همشهری آنلاین: آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا، 25 اردیبهشت‌ماه در قم برگزار خواهد شد.

قرآن

محسن قربانیان، مسئول دبیرخانه نخستین جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، گفت: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم روز چهارشنبه، 25 اردیبهشت‌ماه از ساعت 30/8 در سالن همایش مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مراسم اختتامیه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، تلاوت قرآن و سخنرانی و خوشامدگویی دبیر جشنواره و سپس پخش گوشه‌هایی از مستند آموزش قرآن آغاز خواهد شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خواهد کرد.

وی ابراز کرد: در مراسم اختتامیه جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم خلاصه سه مقاله برگزیده توسط صاحبان آن آثار ارائه خواهد شد؛ همچنین شاهد ارائه شیوه‌های برگزیده در حوزه‌های حفظ، مفاهیم و قرائت خواهیم بود.

قربانیان گفت: سخنرانی استاد سیف و سخنرانی لسانی‌فشارکی با عنوان آموزش قرآن در سیره نبوی(ص) و تجلیل از چهره‌های شاخص در آموزش قرآن کشور از دیگر برنامه‌ها بوده و در پایان مراسم نیز برگزیدگان اعلام شده و جوایز آنان اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین جشنواره شیوه‌های نوین آموزش قرآن از چند ماه قبل با هدف ایجاد زمینه آشنایی میان صاحبنظران و کارشناسان آموزشی قرآن در خصوص دست‌یابی به بهترین و موثرترین شیوه آموزشی و همچنین دست‌یابی به اسلوب هماهنگ آموزش در هر یک از حوزه‌های آموزشی قرآن کریم و در نهایت دست‌یابی به الگوی حسنه رسول اکرم(ص) و اهل ‌بیت(ع) در آموزش قرآن کریم آغاز به کار کرده است.

قربانیان افزود: این جشنواره در دو بخش صاحبان شیوه و صاحبان قلم در حال برگزاری است؛ بخش اول در سه حوزه قرائت، حفظ و مفاهیم برگزار می‌شود و بخش دوم این جشنواره نیز به دو محور اصلی؛ محور اول سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در خصوص آموزش قرآن و محور دوم اصول و مبانی علمی آموزش قرآن کریم بر اساس مبانی تکنولوژی آموزشی تقسیم شده است.

یادآور می‌شود، به گواهی تاریخ، آموزش قرآن کریم از همان ابتدای نزول وحی، توسط شخص رسول اکرم(ص) آغاز شد و آن حضرت، همواره درصدد بود قرآن را به بهترین وجه و نیکوترین شیوه به اصحاب خویش تعلیم فرماید و بررسی سیره اهل بیت(ع) نیز نشان می‌دهد، آن بزرگواران، همواره بر ضرورت و اهمیت آموزش اثربخش قرآن کریم تأکید داشته‌اند.

این مسئله، یعنی تعلیم و تعلّم کتاب خدا، اهتمام مسلمانان را در طول قرون و اعصار، به خود معطوف داشته است و چگونگی شیوه‌ها و روش‌های آن در طول تاریخ اسلام تاکنون، دغدغه علمی و مشغله ذهنی دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت، مربیان و متولیان امور دینی جوامع اسلامی بوده است.

امروز قرآن کریم در حوزه‌های مختلف آموزشی از قبیل؛ قرائت، حفظ، ترجمه و مفاهیم و... در محافل و مجالس متنوع قرآنی، و با شیوه‌ها و روش‌های گوناگونی آموزش داده می‌شود و در عصر حاضر با عنایت به پیشرفت‌های شگرف در علوم و تکنولوژی، برخی از آموزگاران و متخصصان آموزشی، متناسب با شرایط محیطی و زمانی عصر خود، به خلق و ابداع شیوه‌ها و روش‌های نوینی در آموزش، دست زده‌اند که هرکدام از این شیوه‌ها غالباً مبتنی بر نظریه‌های متنوع یادگیری است.

نهادها و مؤسسات مرتبط با امر آموزش قرآن کریم نیز بر اساس تجارب و سلایق مختلف خود به شیوه‌ها و متدهایی از آموزش قرآن دست یافته‌اند و بر مبنای آن، قرآن را به مخاطبان خود تعلیم می‌دهند. برخی از مربیان و کارشناسان قرآنی نیز در هر یک از حوزه‌های آموزشی فوق‌الذکر، دارای شیوه‌های آموزشی خاص و بعضاً منحصر به‌فردی هستند که بر اساس آن، به تعلیم قرآن‌آموزان خود مبادرت می‌ورزند ضمن آنکه هر کدام از این شیوه‌ها به‌طور طبیعی، ممکن است دارای مزایا و معایبی باشند که هر کدام را از دیگری متمایز می‌سازد.

شناسایی و معرفی شیوه‌های نوین آموزشی و نقد و بررسی آن‌ها توسط کارشناسان و صاحب‌نظران آموزشی، ضمن آنکه باعث تکمیل و اصلاح شیوه‌های مذکور خواهد شد، افزایش بازدهی آموزشی آن‌ها را نیز به‌دنبال دارد؛ به‌هرحال، وجود انبوه روش‌ها و الگوهای آموزشی در برخی از حوزه‌های آموزشی فوق‌الذکر، زمینه را برای قرآن‌آموزان و گاه مربیان و متولیان امر با اندکی تشتّت و سردرگمی همراه ساخته است و این مسئله لزوم یک بازنگری و آسیب‌شناسی جدّی را در این زمینه گوشزد می‌کند.

کد خبر 214206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز