همشهری آنلاین: در حالی که قدرت‌های غربی خود را برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کنند، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که واشنگتن باید دولت تهران را بیازماید.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس گفت: میزان زیادی بی‌اعتمادی وجود دارد که ما پس از چندین نسل شک و ظن به میز مذاکرات می‌آوریم و این درباره هر دو طرف صدق می‌کند. با لغو موقتی قابل بازگشت و محدود تحریم‌ها که ما در اینجا قولش را می‌دهیم، برنامه (هسته‌یی ایران) را به حالت تعلیق در می‌آوریم. آنها بخشی از اورانیوم با غنای بالا را تضعیف می‌کنند و علاوه بر آن یک رژیم راستی‌آزمایی و بازرسی شدیدتر برقرار می‌کنیم.

وی با اشاره به مذاکراتی که هفته گذشته در ژنو (2) بین ایران و 1+5 برگزار شد و با وجود نشانه‌های حاکی از پیشرفت توافقی به همراه نداشت، گفت: این‌که فکر کنیم می‌توانیم یک شبه از صفر به 60 برسیم و با یک توافق جامع که همه می‌توانیم به آن اعتماد کنیم به سراغ کنگره بیاییم به عقیده من واقع‌گرایانه نیست.

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شدیدا نسبت به توافق پیشنهادی با ایران انتقاد کرده است، پاور مدعی شد که رژیم صهیونیستی حامی موضع آمریکا بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران گفت: اسراییل یکی از شرکای بزرگ ما در این جریان است. ما اهداف یکسان داریم و آن بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌یی است و ما به مشورت نزدیک به آنها ادامه خواهیم داد.

پاور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: وقتی مذاکرات از سر گرفته می‌شود، امیدواریم که بتوانیم به یک توافق موقتی دست یابیم که فایده زیادی داشته باشد و در پایان شش‌ماه به ما اعتماد به نفس بیش‌تری ببخشد.

این مقام آمریکایی با اشاره تلویحی به ادعاهای سایر مقامات این کشور مبنی بر این‌که ایران کشوری بود که با مخالفت‌های خود امکان امضای یک توافق‌نامه در پایان مذاکرات ژنو را فراهم نکرد، مدعی شد که اگر توافقی خوب برای ایران بود،‌ دولت ایران آن را امضا می‌کرد.

وی گفت: یک نشانه این‌که این توافق خوبی برای ایران نیست، این حقیقت است که آنها توافقی که در حال حاضر روی میز قرار دارد قبول نکرده‌اند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این‌که آیا ایران از مذاکرات طولانی‌ مدت بهره می‌برد مدعی شد: این یک نگرانی قابل قبول است و به همین دلیل ما نگران این بودیم که اگر به توافق موقتی دست نیابیم، آنها از طولانی شدن مذاکرات سوء‌استفاده می‌کنند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران مدعی شد: گزارش آژانس که ما دیروز دریافت کردیم و هنوز در حال بررسی آن هستیم نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن حسن روحانی (رییس‌جمهور ایران) برنامه هسته‌یی ایران حداقل از دیدگاه آژانس متوقف شده است.

به گزارش ایسنا‌، این در حالی است که برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران در چارچوب‌های برنامه‌ریزی‌ شده از سوی سازمان انرژی اتمی و بر اساس نیاز کشور پیش می‌رود و هیچ وقفه‌ای در این روند به وجود نیامده است.

جمهوری اسلامی ایران در یکی دو ماه اخیر توانست اولین نیروگاه اتمی خود را با صد در صد قدرت وارد شبکه سراسری برق کشور کند که در منطقه بی‌سابقه است.

کد خبر 238828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز