دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شماره هشتاد و یکم فصلنامه رسانه با مطالبی متنوع در حوزه‌ةای مختلف بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین   این شماره از فصلنامه رسانه به 7 عنوان مقاله پژوهشی اختصاص دارد که کارکرد رسانه‌ها را در زمینه‌های متفاوت مورد بررسی قرار می‌دهد.

اولین مقاله این شماره با عنوان "تبیین مفهوم عدالت زبانی در رسانه" نوشته عبدالله بیچرانلو،به تشریح کارکردهای گوناگون زبان و رسانه برای بیان واقعیات می پردازد و با ذکر مثال‌های متعدد از متون رسانه ای، به کارگیری زبان تخصصی در رسانه‌ها از جمله تبعیض جنسیتی و قومیتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در مقاله دوم، نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نسبت به فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات و رابطه آن با میزان توانمندی آنها در استفاده از رسانه‌های مجازی در آموزش دانشگاهی(نوشته: زهرا جعفری،نجمه وکیلی)مورد بررسی قرار می گیرد. این نتایج نشان می‌دهد در صورت وجود زمینه‌های دستیابی به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و با توجه به تأثیرات مثبت و کارکرد خاص این رسانه‌ها در آموزش دانشگاهی، این ابزارها می توانند نقش مهمی در حوزه پژوهش و آموزش دانشگا هها ایفا نمایند.

‌سومین اثر ارائه شده در این شماره از فصلنامه به تأثیر پایگاه‌های اجتماعی - اقتصادی خانواده‌ها بر نحوه استفاده دانش‌آموزان از اینترنت(نوشته:جواد افشار کهن، سیدسعید حسینی و مهرداد نادری‌فر )می پردازد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که دانش‌آموزان طبقه مرفه به علت اطلاعات عمومی گسترده و آشنایی بیشتر با زبان انگلیسی و امکانات مختلف اینترنتی نسبت به طبقات متوسط و پایین از شرایط مساعدتری برای استفاده خلاقانه و کسب اطلاعات مفید از این وسیله برخوردارند.

در چهارمین مقاله هدف بررسی، تصویری است که نشریات حزب توده طی سال‌های 1329 تا 1331 از «دیگری»های خود برای مخاطبان ترسیم ‌کرده اند. بررسی این نشریات که مقاله آن توسط مریم مظفری‌پور، سیدمحمدعلی تقوی و سیدحسین اطهری  نوشته شده، نشان می‌دهد که در گفتمان حزب توده تا سال 1331، جبهه ملی به رهبری دکتر مصدق بیش از سایر گروه‌ها، آماج خصومت بوده است.

پنجمین مقاله فصلنامه رسانه(نوشته مهسا ماه‌پیشانیان)، نشان می‌دهد که با جهانی شدن اطلاعات، گسترش پیشرفت‌های تکنولوژیک و اهمیت یافتن جبهه نرم‌افرازی قدرت و جنگ در جهان امروز، نقش «اتاق‌های فکر» در ایالات متحده آمریکا برای تدوین سیاست‌های عمومی این کشور افزایش یافته است. متن حاضر در صدد پاسخگویی به این سؤال است که «اتاق‌های فکر» در ایالات متحده آمریکا برای عملیاتی نمودن جنگ نرم در برابر جمهوری اسلامی ایران از چه راهکارهای رسانه‌ای بهره می‌گیرند.

در مقاله ششم فصلنامه رسانه(تالیف: امان‌الله شفایی، و غلامرضا بهروز لک)به چارچوب‌های نظری تنیدگی دین و هنر میان فرهنگ رضوی و هنر هفتم می‌پردازد. این بررسی نشان می‌دهد همسویی و تعاملات گسترده ای میان دین و هنر هفتم وجود دارد و هر دو حوزه از قابلیت ها و ظرفیت های وسیعی جهت همکاری با یکدیگر برخوردارند.

آخرین مقاله از فصلنامه رسانه که از سوی ایرج رستگار نوشته شده، به ارائه تعریف سرمقاله و کارکردهای آن می‌پردازد و ضمن تشریح مدل زنجیره اثر می‌کوشد با بیان ویژگی‌های سرمقاله‌نویسی، راهکارهای مهمی را برای مطلوب‌تر نوشتن سرمقاله ارائه دهد. در این راستا 101 راهکار برای نگارش سرمقاله بر اساس پژوهش نگارنده، در زمینه عناصر فاعلی، فعلی و زمان و مکان و منظور سرمقاله ارائه شده است.

در پایان این شماره فصلنامه هم  فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات در ماه‌های تیر ،مرداد و شهریور که توسط  مهرناز ندیری فهرست بندی شده آمده است.

کد خبر 146575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز