سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - سهیلا نیاکان: مجله زندگینامه هنرمندان تجسمی همشهری آنلاین، دچار تغییرات شده و معرفی و شرح حال هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی به شکلی دیگر ارائه شده‌اند.

در این ارائه جدید، هنرمندان نقاش، مجسمه ساز، خوشنویس و خطاط، عکاس، معمار، گرافیست و کاریکاتوریست هر یک در بخشی جداگانه (در قالب مجله‌های گوناگون در سرویس هنر همشهری‌آنلاین) به علاقمندان این حوزه‌ها معرفی می‌شوند.

هدف از معرفی و شرح زندگی هنرمندان برجسته در این بخش‌ها، همچنان که پیشتر نیز بر آن تاکید شده، یادگیری بیشتر در زمینه تاریخ هنر کشورمان در درجه نخست، و سپس آگاهی از تاریخ هنر جهان است.

همچنین در این سلسله مطالب گفته‌ایم که چگونه هنرمندان، هنرمند شدند و هنرمند ماندند و آثار هنری خود را خلق کردند؟

بنابر این پاسخ به این پرسش‌ها نیز می‌تواند ما را به یافتن پاسخی هنری به این پرسش اساسی رهنمون کند؛ اینکه چرا زندگی می‌کنیم؟

در مجله زندگینامه هنرمندان نقاش، از جایگاه ویژه هنر نقاشی گفته‌ایم و اینکه در آثار نقاشان امروز، حرف‌ها و ناگفته های بسیاری نهفته و آنها از طریق نقاشی سعی در انتقال پیام و مفاهیم ذهنی شان به مخاطب را دارند.

در مجله مربوط به زندگینامه هنرمندان گرافیست نیز، گرافیک را بخشی جدا ناپذیر از زندگی روزانه بشر توصیف کرده ایم و از تلاش هنرمندانی که این رشته را در کشور مان بسط و تعمیم داده اند.

درمجله زندگینامه مجسمه سازان نیز با اشاره به فراز و نشیب های هنر مجسمه سازی در ایران ، از ضرورت این هنر و خلافیت هنرمندان مجسمه ساز که در نهایت منجر به تاثیرات مثبت در زندگی شهری و فضای هنری جامعه می شود، سخن به میان آورده ایم.

اما مجله زندگینامه هنرمندان معمار نیز قصد دارد به معرفی معماران مطرح ایران و جهان بپردازد و نقش و جایگاه معمار را به عنوان کسی که در آبادانی جهان می کوشد تا دیگران بهتر در آن زندگی کنند، نشان دهد.

در این بخش می گوئیم: "اما کمتر کسی می داند که معماران خود چگونه زندگی می کنند".

در زندگینامه هنرمندان خوشنویسی و  نقاشیخط نیز به شیوه های متفاوت کار هنرمندان این عرصه در طول تاریخ خوشنویسی کشورمان اشاره شده است و این که خوشنویسان و خطاطان از جایگاه هنری این رشته فراتر رفته اند و آن را به عنوان پلی فرهنگی - اجتماعی میان کشورها و مردمان آنها قرار داده‌اند.

در مجله زندگینامه هنرمندان عکاس نیز مخاطبان با شرح حال هنرمندان مطرح در شاخه عکاسی آشنا م‌شوند؛ عکاسانی که در زمینه ثبت صحنه‌های جنگ، بلایای طبیعی، بیماری، شورش، ترور، مناظر طبیعت، و عکس‌های یادگاری و خانوادگی تجربه کسب کرده‌اند.

در مقدمه این بخش گفته‌ایم که هنرمندان رشته عکاسی چگونه به سراغ این حرفه رفته‌اند و زندگی حرفه‌ای شان را چطور سپری می‌کنند؟

امیدواریم علاقمندان به عرصه هنر و آثار هنری هنرمندان، با مراجعه به این بخش‌های مختلف بتوانند استفاده لازم را از آنها به عمل بیاورند.

کد خبر 144470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز