جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

شهرداری تهران طی سال‌های اخیر علاوه بر اجرای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی بزرگ، اقدامات ارزنده‌ای در حوزه خدمات اجتماعی به انجام رسانده و نقطه عطف آن شکل‌دهی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی بوده است که می‌تواند مدخل مناسبی برای ورود شهرداری تهران به حوزه خدمات اجتماعی باشد و آن‌را به استانداردهای کلانشهرهای موفق دنیا نزدیک کند.

در بسیاری از تجارب علمی و عملی جهانی، وجود مدیریت یکپارچه شهری و سامان‌یابی خدمات اجتماعی در زیرمجموعه شهرداری‌ها از جمله مؤلفه‌های مهم و تاثیر‌گذار برای شهرداری‌های موفق بوده است؛ به‌نحوی که در کشورهای پیشرفته دنیا غالباً ارائه خدمات مربوط به حوزه رفاه و تامین اجتماعی (امدادهای اجتماعی، مساعدت‌ها و حمایت‌های اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی و... ) به شهروندان برعهده شهرداری‌هاست.

اگر بدانیم که مقوله خدمات اجتماعی و به‌ویژه تامین اجتماعی به‌عنوان یک کالای عمومی و خیر اجتماعی موجب تولید و انباشت سرمایه اجتماعی شده و منجر به سرافرازی ملی افراد یک کشور می‌شود، به همان تناسب، بسط و توسعه خدمات اجتماعی و تامین اجتماعی شهروندان یک شهر می‌تواند باعث سرافرازی شهری و ارتقای شاخص کیفیت زندگی شهری شود. لذا شهرداری تهران به‌عنوان یک کلانشهر می‌بایست بیش از پیش و بهتر از گذشته به مقوله تامین اجتماعی که بالغ بر نیمی از جمعیت شهر تهران را تحت پوشش خود دارد توجه نماید.

از طرفی مقوله تامین اجتماعی امری است که درحال حاضر بیش از 40درصد مردم کشور (که در مناطق شهری این رقم بالغ بر 60درصد است ) را تحت پوشش داشته و خدمات بیمه‌ای آن گستره زمانی قبل از تولد تا پس از مرگ افراد را شامل می‌شود و به همین اعتبار بخش قابل توجهی از شهروندان تهرانی مشمول قانون تامین اجتماعی بوده و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. مضافاً به اینکه بخش قابل توجهی از پرسنل شهرداری تهران و اکثر نیروهای پیمانی شاغل در شهرداری و توابع آن نیز، تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی هستند. در کلانشهرهای موفق و شاخص دنیا خدمات اجتماعی به‌طور اعم و تامین اجتماعی به‌طور اخص ارتباط تنگاتنگی با موضوع خدمات شهری داشته و بعضاً موضوع ارائه خدمات و پوشش‌های تامین اجتماعی از سوی شهرداری‌ها تمشیت و تدبیر می‌شود.

یکی از اقدامات ارزنده و ماندگار شهرداری تهران ایجاد فرهنگسراهای موضوعی و تخصصی در ارتباط با مقولات و موضوعات مهم بوده است، نظیر فرهنگسرای کار، فرهنگسرای سلامت و... بنابراین در همین راستا و با توجه به گستره وسیع افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در سطح شهر تهران (بیش از 3 میلیون خانوار) ایجاد یک فرهنگسرای خاص یا اختصاص نام یکی از فرهنگسراهای موجود یا در حال احداث و طراحی شهرداری تهران به مقوله تامین اجتماعی لازم و ضروری است.

فرهنگسرای تامین اجتماعی یا فرهنگسرای تعاون، رفاه و تامین اجتماعی می‌تواند محلی برای:ارائه آموزش‌های عمومی و همگانی به شهروندان در ارتباط با تامین اجتماعیهم‌اندیشی شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی اعم از کارفرمایان، کارگران و مستمری‌بگیران که بخش زیادی از شهروندان تهرانی را شامل می‌شوند.تجلیل از چهره‌های ماندگار و فعال در حوزه تامین اجتماعی
انجام مطالعات و برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های مرتبط با حوزه‌های کارگری، کارفرمایی و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعیو...باشد و به‌عنوان بازوی فکری و اجرایی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران عمل نماید.
علی حیدری
کارشناس تامین اجتماعی

 

کد خبر 230844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز