سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مرد اول صحنه سیاست و قدرت روسیه در 15 سال گذشته، سرانجام پس از ۴ سال انتظار دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور به کرملین بازگشت.

ولادیمیر پوتین

 او یکشنبه شب و بعد از اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری که مطابق پیش‌بینی‌های اولیه بود، پیروزی‌اش را در میان ده‌ها هزار نفر از طرفدارانش در میدان سرخ، درحالی‌که اشک می‌ریخت جشن گرفت. او برای یک دوره ۶ ساله جدید دوباره رئیس‌جمهور شد. مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که با شمارش ۹۹ درصد آرا ولادیمیر پوتین ۶۴ درصد آرا را از آن خود کرده است.

پوتین درحالی‌که اشک می‌ریخت در تجمع هزاران نفر از طرفدارانش که نامش را فریاد می‌زدند گفت: من قول داده بودم که ما پیروز می‌شویم. ما پیروز شدیم. او با اعلام اینکه در رقابتی آزاد و منصفانه، پیروز شده است تلاش‌های دشمنان برای تخریب روسیه و به زور در اختیار گرفتن قدرت در این کشور را محکوم کرد. وی تأکید کرد: مردم روسیه نشان دادند که چنین سناریوهایی در سرزمین ما به موفقیت نخواهد رسید. پوتین گفت: ما ثابت کردیم که هیچ‌کس نمی‌تواند چیزی را به ما تحمیل کند.شرکت‌کنندگان در جشن پیروزی پوتین پلاکاردهایی با شعار «پوتین، رئیس‌جمهور ما» و «ما به پوتین اعتقاد داریم» در دست داشتند. براساس اعلام کمیسیون انتخابات روسیه، گنادی زیوگانف کمونیست و نزدیک‌ترین رقیب پوتین، با فاصله بسیار و با کسب تنها ۱۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. زیوگانف روز گذشته این رای‌گیری را کاملا بی‌ارزش و غیرعادلانه خواند. در این انتخابات، ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر فعلی با گنادی زیوگانف، میخائیل پروخوروف یکی از ثروتمندان روسیه، ولادیمیر ژیرینوفسکی از حزب لیبرال دمکرات و سرگئی میرونوف رئیس پیشین سنای روسیه رقابت می‌کرد.

اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات

مقام‌های دولت روسیه با اعلام نصب هزاران دوربین مداربسته در حوزه‌های انتخاباتی که تصاویر آن به‌صورت آنلاین قابل مشاهده بود تلاش کردند مردم این کشور را نسبت به عادلانه بودن رای‌گیری مطمئن کنند اما این اقدام هم جلوی اعتراض‌ها را نگرفت. مخالفان دولت با اعلام تقلب گسترده در انتخابات اعلام کرده‌اند که بزرگ‌ترین تظاهرات این کشور در ۱۲سال گذشته را سازماندهی خواهند کرد. درحالی‌که گزارش‌ها از آماده شدن نیروهای امنیتی روسیه خبر می‌دهند، مخالفان می‌خواهند در میدان پوشکین مسکو تظاهراتی گسترده با شعار «روسیه بدون پوتین» برگزار کنند. سازمان امنیت و همکاری اروپا هم روز گذشته با عادلانه نخواندن این انتخابات اعلام کرد که شرایط به‌صورت واضح به نفع ولادیمیر پوتین طراحی شده بود. ناظران این سازمان تأکید کرده‌اند که برگزاری انتخابات و شمارش آرا با تخلفات گسترده همراه بوده است. گالوس، از نهادهای نظارتی مستقل انتخاباتی داخل روسیه هم اعلام کرده است که این رای‌گیری را نمی‌توان عادلانه و آزاد خواند.

اولین امتیاز به مخالفان و واکنش مثبت بازار

ساعتی بعد از اعلام پیروزی انتخاباتی پوتین، رسانه‌های این کشور از دستور رئیس‌جمهور برای بازبینی در حکم حبس میخائیل خودورکوفسکی از مخالفان کرملین و 23 نفر دیگر خبر دادند. خبر پیروزی پوتین ارزش سهام بورس مسکو را افزایش داد.

پیام‌های تبریک برای بازگشت

دولت چین به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد روسیه با تبریک پیروزی پوتین اعلام کرده است که این مسئله باعث تقویت مواضع مشترک 2 کشور در حوزه‌های مختلف بین‌المللی خواهد شد. هوجینتائو، رئیس‌جمهوری چین هم در پیام ویژه‌ای به پوتین پیروزی وی را تبریک گفته است. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان در کنار روسای جمهور آذربایجان و صربستان هم پیام‌های تبریک مشابهی برای پوتین داشته‌اند. وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرده که این کشور به‌دنبال همکاری سازنده و سرشار از اعتماد با پوتین است.

کد خبر 162777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز