سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همدان- سعیده آقاخانی: پیرمرد روستایی سال‌ها آرزوی خانه‌دار شدن در شهر را داشت اما فکرش را نمی‌کرد ‌ چند‌ماه‌پس از ثبت نام برای خانه‌دار شدن‌، صاحبخانه شود.

مسکن مهر - همدان

حالا این پیرمرد در شهر خانه‌ای دارد که 99سال مالکیت زمین آن با دولت است. او می‌گوید: تصمیم گرفتم به شهر بیایم و با ثبت‌نام در مسکن مهر، پس از چند‌ماه مشکل من حل شد!

اما داشتن خانه‌ای مانندخانه‌ای که این روستایی از داشتن آن راضی است برای همسایه او که سال‌ها در شهر بوده و طعم اجاره‌نشینی را چشیده است،‌لبخند رضایت به همراه ندارد. همسایه پیرمرد از نبود امکانات لازم زندگی همچون پارک و نانوایی می‌نالد و از کم‌فشار بودن آب گلایه می‌کند. وی از بیماری‌ها و مسمومیت‌هایی می‌گوید که فرزندانش را چندین بار برای درمان به بیمارستان شهر کشانده و پزشکان نتیجه را آلودگی محیط و خاکی بودن راه دسترسی اعلام کرده‌اند.

مسکن مهر و مشکلات مهرنشین‌ها

همسایه پیرمرد از مسئولانی که برای افتتاح مجتمع آنها در هفته دولت به اسدآباد آمده‌اند، گلایه دارد و در این‌باره می‌گوید: در‌ماه رمضانی که سپری شد آرزوی حضور در مسجد محل بر دلم ماند. وی ادامه می‌دهد: هنوز برای این مجتمع‌ها مسجد پیش‌بینی نشده و این فقدان در کنار کمبود مراکز خدماتی دیگر چون کلانتری، مدرسه و درمانگاه برای ما مشکلات فراوانی را به‌وجود آورده است.

البته این وضعیتی است که مسکن مهر در تمام استان همدان با آن درگیر است و با گذشت زمان کم‌وبیش خود را نشان می‌دهد. در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری وقتی وزیر راه و شهرسازی از پروژه مسکن مهر امید اکباتان همدان بازدید کرد، جماعتی از متقاضیان مسکن مهری‌ به استقبال وی آمدند تا از مشکلاتی بگویند که آنها را از وعده‌های داده شده ناامید کرده است. تخلف در تعاونی‌ها، طولانی شدن پروژه‌ها، نگرانی از هدررفت آورده و فقدان امکانات رفاهی لازم از جمله مشکلاتی بود که در این دیدار به نیکزاد منتقل شد تا او دستور بررسی ویژه این وضعیت را به تعاونی‌ها بدهد.

شهرهایی که نیازی به مسکن‌مهر ندارند

اواخر‌ماه گذشته علی محمد‌آزاد، استاندار همدان در آخرین جلسه شورای تأمین مسکن استان، زبان به انتقاد از برخی سهمیه‌های مازاد مسکن مهر در برخی شهرستان‌ها گشود و گفت: در بحث مسکن مهر اگر جایی نیاز باشد باید مجتمع احداث کرد وگرنه با صرف هزینه از بیت‌المال و مصالح و... جوابی نمی‌گیریم.

اکنون چند شهرستان استان همدان ازجمله فامنین، رزن و تویسرکان از مسکن مهر اعلام بی‌نیازی کرده‌اند و قرار است در این شهرستان‌ها به‌دلیل نبود تقاضا دیگر مسکن مهر ساخته نشود. با این حال در استان همدان ساخت حدود 48هزار واحد مسکن مهر در دوسال90 و 91 پیش‌بینی شده است که از این میزان تاکنون 13هزار واحد افتتاح شده و ساخت مابقی آن با مطالباتی چون کلانتری، مسجد، درمانگاه، مدرسه و تکمیل محوطه‌سازی‌، آسفالت و فضای سبز روبه‌رو شده است که گویا پیش از اجرای مسکن برای آنها طرحی پیش‌بینی نشده بود.

مسکن مهر خانه را ارزان نکرد

از سوی دیگر با وجود وعده تأثیر مسکن مهر در کاهش قیمت مسکن و کنترل تقاضا در این بازار، گرانی روز افزون مسکن در شهر همدان و رشد ارزش ملک، محقق‌نشدن این وعده را نیز نشان می‌دهد؛ به‌طوری که به گفته یکی از شهروندان همدانی قیمت هر مترمربع زمین در یکی از مناطق متوسط شهر همدان در سال‌های 81و 82 بین 200تا 250هزار تومان بود ولی اکنون به بیش از یک‌و نیم میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این با بررسی بیشتر در بنگاه‌های معاملات ملکی در نقاط مختلف استان همدان می‌توان به افزایش لجام‌گسیخته نرخ مسکن در این شهر پی برد.

اشتغال ناپایدار

کرم‌رضا پیریایی، استاندار سابق همدان، اسفند‌ماه سال گذشته در همایش تأمین مسکن استان همدان اعلام کرد: بیش از نیمی از اشتغال 60هزار نفری ایجاد شده این استان در سال90، از طریق احداث واحدهای مسکن مهر ایجاد شده است. درحالی‌که پیریایی در این همایش از ایجاد 47هزار شغل با ساخت 24هزار واحد مسکن مهر خبر داده بود اما این اشتغال ناپایدار همیشه با اعتراض فعالان مدنی همدان همراه بوده است؛ هر چند مسئولان همواره به ارتباط اشتغال و مسکن به‌عنوان یک پدیده مثبت نگریسته و با استناد به آمار این اشتغال ناپایدار از کاهش نرخ بیکاری در استان سخن گفته‌اند. به‌عبارت دیگر اگر برنامه مسکن مهر دنبال نشود، هدیه این طرح که دست‌کم انتظار ثبات قیمت مسکن را هم به‌دنبال نداشت، افزایش نرخ بیکاری را در این استان سبب می‌شود. آن وقت به‌نظر می‌رسد مشکلات مسکن مهر تازه شروع شده باشد؛ مشکلاتی که افزایش جمعیت شهرنشین با مهاجرت روستاییان کمترین آن و سونامی بیکاری اوج آن خواهد بود.

کد خبر 186538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز