پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

فرشته سلیمانی: همه‌ی بدی پاییز با آن هوای خنک و خیابان‌های شاعرانه، به کوتاه‌بودن روز و دلگیرشدن هوایش است. اما دلگیر بودن هوا، فقط یک تعبیر حسی نیست؛ آسمان کم‌نور پاییز، جدی‌جدی می‌تواند باعث افسردگی شود. نام این اختلال، افسردگی فصلی است که در این مطلب با آن بیش‌تر آشنا می‌شوید.

زنگ ضد افسردگی

چي؟ افسردگي فصلي؟

بدن انسان درگير دوره‌هاي منظم و تكرارشونده است؛ مثل خواب و بیداری، ترشح برخی هورمون‌ها و غیره. مبتلایان به افسردگی فصلی، كساني هستند كه نظم اين دوره‌ها در بدنشان به هم خورده است.

اين اختلال‌ها، به نور مستقیم خورشید و زاویه‌ي تابش (عامل ترشح ماده‌ای به نام «ملاتونین» در مغز) بستگی دارد. با تغيير زاویه‌ي تابش خورشيد روزها كوتاه می‌شوند و در نتيجه بعضي از آدم‌ها در معرض افسردگی فصلی قرار می‌گیرند.

من هم افسردگي فصلي دارم؟

بعضي از آدم‌ها به‌صورت ژنتیكی زمينه‌ي ابتلا به افسردگي را دارند كه نشانه‌هاي آن از سال‌های نوجوانی آغاز می‌شود.

افراد مبتلا به افسردگي فصلي، از ابتداي نيمه‌ي دوم سال شروع مي‌كنند به چاق‌شدن، بلند شدن از رخت‌خواب برايشان خيلي سخت مي‌شود و حس و حال انجام هيچ‌كاري را ندارند. آن‌ها بسیاری از علايم شایع افسردگی مثل غم، اضطراب، بی‌قراری، انزواگرایی، بی‌علاقگی به فعالیت‌های روزانه و ناتوانی در تمرکز را تجربه مي‌كنند.

مؤثرترين راه درمان؟
نوردرماني، يكي از مؤثرترين راه‌هاي درمان افسردگي فصلي است. نوردرماني یعنی استفاده از منبع نوري با شدت مشخص در فضاهاي داخلي كه كار آفتاب را مي‌كند. از این شیوه معمولاً به‌مدت 30 دقيقه تا دو ساعت در روز استفاده می‌کنند.  البته در موارد خفیف، بيرون‌آمدن از خانه و قدم‌زدن در نور آفتاب، به‌تنهايي می‌تواند حال فرد افسرده را بهتر كند.

 براي درمان اين مشكل گاه روان‌درمانی هم تجويز مي‌شود و در صورت ادامه‌داشتن افسردگي فصلي، بهتر است محل زندگي‌مان را به يك جاي گرم و آفتابي‌تر تغيير دهيم.

براي پيشگيري از افسردگي فصلي
* صبح‌ها زودتر از خواب بلند شويد و پیاده‌روی كنيد.

*هرگز خود را در اتاق تاریک و بسته حبس نکنید. انجام فعالیت‌های ورزشی به‌ویژه پیاده‌روی در هوای آزاد و روشنایی روز می‌تواند سهم مؤثري در کاهش افسردگی داشته باشد.

*اگر هميشه غذاهاي تكراري بخوريم، دچار افسردگی می‌شويم. بهترین خوراكي ‌برای مقابله با افسردگی به‌خصوص در فصل پاییز، شکلات، موز و آجیل است .

* حتی وقتي هوا ابری است بيرون برويد و مدتي زير نور طبيعي قدم بزنيد. اگر هم در خانه مي‌مانيد، پرده‌ها را كنار بزنید.

* حضور در جمع دوستان و خانواده را غنيمت بدانيد كه بهترين راه براي رهايي از دست افسردگي است.

کد خبر 276693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha