یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

آیت‌الله وحید خراسانی: در زیارت روز جمعه، امام عصر(عج) با هفت عنوان آمده است، که هر یک از آنها بحثی مفصل دارد

 آخرین آن عناوین عبارت است از: السلام علیک یا عین‌الحیاه. سلام بر تو ای چشمه حیات.آن حضرت(ع) چشمه حیات است. فهمیدن چشمه حیات، متوقف بر شناخت اصل حیات است و آن که این چگونه حیاتی است و منظور از چشمه آن چیست؟امام‌زمان‌(عج)، چشمه حیات است... و درک کنه این معنا از سطح ما بالاتر است. این واژه در قرآن کریم نیز آمده است و خدای متعال آن را در شب معراج برای پیامبرش(ص) تبیین نموده است.

دو آیه در قرآن کریم وجود دارد که پرتویی از معنی عین و عین‌الحیات را برای ما آشکار می‌سازد:آیه اول، این کلام خداوند متعال است که می‌فرماید: قل أرأیتم ان أصبح ماؤکم غوراً فمن یأتیکم بماء معین.

بگو به من خبر دهید، اگر آب شما [به زمین] فرو رود، کیست که برایتان آب روان بیاورد؟
حدیثی که به روایت شیخ صدوق(ره) در تفسیر آن آمده است، می‌گوید که «ماء معین» حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) است.

آیة دوم، این کلام خداوند تعالی است که می‌فرماید:إعلموا أنّ الله یحیی الأرض بعد موتها قد بیّنا لکم الآیات لعلّکم تعقلون. بدانید، همانا خداوند زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. به تحقیق آیات (حق) را برایتان روشن گردانیده‌ایم، باشد که تعقل کنید.اما تفسیر و بیان این آیه مربوط به شب مبارکی است که خطاب‌کننده، خداوند رب‌العالمین و خطاب‌شونده اولین شخصیت عالم است.

از آن‌جا که خداوند، به حبیب خود- مصطفی-  تصویر فرزندش، امام مهدی(ع)، را نشان داد و به آن حضرت فرمود: به واسطه او، زمین را پس از موت آن زنده می‌سازم و به واسطه او بندگانم و سرزمین‌هایم را زنده می‌سازم، به این سبب در زیارت روز جمعه، از آن حضرت(ع) به چشمة حیات یاد می‌کند.چشمة حیات کلمه‌ای است که باب‌های مختلف از آن گشوده می‌شود و همة اسرار در آن چشمه است لکن آن چشمه‌ای در دل ظلمات است.راه وصول به عین‌الحیات در تاریکی‌ آن است که انسان «خضر» شود. آن که خضر نشود، ممکن نیست در این ظلمات واصل گردد.

کد خبر 29910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز