یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

روز گذشته امیت یاردیم، سفیر ترکیه در ایران درخصوص وضعیت گروهک تروریستی پژاک گفت که نمی توان پژاک و پ‌ک‌ک را در کنار هم و همسنگ هم تحلیل کرد.

جواد جهانگیرزاده،

ازاین‌رو با توجه به اینکه ارتباط این دو گروهک بنابر اقرار سران آن غیرقابل کتمان است به سراغ جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی رفتیم و علل ارائه تحلیل خطای سفیر این کشور را جویا شدیم که درپی می‌آید.

  • ارزیابی‌تان از تحلیل ارائه شده سفیر ترکیه در رابطه با گروهک پژاک چیست؟

اینکه سفیر ترکیه بیان کرده که این دو گروهک تروریستی همسنگ هم نیستند با این بخش از سخنانش موافق هستم زیرا ماموریت‌های این دو گروهک با هم متفاوت است. اما درخصوص اینکه این دو گروهک در کنار هم نیستند، تحلیل سفیر ترکیه کاملا اشتباه است زیرا پژاک اساسا زاییده پ‌ک‌ک و طراحی شده برای ایران است.

این دو گروهک تروریستی برای یک هدف فعالیت می‌کنند و یکی از نتایج اقدامات این گروه‌ها ناامن کردن منطقه است. از این جهت باید گفت گروهک پژاک و پ‌ک‌ک در هدف نهایی یکسان هستند و در این راه نیز با طراحی‌هایی که از سوی غربی‌ها شده مورد پشتیبانی آنان قرار دارند. اما از لحاظ ساختاری شاید پژاک اکنون روابطش با گروهک پ‌ک‌ک کمتر شده باشد ولی به لحاظ تبیین اهداف و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک در کنار هم قرار دارند.

  • با توجه به این تحلیل اشتباه، فکر نمی‌کنید دستگاه دیپلماسی مواضع ایران را باید پررنگ‌تر ارائه کند تا با توجه به وضعیت موجود حوادث تحلیل شوند؟

ما مسئول تحلیل غلط یا درست سفیر ترکیه در ایران نیستیم اما اگر این تحلیل نشان‌دهنده مواضع ترکیه باشد به‌نظر می‌رسد که ترک‌ها باید تحلیل‌های خود را دوباره مورد بررسی قراردهند تا تحلیل‌هایی متناسب با واقعیت‌های موجود ارائه کنند.

  • عملیات‌های سپاه پاسداران علیه این گروهک تروریستی تا چه حد در محدودیت فعالیت‌های تروریستی آنان تاثیر داشته است؟

سپاه پاسداران در مقابله با گروهک تروریستی پژاک کار بسیار بزرگی انجام داد اما نمی‌توان این موضوع را نیز فراموش کرد که باید برای متوقف کردن کامل گروه‌هایی که با ظاهر قومی( مانند پژاک) فعالیت می‌کنند مبارزه جدی انجام داد.

کد خبر 147982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز