یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرانسه خود را برای تورق برگ دیگری از ورق تاریخ جمهوری پنجم آماده می‌کند.

به نوشته ال موندو، فرانسویان روز یکشنبه 6 مه(16 اردیبهشت) بار دیگر به پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان نیکلا سارکوزی کاندیدای محافظه کار از حزب اتحاد برای نهضت مردمی و سگولن روایال سوسیالیست یکی را راهی کاخ ریاست جمهوری الیزه کنند.

نتایج نظر سنجی‌ها حاکی است که احتمال سارکوزی برای جانشینی ژاک شیراک 74 ساله پیش از روایال است. اما نباید این مساله را از ذهن دور داشت که به هر تقدیر این انتخابات به 12 سال ریاست شیراک نئو گلیست بر فرانسه پایان می‌دهند.

سارکوزی 52 ساله است و روایال، اولین زنی که در تاریخ جمهوری فرانسه امید راهیابی به الیزه را پیدا کرده، 53 ساله است. این امر نشانگر آن است که فارق از پیروزی هر یک از این دو کاندیدا، نسل جدیدی به کاخ الیزه راه پیدا خواهد کرد، نسلی که قصد دارد عادات و شیوه زمامداری بر فرانسه را اگر نگوییم تغییر دهند، نوسازی کند.

سارکوزی که یک بار در زندگی مشترک شکست خورده و از همسر اولش جدا شده و اکنون با همسر دیگری و سه فرزند زندگی می‌کند، قصد انجام اصلاحات را در شئون مملکتی فرانسه دارد، به ویژه در عرصه اقتصادی، او معتقد است باید روح قیام ماه مه 1968 را برای پایان دادن به موانع و انفعال عمومی از میان برد.او می‌گوید: باید روح تازه‌ای به کالبد اخلاقیات، اقتدار هیات حاکمه، فعالیت اجتماعی و ملت دمید.

سگولن روایال سوسیالیست اما در نظر دارد تغییرات عمده‌ایی را در زیر ساخت‌های حکومتی ایجاد کرده و راه را برای تاسیس جمهوری ششم هموار کند.جمهوری که در آن مسوولیت‌ها بشتر بر عهده شهروندان باشد.

تفاوت‌های این دو کاندیدا بیشتر ناشی از دید این دو سیاستمدار در عرصه‌های اجتماعی است که بیشتر به دیدگاه‌های نسبتا متضاد راست و چپ در این رابطه بازمی‌گردد.سارکوزی در صدد احیای کار، تلاش و شایستگی است، در حالی که روایال بر تعلیم و تربیت، تشکیلات و نو آوری تاکید دارد.

اما چه سارکوزی و چه روایال به عنوان ششمین رییس جمهور، جمهوری پنجم به کاخ الیزه راه پیدا کنند، هر دو باید خود را برای انجام اقدامات مشابه سیاسی آماده کنند: رییس جمهوری جدید باید یک نخست وزیر انتخاب کند، باید مراحل انجام انتخابات مجلس قانونگذاری، که در 10 و 17 ژوئن 2007 برگزار می‌شود، را مهیاکند.

ریس جمهوری منتخب فرانسه فرصت زیادی نیز برای ورود رسمی به کاخ الیزه ندارد زیرا شیراک رییس جمهوری کنونی رسما کاخ الیزه را در روز 17 مه ترک خواهد کرد و رییس جمهوری جدید نیز در این روز باید قدرت را از رییس جمهوری سابق تحویل بگیرد.

کد خبر 21266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز