شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - زهرا کریمی: مهمانی رفتن در ایام عید یکی از موضوعاتی است که ممکن است باعث اوقات تلخی و تیره شدن روابط بین همسران شود.

زندگی در دام تعطیلات!

 يكي مي‌گويد من خانه خواهرت نمي‌آيم و ديگري مي‌گويد من جايي كه شوهرخواهرت باشد عمرا پايم را نمي‌گذارم. آقا مي‌گويد 100ساعت طول مي‌كشد تا حاضر شوي و خانم مي‌گويد آدرس هيچ جا را هم كه بلد نيستي. زن مي‌گويد اول بايد برويم منزل پدر من و مرد مي‌گويد فكر كردي من واقعا اين كار را مي‌كنم؟ مرد مي‌گويد حق نداري شوهرخواهرت را دعوت كني و زن مي‌گويد از لج تو هم كه شده اين كار را مي‌كنم و هزاران اما و اگر ديگر كه همه اينها باعث بروز اختلافاتي بين زوجين مي‌شود. براي پيشگيري از اين قبيل اتفاقاتي كه ممكن است شيريني عيد را به كامتان تلخ كند بهتر است به توصيه‌هاي دكتر طاهره هميز، استاد دانشگاه و مشاور خانواده توجه كنيد. يادتان باشد اين ايام بهترين فرصت براي در كنار يكديگر بودن است پس به‌راحتي و به هربهانه‌اي اين فرصت را از دست ندهيد.

  • جرو بحث‌ها را كنار بگذاريد

در فرهنگ ديني، زماني به‌عنوان يك انسان توانمند، مؤثر و خلاق معرفي مي‌شويم كه ارتباط ما با ديگران، ارتباطي پر از معنويت و نورانيت باشد. براي همين در اسلام بارها بر ضرورت صله‌ارحام توجه شده است. ايام عيد نوروز نيز زمان خوبي براي به‌جا آوردن اين سنت حسنه است كه بايد خانواده‌ها توجه زيادي به آن داشته باشند. يكي از جروبحث‌هايي كه عموما بين زن و شوهرها رخ مي‌دهد اين است كه اول به ديدن مادر من برويم يا مادر تو؟ قطعا محبت به مادرشوهر و پدرشوهر يا مادرزن و پدرزن اثرات ماندگارتري دارد. زماني كه شما به پدر و مادر همسر خود توجه و محبت كنيد و اين محبت به‌صورت آگاهانه رخ دهد؛ موجب مي‌شود كه اين رابطه به‌صورتي زيباتر جلوه‌گر شود. محبت ما به پدر و مادر خودمان بسيار طبيعي است مانند محبت پدر و مادر به فرزند است. اما محبت خالصانه به پدر و مادر همسر همانگونه كه به پدر و مادر خود محبت مي‌كنيم، به‌اصطلاح روانشناسان يك نوع از‌خود بيرون آمدن و شكوفايي است. اگر با يك چنين نگاهي به قضيه بنگريد ديگر فقط به‌خاطر همسر خود به آنها محبت نمي‌كنيد بلكه به‌خاطر خود آنها به ايشان محبت مي‌كنيد تا در راه پيشرفت خودتان قدمي برداشته باشيد. البته اگر خانواده شما و همسرتان شرايط ويژه دارند و نياز آنها به محبت بيشتر است، بدون اينكه بخواهيد تأمل كنيد بايد نظر همسرتان را بپذيريد.

  • بزرگ‌ترها را در اولويت قرار دهيد

حتما براي بازديدهاي عيد، بزرگان خانواده خود و همسرتان را در اولويت قرار دهيد. اينكه در روزهاي پاياني به آنها سر بزنيد نوعي بي‌احترامي به خانواده خودتان و همسرتان است. حتي اگر همسرتان به اين موضوع اعتقادي ندارد سعي كنيد او را به اين موضوع پايبند كنيد و روي آن با محبت و مهرباني، پافشاري كنيد.

  • از خط قرمزها عبور كنيد

ممكن است در طول سال همسرتان به‌خاطر موضوعي از دست يكي از اقوام خودش يا شما ناراحت و دلگير شده باشد. از يكي دو هفته قبل از فرارسيدن ايام نوروز حتما با او صحبت كنيد تا كدورت‌ها را كنار بگذارد. خودتان اگر با كسي مشكل داريد پيشقدم شويد و آشتي كنيد. نگذاريد كينه‌ها بين شما و ديگران فاصله بيندازد. به همسرتان بگوييد كه اگر كسي دور بستگان خود خط قرمز بكشد، دور رحمت خداوند خط كشيده است. اگر همسرتان مخالفت كرد بهتر است شرايطي را فراهم كنيد كه او با آن شخص روبه‌رو شود. مثلا 2برادر يا 2خواهر يا 2 جاري يا عروس و مادر شوهر و يا داماد و مادرزن با هم قهر هستند و مي‌خواهيد عيد هر دو را به منزلتان دعوت كنيد ولي بايد از آنها مخفي كنيد و كاري كنيد كه هيچ‌كدام از حضور يكديگر باخبر نشوند. نيازي به فيلم بازي كردن نيست كاري كنيد كه با هم آشتي كنند. كسي كه براي آشتي دادن قدم برمي‌دارد مورد توجه خاص خداوند قرار خواهد گرفت. يك چنين آدمي قدرت اين را پيدا مي‌كند كه رابطه معنوي بين اينها را اصلاح كند.

  • با همسرتان پاسكاري كنيد

شما بايد به‌خاطر خدا به پدر و مادر همسرتان عاشقانه و بي‌ريا محبت كنيد. چقدر زيباست روز اول عيد كه قرار است به ديدن بزرگ‌ترها برويد، آقاي خانه پيشنهاد بدهد كه من مي‌خواهم به ديدن پدر و مادر همسرم بروم و خانم نيز بگويد كه دل من مي‌خواهد به ديدن پدر‌شوهر و مادر شوهرم بروم. نهايتا هركدام توپ را به زمين فرد مقابل پاس مي‌دهند نه براي اينكه برنده شوند بلكه براي اينكه عشق بين خود را به خدا نشان دهند.

  • زود آماده شويد

خانم‌هاي عزير بهتر است براي مهماني رفتن زودتر از معمول آماده شوند. برنامه‌ريزي كنيد و سر ساعت حاضر باشيد. يكي از دعواهاي اساسي در ايام عيد بر اثر همين موضوع پيش مي‌آيد. هميشه لباس‌هايتان را مرتب نگه‌داريد و اگر همسرتان مي‌گويد كه فلان ساعت ‌مي‌خواهيم جايي برويم راس ساعت حاضر شويد. حتي قبل از همسرتان نيز حاضر شويد تا او آزرده‌خاطر نشود.

  • اگر همسرتان راه را گم كرد سكوت كنيد

يكي ديگر از موضوعاتي كه باعث دعوا بين زن و شوهر مي‌شود آدرس پرسيدن در خيابان است. بارها شده آقا آدرسي را بلد نبوده و خانم جلوي ديگران عنوان كرده است كه آنقدر در خيابان‌ها چرخيديم تا آدرس را پيدا كرديم. بهتر است در اين مرحله سكوت كنيد و اگر او آدرس را بلد نيست با او همراهي كنيد و از ايجاد تنش در آن موقعيت جلوگيري كنيد نه اينكه او را تحقير كنيد.

  • جزئي‌نگري همسرتان را درك كنيد

معمولا خانم‌ها جزئي‌نگر و آقايان كلي‌نگر هستند و اين موضوع باعث مي‌شود بعد از اينكه از مهماني مي‌آيند صحبت‌هايي را مطرح كنند. مثلا بگويند فلاني اين كار را كرد. ديدي براي عيد چي خريده بودند. فلان وسيله‌اي كه در خانه‌شان بود اصلا قشنگ نبود و حرف‌هاي ديگر كه از سر جزئي‌نگري بيان مي‌شود در اين مواقع بهتر است آقا سكوت كند و با جمله «اين چه حرف‌هايي است كه مي‌زني» حرف همسرش را قطع نكند. فقط همه‌‌چيز را گوش كند و بگذارد همسرش روحيه جزئي‌نگري خود را بروز دهد.

  • به همسرتان احترام بگذاريد

وقتي به مهماني مي‌رويد يا مهماني به خانه شما مي‌آيد به همسرتان احترام بگذاريد و به او كمك كنيد. بعضي اوقات آقايان و خانم‌ها در مهماني‌هاي عيد و به‌خاطر اينكه بيشتر از گذشته يكديگر را مي‌بينند و زمان‌هاي زيادي را كنار هم هستند ناخواسته حرف‌هايي مي‌زنند كه ممكن است به كام همسرشان تلخ باشد. بهتر است در طول اين چند روز بيش از گذشته به يكديگر احترام بگذاريد تا اگر اختلافي نيز بين شما وجود دارد شخص سومي متوجه آن نشود.

  • به‌صورت سرزده جايي نرويد

قبل از اينكه بخواهيد به منزل اقوام خودتان برويد حتما از قبل به صاحبخانه اعلام كنيد تا هم او بداند كه بايد منتظر مهمان باشد و هم شما با آرامش خاطر بهتري به مهماني برويد. اگر شما به‌صورت سرزده برويد ممكن است در خانه آنها مهماني باشد كه به‌خاطر حضور آن مهمان و به‌صورت ناخواسته كمي به شما و همسرتان بي‌توجهي شود و اين موضوع جرو بحث بين شما و همسرتان را پيش بياورد. پس حتما هماهنگي داشته باشيد.

  • با هوشمندي نظر بدهيد

گاهي اوقات ممكن است همسرتان لباسي براي رفتن به مهماني بپوشد كه مورد پسندتان نيست. براي انعكاس اين موضوع به او بهتر است خيلي با آرامش و به دور از عصبانيت موضوع را در ميان بگذاريد. حتي مي‌توانيد به او بگوييد كه اين لباس به شما نمي‌آيد و بهتر است لباس زيباتري به تن كنيد. طوري نگوييد كه به او بر بخورد و احساس كند كه مي‌خواهيد نظرتان را به او تحميل كنيد.

  • در بچه‌داري همراه باشيد

اگر صاحب فرزند هستيد حتما در مهماني رفتن در اين زمينه به همسرتان كمك كنيد و باري را از دوش او برداريد. كارهاي فرزندن‌تان را فقط به مادرش نسپاريد. اجازه دهيد او نيز در اين ايام از ديد و بازديد‌ها و ديدن فاميل و اقوام و هم‌صحبتي با آنها لذت ببرد. بعضي از آقايان اصلا كاري به مسائل بچه‌ها ندارند و همه كار را به همسرشان مي‌سپارند. درصورتي كه همسر شما نيز حق دارد براي مدتي استراحت كند و شما در اين روزها كه تعطيل هستيد بايد وقت بيشتري را به كمك كردن به او اختصاص دهيد.

کد خبر 327178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha