سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: با مصوبه شورای شهر، ‌ساختار تشکیلاتی شهرداری تهران اصلاح می‌شود.

شورای اسلامی شهر تهران، سه‌شنبه سوم بهمن در دویست و نود و پنجمین جلسه علنی خود با تصویب یک طرح دو فوریتی، کمیسیون ویژه ای را مکلف کرد تا با همکاری شهرداری،  نمودار ساختار اصلی تشکیلات شهرداری تهران را تهیه و  ظرف 15 روز آن را به شورا ارائه کند.

در  این مصوبه،  هدف از اصلاح ساختار شهرداری، حذف فعالیت های موازی و غیرضروری و ارتقای کارآمدی و توانمندی سازمان شهرداری اعلام شده است. نادر شریعتمداری، حسن زیاری، رسول خادم، حسن بیادی، حبیب کاشانی، مسعود زریبافان و نسرین سلطانخواه به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شدند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر هنگام بررسی این طرح، با بیان اینکه شهرداری در ارائه اصلاحیه ساختار تشکیلاتی خود تعلل کرده است، گفت: بر همین اساس مجبور شدیم که  خود شورای شهر برای  اصلاح ساختار شهرداری اقدام کند.

نسرین سلطانخواه،  عضو هیات رئیسه شورا نیز با بیان اینکه برخلاف سیاست مورد نظر شورای شهر، ساختار شهرداری در حال بزرگ شدن است گفت: در اصلاح ساختار شهرداری بر اساس این طرح باید 72 شرکت تحت پوشش معاونت ها  نیز  درنظرگرفته شود.

از سوی دیگر حسین پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران با بیان اینکه طبق ماده 54 قانون شهرداریها، ساختار کلان شهرداری‌ها  باید با  اطلاع  انجمن شهر  تهیه و برای تصویب به وزارت کشور  ارائه شود خاطرنشان کرد که تاکنون نیز بر همین  اساس عمل شده  است.

حسن بیادی در پاسخ به اظهارات پورزرندی با  طرح این سئوال که اگر شهرداری اصلاح ساختار را پس از چند سال به شورا نیاورد چه باید کرد گفت:  شورای شهر می‌تواند اصلاح ساختار شهرداری را بررسی کند و نیازی نیست منتظر شهرداری بماند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز با اشاره به  تشکیل کمیسیون ویژه  متشکل از 7 عضو شورای شهر برای  اصلاح ساختار شهرداری گفت: اصلاح ساختار با همکاری شهرداری انجام خواهد شد و بالاخره باید این ساختار ارائه شود و تعلل در آن باعث می‌شود که این موضوع عملی نشود.

ادامه بررسی لایحه خصوصی‌سازی اتوبوسرانی

در جلسه شورای شهر همچنین، 9 تبصره دیگر از لایحه «تاسیس و فعالیت شرکت های اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی تعاونی و خصوصی در شهر تهران‌» تصویب شد.

بر اساس تبصره دو این لایحه ،  ‌شهرداری موظف است در قالب تشکیل تعاونی همکار با استفاده از پرسنل و رانندگان شرکت واحد، با در اختیار گذاشتن اتوبوسهای موجود برای بهره‌برداری از خطوط با نرخ مصوب شورای شهر به صورت ریالی اقدام کند.

به موجب تبصره  دیگری، شهرداری موظف است در واگذاری های مربوط به این مصوبه به گونه ای عمل کند که در هر شرایط 40 درصد اتوبوس ها را در اختیار داشته باشد.

شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هنگام بررسی لایحه مذکور با بیان اینکه اتوبوسرانی نباید در کل ناوگان، خصوصی شود گفت: 60 درصد ناوگان باید به صورت ریالی باشد و از این گذشته توزیع اتوبوسهای خصوصی نیز به گونه ای صورت گیرد که سهم محدوده مرکزی و جنوب شهر تهران بیشتر از 20 درصد نباشد و 80 درصد به صورت بلیتی انجام شود و حتی امکانات بیشتری به مناطق جنوبی داده شود.

وی تاکید کرد: ما به دنبال کاهش حمایت‌های شورای شهر و شهرداری  از شبکه حمل و نقل عمومی نیستیم، بلکه قصد توسعه و بهبود آن را داریم.

رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز گفت: بهتر است فعلا در مورد خود لایحه تصمیم‌گیری شود زیرا وارد شدن به جزئیات آن زمان زیادی لازم دارد.

از سوی دیگر ‌ تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری نیز گفت: نگرانی‌های موجود در مورد سپردن کار به بخش خصوصی بیشتر به دلیل آن است که گمان می‌رود این بخش توان  نظارت را ندارد و به عبارتی نوعی تهدید برای سیستم دولتی تلقی می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای شهر سهم اتوبوسهای ریالی در تهران در حد 60 درصد باقی می ماند.

کد خبر 14103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز