دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر قالیباف که دوشنبه (27 اسفند) در آخرین برنامه 1888 در سال جاری شرکت کرده بود، گزارشی از فعالیت‌های شهرداری ارائه داد و به بخشی از اقدامات شهرداری در ایام تعطیلات نوروزی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران گفت: متاسفانه کارهایی که برای آنها دو سال سابقه مطالعاتی وجود دارد، را انجام نمی‌دهیم، اما با یک ماه مطالعه، پروژه‌هایی را شروع می‌کنیم که پس از 20 سال هم به پایان نمی‌رسد؛ چرا که از ابتدا وارد کارهایی می‌شویم که به قصه «صادقیه» می‌انجامد.

دکتر محمد باقر قالیباف در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب که در اسفند ماه سال جاری ظرفیت تولید زباله تا 40 درصد بالا رفته است، اظهار کرد: میانگین تولید زباله در ماه‌های سال هفت هزار تن بود که در اسفند ماه این رقم به 11 هزار تن افزایش یافت، اما با این حال، جمع‌آوری زباله به صورت روزی دوبار انجام شده است.

وی در رابطه با نظارت بر پیمانکاران جمع‌آوری زباله در سطح شهر تهران، خاطر نشان کرد: نظارت بر این گروه، توسط شهرداران مناطق و نواحی و نیز شبکه شورایاری‌ها صورت می‌گیرد، البته منکر زحمت پیمانکاران و اعتماد داشتن به آنها نیستیم، اما دسته‌بندی و درجه‌بندی یک، دو و سه در بین پیمانکاران وجود دارد. در مجموع از عملکرد پیمانکاران راضی هستیم، ‌اما برخی از آنها، تجربه‌های اول پیمانکاری دارند و اشکالاتی در سطح کارگران و سرکارگران آنها نیز وجود دارد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار صدا و سیما که از وی ارزیابی عملکرد قالیباف در سال 86 و دادن نمره به عملکرد شهرداری را خواسته بود، گفت: همیشه به صدا و سیما گفتم که این سوال درستی نیست و من نمی‌توانم عملکرد خودم را درست ارزیابی کنم و دیگران باید در این رابطه قضاوت کنند.

وی توضیح داد: در حوزه عمرانی، 100 درصد برنامه‌های سال 86 چه در مناطق و چه در پروژه‌های سطح شهر محقق شده است، همچنین در بخش عمرانی 100 درصد بودجه را جذب و هزینه کرده‌ایم.

قالیباف ادامه داد: در بررسی 11 ماهه سال جاری به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ تاخیری وجود نداشته است. اما با این حال، ما کار خودمان را می‌کنیم و مردم قضاوت خواهند کرد. در عین حال 19 فروردین سال آینده جلسه‌ای با حضور همه مدیران خواهیم داشت و برنامه سال 87 را اعلام می‌کنیم.

خلوتی نوروز و اجرای پروژه‌های عمرانی

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات شهرداری در ایام تعطیل در شهر تهران، یادآور شد: حداکثر استفاده را از خلوتی شهر تهران می‌کنیم و در این مدت روکش آسفالت برخی از معابر و خیابان‌های شلوغ را ترمیم و سیستم اتوبوسرانی شهر تهران را نیز تقویت خواهیم کرد.

شهردار تهران ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی که در اسفند ماه تعطیل شده بود، در ایام نوروز به صورت دو و سه نوبته کار خواهد شد، همچنین 13 پروژه خاص در شهر تهران وجود دارد که در ایام نوروز به صورت ویژه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شهردار تهران توضیح داد: اعتبارات عمرانی شهر تهران در سال 87، دو برابر شده است، اما این به معنای دو برابر شدن پروژه‌های عمرانی نیست؛ چرا که بخش قابل توجهی از این اعتبارات، مربوط به بالا رفتن نرخ مصالح ساختمانی است، اما در عین حال شهرداری تهران تلاش خود را می‌کند، تا در بخش پروژه‌های عمرانی شاهد رشد قابل توجهی باشیم.


طرح جامع شهر تهران منتظر ابلاغ رسمی است

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح جامع شهر تهران خاطر نشان کرد: این طرح با توجه به حساسیت‌های خاص شورای عالی شهرسازی و معماری و توجه خاص رییس جمهور بررسی شده است و در حال حاضر این طرح تمام شده و همه توافقات در مورد آن صورت گرفته است و فقط منتظر ابلاغ رسمی آن به صورت اداری هستیم.

قالیباف اذعان کرد: به موازات بررسی این طرح، طرح‌های تفصیلی نیز آماده و منتظر ابلاغ در کمیسیون ماده پنج هستند.

طرح جامع حمل و نقل تهران

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز به خبرنگاران، گفت: این طرح سه ماه پیش در کمیسیون شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و در چند جلسه آینده نیز نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد. طرح جامع، توسعه حمل و نقل ریلی، اتوبوسرانی، معابر و بسیاری از سیاست‌های دیگر را در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص اعلام می‌کند و به این ترتیب کارهای مقطعی و سالانه تبدیل به برنامه‌های بلندمدت می‌شود. به عنوان مثال پس از تصویب این طرح می‌دانیم که هشت خط مترو با چه اعتباری و در چه سالی تمام می‌شود و یا ظرفیت اتوبوسرانی در چه زمانی، در چه خطوطی و چه قابلیتی به سرانجام می‌رسد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا طرح جامع حمل و نقل برای اجرایی شدن نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک دارد یا نه؟ گفت: نه! طرح جامع پس از تصویب در شورای شهر تهران، دیگر برای شهرداری تهران جنبه اجرایی پیدا می‌کند. اما در برخی بخش‌ها مثلا تغییر در برخی از خطوط و یا افزایش خطوط طبیعتا نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک است.

خبرنگاری مجددا سوال خود را در همین زمینه تکرار کرد و قالیباف گفت: اگر شما دنبال حرفی برای کار سیاسی به جای کار تکنیکی هستید، من جواب روشن به شما نمی‌دهم. من صراحتا به شما اعلام کردم که طرح جامع شهر تهران در حوزه شهرسازی هم مصوبه شورای شهر و هم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را برای اجرایی شدن دارد و شهرداری و کمیسیون ماده پنج در مورد اجرایی شدن آن تصمیم می‌گیرند و آن را اجرا می‌کنند، طرح جامع حمل و نقل نیز برای تصویب شدن مصوبه شورای عالی ترافیک را نمی‌خواهد و در شورای شهر تهران تصویب و به تایید فرمانداری تهران می‌رسد، اما بخش‌هایی از آن برای اجرا مثل خطوط ریلی و اتوبوسرانی در صورت تغییر، نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک دارد. در عین حال در این صورت نیز پیش از رفتن موضوع به شورای عالی ترافیک، باید در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب برسد، من از خبرنگاران و سایر افراد مرتبط با این موضوع خواهش می‌کنم، سیکل اداری را مورد توجه قرار دهند، چرا که قانون، وظیفه هر کسی را مشخص کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف قطار هوایی (مونوریل) کرج توسط شورای عالی ترافیک مشخص شد، اما تکلیف قطار هوایی شهر تهران هنوز مشخص نشده است، گفت: شهرداری تهران و شورای شهر تهران به هیچ وجه با ساخت قطار هوایی مخالف نیستند.

خبرنگاران پرسیدند، چطور مخالفتی وجود ندارد، اما باز هم توافقاتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد؟ که شهردار تهران توضیح داد: انجام هر کاری مسیر خود را دارد، چنین اقداماتی را نمی‌توان سریع انجام داد. یکی از کارهایی که باید قبل از تصمیم‌گیری برای قطار هوایی انجام شود، تصویب طرح جامع حمل و نقل شهر تهران است، وقتی می‌خواهیم در مورد مترو، قطار هوایی و یا اتوبوس تصمیم بگیریم، باید بر اساس یک سند بالادستی تصمیم‌گیری صورت گیرد.

وی ادامه داد: طرح جامع حمل و نقل بیش از پنج سال است که مورد مطالعه قرار گرفته است و قطار هوایی نیز قطعا باید در چارچوب این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

قالیباف تصریح کرد: اختلاف نظر ما با دولت ـ اگر قبول داشته باشیم که اختلاف نظری وجود دارد ـ را قانون مشخص می‌کند و ما نمی‌توانیم بگوییم، سلیقه من این است و دولت چیز دیگری را بپسندد.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مورد اختلاف شهرداری تهران و دولت در مورد اجرای پروژه مونوریل است. با فرض تصویب قطار هوایی باید مشخص شود، چه کسی مجری آن خواهد بود؟ قانون در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که مسوولیت حمل و نقل درون شهری بر عهده شهرداری‌هاست و دولت فعلی نیز این قانون را ابلاغ کرده است. همان طور که شهرداری تهران مترو را می‌سازد، قطعا قطار شهری را نیز شهرداری باید بسازد. بنابراین اگر دولت بگوید، من قرارداد می‌بندم و خودم نیز آن را اجرا می‌کنم، خلاف مصوبه مجلس و قانون عمل کرده است.

شهردار تهران با بیان این که در مورد قطار هوایی کرج نیز این طرح را شهرداری کرج باید اجرا کند، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران برای ساختن مترو یا منوریل ضوابط دیگری دارد و این طرح باید به تصویب شورای شهر تهران برسد و در عین حال، شورای عالی ترافیک کشور نیز این موضوع را تایید کند.

وی ادامه داد: من در شهرداری نباید تصمیم بگیرم که قطار شهری باید چند کیلومتر طول داشته باشد و از کجا عبور کند، بلکه مرجع صلاحیت‌دار، کارشناس و مشاوره باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

قالیباف با اشاره به برخی گفته‌ها در مورد مخالفت شهرداری تهران با قطار هوایی، اضافه کرد: با ساخت قطار هوایی مخالف نیستیم، اما این که شهر تهران به 130 کیلومتر یا 30 کیلومتر قطار هوایی نیاز دارد، مطلبی است که کارشناسان باید آن را بررسی کنند.

وی با اشاره به مذاکراتی که با طیبی ـ رییس جهاد دانشگاهی ـ داشته است، گفت: پیشنهاد اولیه‌ای را به وی ارائه کردم، تا جهاد دانشگاهی مطالعات قطار هوایی شهر تهران را انجام دهد. جهاد دانشگاهی از لحاظ علمی، فنی و مطالعات اجرایی مورد اعتماد همه ارگان‌هاست و وابسته به دولت است. همچنین صلاحیت علمی و فنی کافی را دارد و ما اعلام کرده‌ایم که اگر جهاد دانشگاهی این طرح را بررسی و طبق مطالعات تایید کند، شهرداری تهران یقینا آن را قبول می‌کند.

شهردار تهران تاکید کرد: متاسفانه کارهایی که برای آنها دو سال سابقه مطالعاتی وجود دارد را انجام نمی‌دهیم، اما با یک ماه مطالعه، پروژه‌هایی را شروع می‌کنیم که پس از 20 سال هم به پایان نمی‌رسند؛ چرا که از ابتدا وارد کارهایی می‌شویم که به قصه «صادقیه» می‌انجامد.

وی ادامه داد: پروژه مونوریل صادقیه هم قرار بود 18 ماهه تمام شود؛ چرا تمام نشد؟! آیا من مانع بودم؟ من در آن زمان تازه وارد شده بودم که این پروژه تعطیل شده بود؛ چرا تاکنون پیش نرفته است؟

قالیباف تصریح کرد: اجازه بدهید، وقتی قرار است پول بیت‌المال را در شهر هزینه کنیم، اول مطالعات دقیقی در مورد آن صورت گیرد.

قالیباف گفت: در دنیا بیش از چهار تا پنج هزار کیلومتر خطوط مترو وجود دارد، اما کمتر از 300 کیلومتر مونوریل ساخته شده است، آیا سهم تهران از این 300 کیلومتر مونوریل 150 کیلومتر است؟ من نمی‌دانم!

 وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با راه‌اندازی خطوط جدید اتوبوس‌های تندرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر خطوط تندرو در مسیر خیابان دماوند ـ آزادی هنوز اشکالاتی دارد که با همه محاسن موجود در حال برطرف کردن این اشکالات هستیم. اگر در گذشته اتوبوس‌های این مسیر روزانه حدود 600 نفر را جابجا می‌کردند در حال حاضر اتوبوس‌های خطوط تندرو روزانه حدود 300 هزار مسافر را جابجا می‌کنند و در عین حال مسافران در سرما و گرما زیر سقفی با ایمنی کامل قرار دارند.

قالیباف افزود: با ورود اتوبوس‌های دو و سه کابینه که درب‌های آن همزمان با هم باز می‌شود، بسیاری از مشکلات این خطوط برطرف می‌شود.

وی با اشاره به خط جدید اتوبوس‌های تندرو، گفت: این خط از میدان آزادی به سه راه آذری وصل می‌شود و خیابان‌های هلال احمر و مولوی را به میدان خاوران و بسیج و اتوبان افسریه وصل می‌کند.

شهردار تهران با بیان این مطلب که بررسی‌های فنی و تخصصی این مسیر توسط کارشناسان در حال انجام است، یادآور شد: تمام تلاش ما این است که از خطوط فعلی به صورت بهینه استفاده کرده و ایستگاه‌های فعلی را تقویت و مسیرهای فعلی یک‌طرفه خطوط ویژه را دو طرفه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اتوبوس‌های جدید وارداتی کیفیت لازم را دارند یا نه؟ گفت: این اتوبوس‌ها تولید و استاندارد اروپا هستند، اما در چین مونتاژ می‌شوند. همچنین موتور و تجهیزات آن آخرین مدل‌های دهه اول قرن 21 است.

قالیباف با تاکید بر این که قیمت‌های جهانی اتوبوس‌ها کاملا مشخص است، بیان کرد: زمانی که اتوبوس‌های جدید وارد شوند، تفاوت این اتوبوس‌ها با اتوبوس‌های فعلی کشور کاملا مشخص می‌شود؛ چرا که اتوبوس‌های تولید شده در داخل متعلق به 40 سال پیش است.

وی ادامه داد: همه اقدامات در مورد واردات این اتوبوس‌ها را شهرداری تهران انجام نمی‌دهد و خودروسازان نیز در این مورد وارد قرارداد شده‌اند. در عین حال، پس از مرحله اول واردات این اتوبوس‌ها، بخش انتقال تکنولوژی این اتوبوس‌ها توسط خودروسازان صورت می‌گیرد و پس از آن، اتوبوس‌ها در داخل تولید خواهند شد.

شهردار تهران تاکید کرد: قصد شهرداری تهران در حال حاضر مدیریت و ساماندهی خطوط اتوبوسرانی است و پس از این مرحله، باید بررسی شود که آیا کارشناسان شهرداری تهران اقدام مناسبی انجام داده‌اند‌ یا نه؟

وی تاکید کرد: شهرداری تهران، خطوط جدید اتوبوس‌های تندرو را به عنوان یک خط جدید راه‌اندازی نمی‌کند، بلکه آنچه هست را کنترل خواهد کرد.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوالی که آیا ورود اتوبوس‌های جدید به دلیل برخی از شرایط بین‌المللی با تاخیر روبرو می‌شود، گفت: به دلیل تحریم با تاخیرهایی مواجه هستیم، اما این مساله مشکل ماست و آن را حل خواهیم کرد و قطعا تا فروردین ماه 87 اتوبوس‌های جدید وارد می‌شود.

کد خبر 46753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز