یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه بین الملل: بیش از 44 میلیون فرانسوی یکشنبه ششم مه(16 اردیبهشت) به پای صندوق‌های رأی رفتند و در بیش از 65 هزار حوزه انتخاباتی رأی خود را به صندوق انداختند.

پیش ازآن رأی دهندگان در مستعمره های پیشین فرانسه از کنار قطب شمال تا اقیانوس آرام نیزرای خود را به صندوق انداخته بودند.

آخرین نظر سنجیها نشان از پیشی گرفتن نامزد محافظه کار نیکولای سارکوزی با 55 درصد آرا داشت.

میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات رکورد پیشین را شکست و تا بعدازظهر دیروزسه در صد از دور اول بیشتر بود.در پایان دور اول انتخابات در دو هفته پیش 86 درصد از فرانسویان در انتخابات شرکت کرده بودند.

در دور نخست از بین دوازده نامزد ریاست جمهوری نیکولای سارکوزی و خانم سگولن رویال بیشترین‌آرا را به خود اختصاص دادند و توانستند ده نامزد دیگر را کنار گذارند.

ژاک شیراک رییس جمهوری کنونی فرانسه  پس از دو دوره ریاست جمهوری این بار نامزد ریاست جمهوری نبود. نیکولای سارکوزی که در غرب پاریس رای خود را به صندوق انداخت در میان استقبال طرفدارانش که شعار سارکوزی رییس جمهور سرداده بودند به‌آنان اطمینان داد که انتخابات را خواهد برد.

خانم رویال که در خارج از پاریس به پای صندوق رای رفت نیز امیدوار بود به این مقام را به‌دست ‌آورد.

خانم رویال در روز های پایانی مبارزه های انتخاباتی توجه خود را بیشتر به طرفداران فرانسوا بایرو دوخته بود که دردور نخست بیش از هشت میلیون از طرفدارانش به پای صندوقهای رای رفته بودند.

آرای بایرو می‌توانست وزنه را به سود هر کدام از نامزدها سنگین‌تر کند. اختلاف عقیده دو نامزد باقیمانده در انتخابات فرانسه این بار بسیار فاحش بود و در حالی که سارکوزی بیشتربر مسایل پیش آمده پس از شورشهای خیابانی تمرکز داشت، خانم رویال سخن ار فرانسه‌ای نو می‌کرد که باید ارزش‌های نویی را نیز بر جامعه حاکم کند.

حوزه‌های رأی‌گیری که از ساعت هشت به وقت پاریس گشایش یافت در ساعت هشت بسته شد و بلافاصله پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری نتایج اعلام شد.

با توجه به درگیری هایی که در حومه پاریس پیش آمده بود، نیروهای پلیس در پاریس به حال آماده باش بودند تا از درگیری احتمالی بین طرفداران نامزدها جلوگیری کنند.

نتیجه رسمی صبح دوشنبه از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام می‌شود ولی تجربه نشان داده است که بین اعلام نتایج اولیه و نتایج رسمی اختلاف فاحشی بروز نخواهد کرد.

کد خبر 21331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز