرات زیادی با هلدینگ‌ها و نهاد‌های مالی بزرگ برای عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌شان انجام شده تا ازاین طریق به افزایش تعادل در بازار سهام هم کمک شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون جلسات فشرده‌ای برای ساماندهی عرضه‌ها انجام‌شده است، گفت: اقدامات گسترده‌ای در سطح سازمان بورس و وزارت اقتصاد برای این‌کار انجام شده و با مذاکرات انجام‌شده قرار است نهاد‌های مالی بزرگ اقدام به عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود در بازار کنند؛ چرا که رونق معاملات بورس شرایط مناسبی را برای افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها فراهم کرده است.

به گفته وی، یکی از دلایل افزایش ارزش روزانه معاملات ناشی از عرضه‌های جدید است.حسینی از انجام مذاکراتی با سازمان خصوصی‌سازی‌ برای پیگیری عرضه سهام شرکت‌های جدید خبر داد و اعلام کرد: برنامه شرکت بورس این است که در سال‌جاری 12 شرکت جدید را عرضه کند اما ما امیدواریم با ورود شرکت‌های تازه تاسیس و همچنین شرکت‌های متوسط و میانه به بازار سرمایه، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس به بیش از این میزان برسد.

معاون سازمان بورس به پذیرش شرکت‌هایی که در فرابورس پذیرفته می‌شوند اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که شرکت‌هایی که سهامشان در فرابورس عرضه می‌شود، پس از طی 6ماه و ارائه اسناد مالی‌شان به بورس منتقل شوند و امکان معاملات سهامشان در بورس به‌وجود بیاید.وی پیش‌بینی کرد: از اواخر سال‌جاری و اوایل سال‌آینده روند پذیرش و عرضه سر یع سهام شرکت‌های جدید به یک روال ثابت تبدیل شود.

کد خبر 132839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز