جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۱۱ مهر در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد.

احمد خاتمی آیت‌الله

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، با اشاره به مسأله مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما در این زمینه حرف نویی نداریم و حرف گذشته را تکرار می‌کنیم که از این مذاکرات با رعایت خطوط قرمز حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: حرف یک کلمه است و آن این است که عزت ایران اسلامی باید حفظ شود و این‌که برخی گفته‌اند هر توافقی بهتر از عدم توافق است، اسمش پذیرش ذلت است و پذیرشی که توأم با ذلت باشد توافقی ننگین و غیرقابل قبول است . عدم توافق باعزت شرف دارد به توافق ننگین اینچنینی.

خطیب جمعه این هفته تهران همچنین با بیان این‌که خط قرمزمان خط ولایت است، تصریح کرد: از خطوط قرمز این است که اولا" ظرفیت غنی‌سازی باید به اندازه نیاز تأمین شود و این نیاز را نظام تعیین می‌کند. همچنین تحقیق و پژوهش در زمینه هسته‌ای باید ادامه پیدا کند، سایت فردو نیز همچون سایت نطنز باید ظرفیت غنی‌سازی خود را حفظ کند و ماهیت آب سنگین اراک محفوظ شود.

خاتمی در ادامه تأکید کرد: خروجی مذاکرات باید رفع همه تحریم‌ها به صورت همزمان باشد.

وی همچنین به اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس اشاره کرد و گفت: نخست‌وزیر انگلیس در اظهارات سخیفی دروغ اندر دروغ گفت. به دروغ برنامه هسته‌ای ما را متهم کرد، به دروغ ما را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت ما با مردمانمان بد تا می‌کنیم و همه آنچه در خودشان بود به ما نسبت داد.

این عضو خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: البته نباید انتقاد از اظهارات سخیف نخست‌وزیر انگلیس موجب شود اقدامات و اظهارات مفید رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان مللل نادیده گرفته شود؛ چرا که ایشان اظهارات مفیدی داشتند که جای سپاس دارد.

خاتمی ادامه داد: نکته دیگر این است که اظهارات سخیف نخست‌وزیر انگلیس توسط سخنگوی وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و برخی مسئولان جواب داده شد، اما مردم انتظار بجایی داشتند که رئیس جمهور کشورمان در نطق خود در سازمان ملل جواب اراجیف نخست‌وزیر انگلیس را می‌دادند اما با این‌که قدری دیر شد اما از اینکه این اظهارات محکوم شد تشکر می‌کنیم.

خطیب موقت جمعه تهران با بیان این‌که پرونده انگلیس در برابر ملت ما بسیار سیاه است، تصریح کرد: از ابتدای اشغال سرزمین فلسطین تاکنون این کشور پرونده سیاه ننگین حمایت رژیم کودک‌کش و جلاد اسرائیل را دارند.

خاتمی لندن را پایه‌گذار گروه‌های تروریستی دانست و افزود: انگلستان از تولیدکنندگان سلاح کشتار جمعی بوده و هست. این‌ کشور همچنین پرونده ننگین حمایت از خاندان پهلوی پدر و پسر را در کارنامه خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این کشور در انحراف نهضت مشروطیت نیز در خط مقدم جنایت بود و در تحریک رژیم بعث صدام علیه ایران نیز نقش اول را ایفا کرد. کیست که پرونده رژیم سیاه انگلیس را در حمایت از تروریست‌های منافق که 17000 نفر را در کشور ما ترور کردند، نبیند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: انگلیس همچنین از فتنه سال 88 حمایت کرد و ملت ایران هیچ‌گاه خواهان ارتباط با این دولت مکار و روباه پیر استکبار نبوده و نیست و نخواهد بود. اوست که به ایران احتیاج دارد.

خاتمی همچنین اظهار کرد: نمی‌توانم از این تریبون تأسف خود را از ذوق‌زدگی برخی از روزنامه‌نگاران از ملاقات نخست‌وزیر این روباه پیر استعمار با رئیس جمهور ابراز نکنم.

وی ادامه داد: برخی روزنامه‌ها جوری تیتر زدند که انگار سالیان سال است که هل هل می‌زدند، برای ارتباط با این دولت استعمارگر ثانیه‌شماری می‌کردند.

خطیب نماز جمعه تهران برخی از تیترهای روزنامه‌ها را خواند و گفت: آدم احساس می‌کند انگار این‌ها برای رابطه با استعمارگران بی‌قرارند و جالب است وقتی نخست‌وزیر انگلیس آن اظهارات سخیف را مطرح کرد برخی از این روزنامه‌نگاران آمدند آن را سانسور کردند.

خاتمی یادآور شد: مقاله‌ای در یکی از این روزنامه‌ها دیدم که آقایی با شیفتگی می‌گوید ما باید حرف‌های نخست‌وزیر انگلیس را فراموش کنیم؛ چرا که او تحت فشار صهیونیست‌ها این حرف را زده، اما باید بگویم غلط کرده است و مگر قرار است هر وقت تحت فشار قرار می‌گیرند به ایران فحش بدهند.

وی در ادامه تأکید کرد: راه درست این است که آنقدر اعتراضات ادامه پیدا کند و آنقدر مرگ بر انگلیس طنین‌انداز شود تا آنها مجبور به عذرخواهی شوند.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین به موضوع ائتلاف ضدداعش اشاره کرد و افزود: این ائتلاف، ائتلافی فریبکارانه و ریاکارانه است و اهداف شیطانی زیادی را دنبال می‌کند.

خاتمی با تأکید بر این‌که این گروه‌ها تولید خود سرکردگان این ائتلاف هستند، تصریح کرد: ریگان شما روزی بن لادن را قهرمان ملی نامید و وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت که ما داعش را درست کردیم و سرکرده داعش توسط موساد تربیت شده است.

وی خطاب به غرب و آمریکا گفت: هدف شما براندازی نظام قانونی سوریه و دست‌انداختن در استقلال عراق است و در عراق به جای اینکه داعش را بزنید ارتش عراق را می‌زنید.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سه سال پول خرج کردند تا در سوریه موفق شوند، اما شکست خوردند و حالا به چنین اقداماتی روی آورده‌اند که اینها همه تجاوز آشکار به سوریه و عراق بوده و اسمش اشغالگری است که بدون اجازه قانون و خلاف تمام اصول بین‌المللی انجام می‌گیرد و ما همه این اقدامات را محکوم می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، خاتمی در ادامه سخنانش با طرح مباحث دینی با بیان این‌که العفو یکی از اسامی خداوند است که 18 بار در قرآن تکرار شده است، گفت: خداوند از خطای بندگانش می‌گذرد و ما نیز باید اهل عفو باشیم و از خطای یکدیگر بگذریم تا خداوند از ما بگذرد.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین به مناسبت‌های دو هفته اخیر، شهادت امام محمد باقر (ع)، روز عرفه، اعید قربان و عيد غدیر اشاره کرد و افزود: ظهر عرفه تا غروب آن در استجابت دعا با تمام ماه رمضان برابری می‌کند و روزه فردا بسیار مفید است و کفاره 90 سال گناه است.

وی ادامه داد: روز یک‌شنبه نیز عید قربان است که یکی از دو عید بین‌المللی جهان اسلام است و قربانی‌کردن و خواندن نماز عید در این روز بسیار فضیلت دارد. قربانی‌کردن استحباب موکد است.

خاتمی خاطرنشان کرد: فاصله دو عید قربان تا غدیر برای گفتن از ابعاد امامت و ولایت بسیار مناسب است.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین به روز نیروی انتظامی و آتش‌نشانی نیز اشاره کرد و و در ادامه درباره مسأله آب گفت: همه می‌دانند که ما در عرصه آب مشکل داریم و گاهی تعبیر می‌کنند که داریم به وضعیت قرمز می‌رسیم. مردم ما پیرو قرآن هستند و خداوند نیز می‌فرمایند اسراف‌کنندگان را دوست ندارند و در قرآن از اسراف آب نهی صریح شده است.

خاتمی همچنین تأکید کرد: اسراف نکردن امروز تکلیفی ملی و شرعی است و اقداماتی نیز همچون اصلاح سیستم آبیاری می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد. همچنین آب بسیار زیادی از کشور خارج می‌شود که این آب‌ها باید مهار شوند و دولت نیز در این راستا اقدامات مناسبی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن آمده است که به در خانه خدا بروید، استغفار کنید تا خداوند باران فراوان بر شما فرو بریزد، اما متأسفانه در جامعه ما نماز باران به کل از ذهن‌ها رفته است. من از علما، متدینان و ائمه جماعات می‌خواهم این سنت الهی را احیا کنند و کسی نگوید که ما نماز باران خواندیم و باران نیامد، چرا که خداوند اگر مصلحت بدانند اجابت می‌کند و اگر مصلحت نداند اجابت نمی‌کند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به موفقیت‌های ورزشکاران در بازی‌های اینچئون گفت: از این تریبون از مدال آوران و جوانان ورزش تشکر می‌کنم که مایه غرور ملی و شادی ملت ما شدند و امیدوارم همان‌طور که در عرصه بدنی قهرمان شدند در عرصه معنوی نیز قهرمان شوند.

به گزارش ایسنا، خاتمی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که خودم و شما نمازگزاران را به تقوا و حرمت نگه‌داری دعوت می‌کنم، اظهار کرد: از ویژگی‌های خداوند این است که شاکر است و با این‌که نیازی به بندگان خود ندارد اما از عبادت آنها تشکر می‌کند.

وی با اشاره به سبک زندگی دینی، ادامه داد: از اصول سبک زندگی دینی در اجتماع قانون‌مداری است و در یک جامعه دینی قانون‌مداری باید به عنوان یک اصل و ارزش تلقی شود. قانون خداست که بهترین قانون است و هر قانونی غیر از آن قانون جاهلی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر این‌که مشروعیت همه قوانین به خداوند برمی‌گردد، به اطاعت از پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) در راستای قانون الهی اشاره کرد و افزود: باید از ولی فقیه نیز اطاعت کرد چرا که منصوب امام زمان (عج) است.

خاتمی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ قانون‌مداری باید مسئولان و مجریان قانون در خط مقدم اجرای آنها باشند و خود و وابستگانشان را از اجرای قانون مستثنا نکنند. چرا که اگر مسئولی قانون شکنی کند فرهنگ آن رواج پیدا می‌کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر شکل‌گیری فضای قانون‌مداری، تصریح کرد: در عرصه پارتی‌بازی اولین کسانی که باید فرد را نهی از منکر کنند همکاران و همراهان هستند و به همین نحو باید فضای قانون‌مداری در جامعه شکل بگیرد.

وی در پایان به شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل اشاره و روایاتی از زمان حضور او در کوفه بیان کرد.

کد خبر 273806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha