شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: قرار نیست همه خانم‌ها در حد یک سرآشپز بتوانند ته‌چین‌های خوش‌رنگ و لعاب بدون وارفتن و خراب‌شدن بپزند.

آشپزی

 نمي‌شود توقع داشت بوي خورش قرمه‌سبزي همه به يك اندازه خوب باشد و هوش از سر اهل خانه ببرد. البته هر فردي دلش مي‌خواهد همسرش بتواند سفره‌هاي زيبا و خوشمزه‌اي تدارك ببيند اما گاهي درست برعكس مي‌شود. در چنين شرايطي آقاي خانه بايد چه كند؟ جز خوردن غذاهاي كنسروي و رفتن به رستوران چه كارهاي ديگري مي‌توان انجام داد؟

  • اندكي صبر، سحر نزديك است

مادر شما دستپختش فوق‌العاده است؟ در همه فاميل غذاهاي مادرتان زبانزد بوده؟ مطمئن باشيد آنها هم از روز اول چنين دستپختي نداشته‌اند. بهترين آشپزهاي دنيا هم چندبار غذاي‌شان شور يا بي‌نمك شده است. آشپزي يك مهارت است كه بايد آموخته شود و با تمرين جا بيفتد. پس اگر تازه ازدواج كرده‌ايد، توقع نداشته باشيد همسرتان مانند مادر شما يا مادر خودش آشپزي كند. كمي صبر كنيد همه‌‌چيز درست مي‌شود. مي‌توانيد در اين مورد از پدرتان سؤال كنيد، البته نه مقابل مادرتان! اگر هم مدت زيادي از ازدواج‌تان مي‌گذرد و همچنان دستپخت همسرتان خوب نشده، مي‌توانيد از راهكارهاي ما كمك بگيريد و به او كمك كنيد تا مهارت آشپزي خود را ارتقا بدهد.

  • خانه لبريز است از عطر حضور گرم تو

سخت‌ترين كارها هم با تشويق صحيح و به موقع آسان مي‌شوند، درست كردن يك قيمه خوب كه كار سختي نيست.اگر مي‌خواهيد همسرتان روزبه‌روز آشپزي بهتري داشته باشد، او را به اين كار تشويق كنيد؛ مثلا وقتي از در خانه وارد مي‌شويد و او يك خورش خوشبو درست كرده است، به او بگوييد: خانه را بوي دستپخت خوب تو برداشته. يا وقتي غذايي را مي‌خوريد كه طعم خوبي دارد، اين را بارها بگوييد. از او تشكر كنيد و بپرسيد كه چگونه اين را درست كرده‌اي كه از هميشه بهتر شده است؟ همسرتان زماني كه نتيجه كارش را در رضايت قلبي شما ببيند، آن كار را با شوق بيشتري انجام خواهد داد.

  • تو هماني كه مي‌خوام

اگر مي‌خواهيد همسرتان به مرور آشپزي‌اش خوب شود يا آنطور غذا را درست كند كه باب‌ميل شماست، خواسته‌هاي خود را بگوييد اما به روش مخصوص. اصولا خانم‌ها بيشتر مثل مادرشان آشپزي مي‌كنند و پختن غذا يك جور كار موروثي است؛ مثلا در برخي خانواده‌ها در خورش قرمه‌سبزي‌شان كمي رب هم مي‌زنند و برخي ديگر با تعجب مي‌گويند: مگر قرمه‌سبزي رب دارد؟ اين تفاوت‌ها زياد نيست اما در ذائقه و پسند افراد تأثير دارد. پسري كه در خانواده‌اي بزرگ شده كه مادرش هميشه برنج را آبكش مي‌كرده است اگر با دختري ازدواج كند كه مادرش هميشه برنج را به‌صورت كته مي‌پخته به اين خاطر كه خاصيت بيشتري دارد، در اوايل ازدواج ممكن است فكر كند همسرش از روي تنبلي و بي‌سليقگي برنج را آبكش نمي‌كند درصورتي كه چنين نيست. شما هم ممكن است به دستپختي عادت كرده باشيد كه همسرتان متفاوت با آن‌را آموخته باشد، پس به او نشان دهيد كه چگونه دوست داريد؛ مثلا برنج كمي مغز پخت دوست داريد يا مرغي كه زعفران دارد را ترجيح مي‌دهيد يا هر چيز ديگر. البته به مرورعادات غذايي‌تان كمي عوض مي‌شود اما اگر چيزي خيلي آزارتان مي‌دهد از همسرتان بدون اينكه ايرادي بگيريد، بخواهيد كه رعايت كند مثلا بگوييد: تو برنج را مثل چلوكبابي‌ها حرفه‌اي درست مي‌كني اما من برنج مغز‌پخت‌تر را بيشتر دوست دارم. مي‌شود اين بار كمي آبش را بيشتر كني؟ يادتان باشد قبل از انتقاد، تعريفي را ضميمه كار كنيد كه نتيجه بگيريد.

  • تو بهترين سرآشپز عالمي

بد‌ترين روشي كه يك مرد مي‌تواند براي بهتر شدن آشپزي زنش انجام دهد اين است كه از دستپخت زن‌هاي ديگر تعريف كند تا همسرش هم دست به‌كار شود و كار خود را ارتقا دهد. مطمئن باشيد كه اين روش بي‌فايده است. مخصوصا اگر زني كه مورد تأييد شما قرار مي‌گيرد از خانواده خودتان مثل خواهر‌شوهر و جاري همسرتان باشد. بهتر است هرگز اين راه را امتحان نكنيد چون ممكن است در اين صورت مجبور شويد شب‌هاي زيادي را با خوردن تخم‌مرغ سر كنيد.

  • هميشه زير يك سقف و كنار هم

اين يك قانون نانوشته است كه آشپزي وظيفه خانم خانه است، البته هيچ اشكالي ندارد كه خانم‌ها چنين كاري را انجام مي‌دهند اما مردان زيادي هم در كار آشپزي به همسرشان كمك مي‌كنند يا خودشان در مواقعي اين كار را تنهايي انجام مي‌دهند. اگر روش طبخ غذاهاي مختلف را در دستپخت همسرتان نمي‌پسنديد، مي‌توانيد با او به بهانه همكاري، غذا درست كنيد كه در اين صورت وقتي به او مي‌گوييد بهتر است اين بار سير نريزيم يا مرغ‌ها را بيشتر سرخ كنيم، لحن‌تان جنبه دستوري و يا انتقادي نداشته باشد. در اين صورت خواسته‌هاي شما حالت پيشنهادي خواهد گرفت و همسرتان هم به راحتي آنها را مي‌پذيرد و اگر نتيجه كار خوب باشد از دفعه‌ بعد به روش شما عمل مي‌كند.

  • مگرم چشم سياه تو بياموزد كار

اگر مي‌دانيد آشپزي‌تان چندان خوب نيست و نمي‌توانيد غذاهاي خوشمزه درست كنيد، دلسرد نشويد و نگوييد هر كسي يك دستپختي دارد! اين مهارت آموختني است پس براي ارتقاي توانايي‌هاي خود تلاش كنيد.با تكرار و تمرين به جايي خواهيد رسيد كه هر غذايي را بدون سختي و خيلي سريع مي‌پزيد و از اين كار مخصوصا وقتي نتيجه‌اش را مي‌بينيد و تعريف‌ها را مي‌شنويد، لذت خواهيد برد. اگر نسل قبل از شما فقط بايد از مادر و مادربزرگ‌شان ياد مي‌گرفتند چطور غذا درست كنند، شما مي‌توانيد از كتاب‌هاي موجود در بازار، كلاس‌هاي آشپزي و شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد. اگر شبكه‌هاي اجتماعي بتوانند يك‌جا به كمك خانواده بيايند، همين‌جاست. در يك گروه آشپزي و سفره‌آرايي عضو شويد. آنجا افراد زيادي دستور غذاهاي مختلف را مي‌گذارند، سؤالاتي مطرح مي‌شود و عكس‌هايي گذاشته مي‌شود كه شما را تشويق خواهد كرد تا امتحان كنيد. يادتان باشد تنها طبخ غذا مهم نيست بلكه سفره‌آرايي و با سليقه سرو كردن آن هم مهم است. سفره در فرهنگ ما معني‌هاي زيادي دارد؛ معني بركت، باهم بودن، شكرگزاري و نشان دادن عشق و قدرداني. سفره جايي است براي حرف زدن، لذت بردن، گفتن و شنيدن. هر‌طور كه مي‌توانيد به سفره‌هاي‌تان جذابيت ببخشيد و يادتان باشد، بهترين چاشني اين باهم بودن، لبخند و روي خوش شماست كه طعم غذا را مطبوع‌تر مي‌كند. چيدن سفره و بويي كه در خانه مي‌پيچد، به نوعي نشان‌دهنده اين است كه چقدر آنها كه سر سفره شما مي‌نشينند براي‌تان عزيز هستند. شما با يك كار ساده مي‌توانيد خستگي همسرتان را در كنيد و بچه‌هايتان را سر ذوق بياوريد. فراموش نكنيد كه سلامتي در گروي تغذيه مناسب است و نبض تغذيه خانواده در دستان شماست. منتها هنر است كه غذاي سالم را خوشمزه طبخ كنيد تا پاي فست‌فود‌ها به خانه‌تان باز نشود.

کد خبر 329147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha