یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

هرچند هر سال در چنین روزهایی رسانه‌ها پر می‌شود از مرور نام و یاد چهره‌هایی که در ۳۶۵ روز گذشته از دنیا رفته‌اند اما وفور نام‌های بزرگ در این فهرست شاید ۲۰۱۶ را به سالی فراموش‌نشدنی برای هنردوستان، به‌ویژه علاقه‌مندان سینما تبدیل کند.

سینما

همزمان با آغاز سال تازه ميلادي، نگاهي مي‌اندازيم به برخي از سرشناس‌ترين كساني كه سينما را تنها گذاشتند؛ از آنتون‌يلچين جوان تا دختر و مادري كه در هفته پاياني سال به فاصله يك روز درگذشتند.به گزارش همشهري، عنوان تكان‌دهنده‌ترين مرگ 2016 را بايد به نام ستاره‌اي نوظهور ثبت كرد كه گفته مي‌شود قرباني بي‌احتياطي شد و تابستان گذشته در برخورد با خودروي شخصي خود در 27سالگي از دنيا رفت.

يلچين كه در روسيه به دنيا آمده بود، در نوجواني به شهرت رسيد و با حضور در «سفرهاي ستاره‌اي» نامي براي خود دست و پا كرد. از اين بازيگر فقيد چند فيلم تازه به يادگار مانده كه در سال‌جاري ميلادي روي پرده سينماهاي جهان مي‌رود.نخستين مرگ 2016 هم در همان روز اول ژانويه اتفاق افتاد و ويلموس سيگموند كه براي فيلمبرداري «برخورد نزديك از نوع سوم» استيون اسپيلبرگ برنده اسكار شده بود، در 85سالگي از دنيا رفت.

اين فيلمبردار مجارستاني 3بار ديگر هم براي «شكارچي گوزن»، «رودخانه» و «كوكب سياه» نامزد دريافت جايزه اسكار شده بود. جين وايلدر، كمدين آمريكايي كه براي بازي در «تهيه‌كنندگان» مل بروكس تا يك‌قدمي بردن اسكار نقش مكمل رفت، تابستان گذشته در 83سالگي درگذشت.

آندري ويتولد وايدا هم در حالي چشم بر جهان فروبست كه در 90سال زندگي خود 4مرتبه نامزد كسب اسكار در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان شد و امسال هم با «پس‌تصوير» نماينده لهستان در اسكار بود؛ هر چند نتوانست به جمع 9نامزد نهايي راه يابد. فيلمساز نامدار لهستاني در 2000 براي خدماتي كه به دنياي فيلم و سينما كرده يك اسكار افتخاري گرفت تا آن را در كنار شير طلايي افتخاري و خرس طلايي افتخاري بگذارد.

سال گذشته ميلادي يك چهره نامدار از سينماي ايتاليا كم شد و آن كسي نبود جز اتوره اسكولا كه در 84سالگي دار فاني را وداع گفت. فيلم‌هاي او چندبار نامزد كسب اسكار شدند كه مهم‌ترين آن «يك روز خاص» با بازي سوفيا لورن و مارچلو ماستروياني بود. اسكولا جايزه بهترين كارگردان كن را در كارنامه داشت. ژاك ريوت، فيلمساز نامدار فرانسوي هم در 87سالگي از دنيا رفت. او كه به ساختن فيلم‌هاي طولاني شهره بود، يك فيلم 729دقيقه‌اي در كارنامه دارد.

آلن ريكمن، بازيگر و فيلمساز بريتانيايي در حالي در 69سالگي تسليم سرطان شد كه دوستداران سينما، بازي‌هاي او را در مجموعه «هري پاتر»، «عشق واقعي» و «سوييني تاد» فراموش نمي‌كنند. از ديگر مرگ‌هاي مهم امسال گري مارشال بود. فيلمساز آمريكايي كه در 81 سالگي از دنيا رفت، بيش و پيش از هر چيز با «زن زيبا» با بازي جوليا رابرتز به ياد آورده مي‌شود؛ فيلمي كه نامزد اسكار، گلدن گلوب و جوايز سزار از سينماي فرانسه شد.

هكتور بابنكو، فيلمساز برزيلي ‌زاده آرژانتين ديگر مرگ خبرساز تابستان گذشته بود. او در سال 1985با «بوسه زن عنكبوتي» نامزد اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شد و جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد را براي ويليام هرت به ارمغان آورد. بابنكو پس از همكاري با مريل استريپ و جك نيكلسن، سراغ مبارزه با سرطان رفت و در 2003 با «كارانديرو» به عرصه فيلمسازي بازگشت. بابنكو يك سال پس از ساختن «دوست هندوي من» در 70سالگي درگذشت.

  • بازي با فرشته مرگ

عنوان سينمايي‌ترين مرگ سال بي‌ترديد برازنده مادر و دختري است كه دوري از هم را بيش از يك روز تاب نياوردند. كري فيشر چند روز پس از سكته قلبي در هواپيما در 60 سالگي در بيمارستاني در لس‌آنجلس درگذشت و مادرش دبي رينولدز يك روز بعد در 84 سالگي به او پيوست. گفته مي‌شود رينولدز در ساعت‌هاي پس از مرگ كري بارها گفته بود دوست دارد زودتر پيش دخترش برود.

کد خبر 357385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha