دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

گروه بیـــن‌الملل: انتخــابات ریاست‌جمهوری روسیه دیروز در حالی برگزار شد که همه قرائن حاکی از بازگشت ولادیمیر پوتین برای دوره سوم ریاست‌جمهوری به کرملین است.

ولادیمیر پوتین

هنوز چند ساعت از آغاز رأی‌گیری نگذشته بود که مخالفان مدعی شدند انتخابات مخدوش و دستکاری شده است تا راه برای بازگشت پوتین فراهم شود. این در حالی است که در اکثر حوزه‌های رأی‌گیری دوربین‌های اینترنتی نصب شده بود تا همه بتوانند به چشم خود از روند رأی‌گیری و سلامت آن اطمینان حاصل کنند. به گزارش رویترز، کسی تردیدی در مورد پیروزی پوتین در این انتخابات نداشت. بسیاری از روس‌ها وی را عامل بازسازی وجهه قدرتمند کشور و رونق اقتصادی در دوره اول ریاست‌جمهوری خود می‌دانند و از این‌رو گمان تحلیلگران بر این است که پوتین در همان دور اول و با کسب بیش از 50 درصد آرا که برای پیروزی لازم است، بر 4 رقیب دیگر خود غلبه خواهد کرد.

گنادی زیوگانف رهبر حزب کمونیست شکست‌خورده چند دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری است که برآورد می‌شود بین 13 تا 15 درصد آرا را به دست آورد. ولادیمیر ژیرینفسکی سیاستمدار ملی‌گرای جنجال‌برانگیز، میخائیل پروخوروف صاحب معادن فلز و سرگئی میرونف از حزب روسیه عادل دیگر رقبای پوتین بودند. نشانه‌های اولیه حاکی از مشارکت بالای رأی‌دهندگان در انتخابات بوده‌است. مقامات روسیه اعلام کردند تا ساعت یک بعد از ظهر به وقت مسکو، 30 درصد از افراد واجد صلاحیت رأی دادن، رأی خود را به صندوق انداخته بودند که بیش از انتخابات سال 2008 است که دیمیتری مدودف را به قدرت رساند. کسانی که به پوتین رأی می‌دهند عمدتاً به 2 گروه تقسیم می‌شوند؛ نخست کسانی که واقعاً به وی اعتقاد دارند و او را ناجی کشور و اقتصاد می‌دانند و دسته دوم کسانی که می‌گویند به‌دلیل ضعف رقبای پوتین به او رأی می‌دهند. پوتین در یک رخداد نادر با همسرش لیودمیلا در یک حوزه رأی‌گیری در مسکو حاضر شد و رأی داد.

پخش مستقیم انتخابات

پس از انتخابات پارلمانی روسیه در آذرماه که حزب روسیه متحد منتسب به پوتین حائز اکثریت آرا شد، مخالفان مدعی تقلب شدند. پوتین نیز در پاسخ وعده کرد در حوزه‌های‌ رأی‌گیری دوربین اینترنتی نصب کند تا همه بتوانند روند رأی‌گیری را مشاهده کنند. دیروز در هر حوزه رأی‌گیری، 2 دوربین نصب شده بود که یکی فضای کلی حوزه را نشان می‌داد و دیگری روی صندوق متمرکز شده بود. به این ترتیب، در حدود 91 هزار حوزه قریب به 182 هزار دوربین نصب شده بود که علاقه‌مندان می‌توانستند با مراجعه به یک سایت و وارد کردن نام حوزه، فیلم آن را مستقیماً ببینند. کارشناسان روسی می‌گویند این طرح که با حدود 300 میلیون دلار هزینه اجرا شده است، معادل 500 سال (5پتابایت) فیلم تولید می‌کند که تا یک سال نگهداری خواهد شد. مخالفان دیروز بار دیگر برگزارکنندگان انتخابات را به دستکاری و تقلب به‌منظور هموار کردن راه بازگشت پوتین به کرملین متهم کردند. آنان آماده می‌شوند امروز به خیابان‌های مسکو و دیگر شهرهای بزرگ روسیه بروند تا اعتراض خود را به روند انتخاب پوتین اعلام کنند.

کد خبر 162659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز