سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شورای گزینش نقاشی دیواری خانه هنرمندان شهرداری مشهد گفت: ایجاد نقاشی دیواری برای جبران کمبودهایی که در گرافیک شهری و نماسازی ساختمان‌ها وجود دارد، ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، علی سیران در باره ضرورت ایجاد نقاشی دیواری، گفت: برای نماهای معماری ساختمان‌ها و جلوه گرافیکی شهر باید از قبل برنامه‌ریزی شود، اما از آنجایی که قاعده و نظمی در ساختمان‌سازی، نماهای بیرونی، آثار معماری، پارک‌ها و نقشه شهری وجود نداشته و تاثیر بدی بر ذهن و روان انسان‌ها گذاشته است، ایجاد نقاشی دیواری در شهرها ضرورت پیدا می‌کند تا این کمبودها را جبران کند.

وی افزود: در شرایط امروزی به دلیل آنکه شهرها در شکل کلی خود مهندسی درستی نداشته و برنامه‌ریزی شهری مناسبی برای آن انجام نشده است و همچنین مردم به علت رفت و آمد در خیابان‌ها مجبور هستند ساختمان‌ها و بی‌نظمی شهر را ببینند ایجاد نقاشی دیواری که جز گرافیک شهری است، ضرورت بیشتری خواهد داشت تا چشم‌نواز باشد.

سیران گفت: از زمان شروع این فعالیت پسندیده و تاثیرگذار توسط خانه هنرمندان بخش معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، به دلیل بالا رفتن تجربه هنرمندان و کارشناسان هنری خانه هنرمندان، هر ساله آثار قوی و برجسته‌تری در سطح شهر ارایه می‌شود.

وی افزود: نقاشی دیواری‌های حاضر تا حدودی در شکل ایده‌آل است اما بعضی از نقاشی‌هایی که در دو تا سه سال پیش کار شده است خارج از حیطه کارشناسی هنری بوده و به صورت مستقل توسط ارگان‌ها و موسسات به شکلی ضعیف و خالی از هرگونه معیارهای زیباشناسی انجام شده است که باید آثار بهتر جایگزین اینگونه کارها شود.

عضو شورای گزینش نقاشی دیواری خانه هنرمندان شهرداری مشهد با اشاره به پیشینه نقاشی دیواری، ابراز داشت: نقاشی دیواری سبکی است که از مکزیک شروع شد و تحت تاثیر شرایط خاص سیاسی ـ اجتماعی آن زمان در مکزیک که به تفکر انقلابیون اختصاص داشت.

وی افزود: اصطلاح نقاشی دیواری که در تاریخ هنرهای تجسمی مد نظر است، اصطلاح خیلی درستی برای آثار گرافیکی در شهر نیست زیرا نقاشی دیواری باید معیارهای نقاشی را داشته باشد.

در حالی که این آثار چنین معیارهایی را ندارد بلکه فضاسازی ساده‌ای است که به منظور مطلوب‌تر کردن گرافیک شهری به وجود آمده‌ است.

سیران یادآور شد: در سال‌های گذشته به دلیل آنکه موسسات فرهنگی و هنری، آثاری را به منظور فضاسازی‌های بصری خوشایند و چشم‌نواز ارایه نداده‌اند، ‌اکثر کارهایی که انجام شده است، شعاری بوده است اما در سه سال اخیر آثاری مستقل از شعارهای خاص برای ایجاد آرامش روانی و روحی در مردم ارائه شدند که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: محل ورود مسافرین، میادین اصلی، دیواری طولانی، ساختمان‌های بلند که در مکان‌های پرجمعیت قرار دارد، مکان‌هایی مناسب برای ارائه آثار گرافیکی است.

 

 

کد خبر 144878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز