جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه‌های خبری جهان از کنترل بیروت به دست نیروهای مخالف دولت لبنان خبر می‌دهند.

نیروهای مخالف دولت لبنان بخش‌های اصلی شرق بیروت را به تصرف خود درآورند و نیروهای وابسته به دولت را مجبور به عقب نشینی از این مناطق کردند.

به گزارش بی بی سی نیروهای مذکور همچنین شبکه تلویزیونی وابسته به رفیق حریری محاصره کردند.

بر اساس این گزارش در تبادل آتش‌های صورت گرفته راکتی نیز در نزدیکی محل زندگی رفیق حریری منفجر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، نیروهای امنیتی اعلام کردند که در این درگیری‌ها دست کم 10 تن کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

یک مقام ارشد در تلویزیون دولتی بیروت عملیات را به حزب‌الله نسبت داد و گفت: افراد  وفادار به حزب‌الله شبکه تلویزیونی المستقبل طرفدار دولت را مجبور کردند تا پخش برنامه‌های خود را متوقف کند. مالکیت این شبکه خبری بر عهده سعد الحریری سیاستمدار سنی و رهبر ائتلاف حاکم در پارلمان لبنان است. منابع امنیتی اعلام کردند، حزب‌الله و جنبش امل دفاتر تلویزیون المستقبل را در بخش مسلمان نشین غرب بیروت تحت کنترل درآوردند. به گفته شاهدان محلی، افراد مسلح هم چنین دفاتر روزنامه‌ المستقبل را تحت کنترل درآوردند.

خبرگزاری کویت نیز در خبر فوری اعلام کرد: گروه‌های معارض در لبنان مقر نخست وزیری و قصر قریطم را به محاصره خود در آوردند. هم چنین این خبرگزاری گزارش داد: دیوارهای محل سکونت سعد حریری مورد اصابت چندین آرپی جی قرار گرفت.

خبرنگار الجزیره نیز از درگیری‌های مسلحانه‌ پراکنده و شنیده شدن صداهای انفجار که از نیمه‌های شب گذشته در بیروت شروع شده و امروز نیز ادامه دارد، خبر داد. این درگیری‌های شدید میان اعضا و نیروهای وابسته به حزب حاکم و احزاب معارض روی داد.

 خبرنگار شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از منابع پزشکی لبنان گزارش داد: در پی درگیری‌های مسلحانه در بیروت تاکنون هشت تن کشته و 15 تن زخمی شده‌اند. این در حالی است که خبرنگار رویتر به نقل از منابع امنیتی بیروت گزارش داده است تاکنون 10 تن کشته و 20 تن زخمی شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است: درگیری‌های خونین در بیروت دست کم هفت کشته و دهها زخمی بر جای گذاشته است.

این خبرنگار افزود: درگیر‌های شب گذشته در منطقه کورینش، المزرعه، مارالیاس، رالس النبع، السبطه، النویری و یمن التینه در گرفت. به گزارش این خبرنگار، ارتش لبنان به دنبال کاهش موج درگیری‌ها تجهیزات خود را از برخی مناطق لبنان خارج ساخته است.

شبکه تلویزیونی المنار نیز گزارش داد: شبه نظامیان وابسته به جریان المستقبل از احزاب حاکم در لبنان به دفاتر این گروه در غرب بیروت حمله کرده‌اند.

در همین حال، روزنامه‌ دارالخلیج، چاپ امارات، نوشته است: دولت آمریکا به طور جدی و از نزدیک اوضاع لبنان را دنبال می‌کند.

به نوشته این روزنامه، بویژه اینکه مقامات دولت آمریکا در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی این کشور رایزنی‌هایی را با شورای امنیت در زمینه‌ صدور قطعنامه‌ای بین‌المللی در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه و حزب‌الله لبنان آغاز کرده‌اند.

زلمی خلیل زاد نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل، خاطر نشان کرد: حزب‌الله لبنان باید در چارچوب قانون عمل کند و دست از دامن زدن به چالش‌های دولت بر دارد و از انتخابات ریاست جمهوری حمایت نماید.

وی ادامه داد: سوریه باید خطوط مرزی‌اش را با لبنان ترسیم کند و روابط دیپلماتیک با کشور همسایه‌اش لبنان برقرار کند.

خلیل زاد افزود: در صورت ادامه این وضع، شورای امنیت ملزم به اتخاذ تصمیمات مناسب در زمینه اعمال تحریم‌ها است.

هم چنین شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  آمریکا نگران اوضاع لبنان است.

وی تصریح کرد: ارتش لبنان باید با تکیه بر تجربیات خود با خویشتن‌داری که تاکنون نشان داده به بحران خاتمه دهد.

مک کورمک ادامه داد: ارتش لبنان پیش از این نیز در درگیری‌های نهرالبارد مهارت خود را نشان داده است.

وی در خصوص ادامه بسته بودن راه‌های منتهی به فرودگاه بیروت و راه‌های اصلی دیگر تاکید کرد: دولت لبنان مسوول تصمیم‌گیری در این خصوص است.

وی گفت: ما از دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان حمایت می‌کنیم، چرا که این دولت یک دولت مردمی است و در راستای تحقق آشتی ملی تلاش می‌کند.

هم چنین جوزف بایدن رییس کمیته روابط خارجی در مجلس سنای آمریکا، تشکیل ائتلاف بین‌المللی را با هدف یاری به دولت مشروع لبنان و جلوگیری از اغتشاشات و دخالت در امور داخلی این کشور خواستار شد.

وی مدعی شد: حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی است که از سوی ایران و سوریه حمایت می‌شود.

وی عنوان داشت: این حق دولت لبنان است که تمام شبکه‌های ارتباطی حزب‌الله را مسدود کند.

بایدن گفت: ملت لبنان خواهان ایجاد دولت متحد در کشور است و هیچ دولت مستقلی چنین وضعی را که لبنان در حال حاضر شاهد آن است نمی‌پذیرد.

از سوی دیگر، احمد العوضی سفیر کویت در سوریه اعلام کرد: خطوط هوایی کویت فردا (شنبه 21 اردیبهشت) جهت انتقال تمام شهروندان کویتی که لبنان را ترک کرده‌اند یک پرواز از دمشق به کویت خواهد داشت.

العوضی گفت: به علت وقایع اخیر لبنان تمام کویتی‌های مقیم لبنان این کشور را ترک کرده‌اند و سفارت‌خانه‌های ما در بیروت و دمشق برنامه‌ انتقال این شهروندان را به کشور تنظیم کردند.

همچنین محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، تمام گروه‌های لبنانی را به تکیه بر مذاکرات جهت دوری از بحران در این کشور فرا خواند.

وی در بیانیه‌ای نسبت به وقایع اخیر لبنان ابراز نگرانی کرد. عباس ابراز اطمینان کرد که رهبران لبنان بر اساس منافع ملی حرکت خواهند کرد.

اتحادیه‌ اروپا نیز گروه‌های لبنانی را به پایان درگیری‌ها فرا خواند و از احزاب معارض در لبنان خواست تا دست از اقدامات مخل نظم و قانون در کشور بردارند.

اسلوونی ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا عمیقا نگران خشونت‌ها در لبنان است.

وی از تمام گروه‌ها خواست فورا به درگیری‌ها پایان دهند و درصدد بازگشایی فرودگاه بر آیند.

اتحادیه اروپا عنوان داشت: راه‌حل‌های مسالمت آمیز به تنهایی به بحران پایان خواهد داد.

شورای امنیت نیز ضمن ابراز نگرانی از وقایع لبنان و درگیرِ‌های کنونی در این کشور لبنانی‌ها را به آرامش خویشتن‌داری و انجام مذاکرات فراخواند.

جان ساورز، رئیس دوره‌‌ای شورای امنیت در پایان نشست پشت درهای بسته‌ این شورا که در خصوص لبنان برگزار شد، خواستار بازگشایی فوری تمام راه‌های بسته شده در این کشور شد. وی بر لزوم حفظ امنیت و حاکمیت لبنان تاکید کرد. ساورز هم چنین بر انتخاب فوری میشل سلیمان به عنوان رییس جمهور توافقی لبنان تاکید کرد.

هم چنین بشار الجعفری نماینده دایم سوریه در سازمان ملل نیز اظهار داشت: تریه رود لارسن فرستاده سازمان ملل در امور اجرای قطعنامه 1559 اقدام به سیاسی کردن گزارش‌هایش در خصوص لبنان می‌کند و همواره سوریه را عامل مشکلات لبنانی‌ها معرفی می‌کند.

جعفری در پیامی به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت افزود: لارسن این اقدام را بنابر اعمال فشارهای گروه‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی صورت می‌دهد و هیچ اشاره‌ای به تلاشهای سوریه در برقراری امنیت در لبنان نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: سوریه از سازمان ملل و فرستاده‌اش انتظار دارد تا مشکلات را بیشتر نکنند و از تنش‌ها میان کشورهای عضو سازمان ملل بکاهند.

جعفری ادامه داد: سوریه هیچ تمایلی به دخالت در امور داخلی لبنان ندارد. چون معتقد است مشکلات لبنان از طریق مذاکرات داخلی قابل حل است.

محمد جاسم الصقر رییس پارلمان عربی نیز گروه‌های لبنانی را به کنار گذاشتن اختلافاتشان و تلاش بر اساس تحقق آشتی ملی فرا خواند.  صقر بر اهمیت خویشتن داری گروه‌ها و تلاش در اجرای سریع طرح اتحادیه‌ی عرب تاکید کرد. وی نسبت به بازگشت لبنان به باتلاق جنگ داخلی هشدار داد.

در عین حال، عبدالرحمان بن حمد العطیه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، تمام گروه‌های لبنانی را به تلاش در خصوص تحقق آشتی ملی و منافع ملی فرا خواند. وی نسبت به اوضاع کنونی لبنان عمیقا ابراز نگرانی کرد.

یک مقام مسوول عربستانی نیز تمام لبنانی‌ها را به بازنگری در عملکردشان فراخواند و گفت: آشوب کورکورانه در لبنان تنها به نفع گروه‌های خارجی است.

در همین حال، احمد بن حلی معاون عمرو موسی دبیر کل اتحادیه‌ عرب، اظهار داشت: عمرو موسی در پی وقایع اخیر لبنان ارتباطات مختلفی را با گروه‌های مختلف و کشورهای عربی برقرار کرده است.

بن حلی اظهار داشت: عمرو موسی در این رابطه با وزیران امور خارجه کشورهای عربی در خصوص برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران خارجه در زمینه بررسی بحران لبنان ارتباطاتی را برقرار کرده است.

مصر نیز موافقت‌ خود را با برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی اعلام کرده است. معاون عمرو موسی تصریح کرد، وی در جریان سفرش به آمریکا با مقامات آمریکایی دیدار کرده و اظهار داشته است که هیچ طرح جدیدی برای حل بحران لبنان در حال بررسی نیست و در خصوص سفر به بیروت نیز بعد از نتایج رایزنی‌هایش تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی گفت: موسی که در حال حاضر در آمریکا است، با هدف پایان دادن به آشوب‌های اخیر با گروه‌های لبنانی و کشورهای عربی در ارتباط است.

هم چنین میشل عون رهبر جریان آزاد ملی اظهار داشت: تصمیم دولت در زمینه لغو شبکه‌های ارتباطی حزب‌الله لبنان تهدیدی بر امنیت مقاومت است به ویژه اینکه اسرائیل در حال حاضر از تکنولوژی پیشرفته‌ای در این زمینه برخوردار است. عون خاطر نشان کرد: بر ملا کردن شبکه‌های ارتباطی مقاومت در برابر چشمان اسراییل امری بسیار خطرناک است. وی دولت را به کناره‌گیری‌اش از این تصمیمات فراخواند.

رهبر جریان آزاد ملی اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان را تایید کرد و گفت آشوب کنونی آشوب سیاسی است و دولت مسوول بحران کنونی است.

وی از اقدامات اخیر دولت انتقاد کرد.

هم چنین میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان، در گفت‌وگو با دو مجله‌ لبنانی الاسبوع العربی و الآغازین تاکید کرد: من نگران حفظ وحدت ارتش نیستم، اما این مساله به منزله آن نیست که سیاستمداران می‌توانند وحدت ملی را نابود سازند.

وی تاکید کرد: حوادث گذشته هرگز باز نخواهد گشت و ارتش به تمام مسوولیت‌هایش عمل خواهد کرد.

وی تعیین شروط بر انتخاب رئیس جمهور و دادن وعده‌ها به یک جناح را رد کرد و گفت: آماده‌ام در راستای برقراری آشتی ملی تلاش کنم و تمام لبنانی‌ها را برای انتخاب خودم به عنوان رییس جمهور متفق سازم.

ارتش لبنان نیز در بیانیه‌ای لبنانی‌ها را به هوشیاری و آگاهی در تمام زمینه‌ها فرا خواند و خواستار انجام مذاکرات ملی بدور از هر گونه آشوب شد.

ارتش لبنان اعلام کرد: ادامه درگیری‌ها، وحدت سازمان‌های نظامی لبنان را تهدید می‌کند.

سعد حریری در یک سخنرانی که در تلویزیون پخش شد خطاب به سید حسن نصرالله خواستار پایان دادن به محاصره بیروت و گشودن راه‌های منتهی به فرودگاه را خواستار شد.

حریری افزود: من خواستار دو مساله‌ مهم یعنی حمایت از لبنان در برابر تمام خطرات خارجی و مساله کنترل اوضاع امنیتی از سوی ارتش هستم.

وی ادامه داد: باید گروه‌های لبنانی هر چه سریعتر میشل سلیمان را به عنوان رییس جمهور انتخاب کنند و همچنین باید بررسی مساله شبکه‌های ارتباطی و کناره‌گیری فرمانده‌ امنیت فرودگاه به عهده ارتش لبنان گذاشته شود و دولت لبنان دخالتی در این مساله نکند. وی خاطر نشان کرد: درگیری‌های مسلحانه در بیروت باید فورا خاتمه یابد. حریری پایان دادن به تحصن‌ها در خیابان‌ها را خواستار شد.

هم چنین فواد سنیوره نخست وزیر لبنان نیز اعلام کرد: آنچه در لبنان اتفاق افتاده است حتی اسرائیل نیز جرات آن را نداشته است. وی اعلام کرد: احتمال اعلام حالت فوق‌القاعده و منع آمد و شد را در دست بررسی داریم.

هم چنین نبیه بری رییس پارلمان لبنان خاطر نشان کرد: در صورتی که دولت سوریه از تصمیم‌گیری‌های کودتاگرانه‌اش دست بر ندارد کشور به سرنوشتی نامعلوم دچار خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید از فرصت برای انجام مذاکرات داخلی استفاده کنیم و هر گونه تاخیر منجر به افزایش مشکلات می‌شود. رئیس پارلمان لبنان تمام گروه‌های لبنانی را به انجام مذاکرات داخلی و توافق بر سر مساله تشکیل دولت و قانون انتخابات و انتخاب رییس جمهور فرا خواند.

در نیویورک، نیز بان کی مون احزاب معارض را به پایان تحصن و بستن خیابان‌ها و گشودن مسیر فرودگاه بیروت فرا خواند.

ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان نیز بر اصرارش برای ادامه ارتباط با نبیه بری رییس پارلمان لبنان تاکید کرد. وی اظهار داشت: متاسفانه بیروت این بار بدتر از گذشته محاصره شده است. جنبلاط تصریح کرد: ما وارد مرحله‌ جدیدی شده‌ایم. مقاومت درصدد نابودی بیروت است.

این اعتصاب از جانب اتحادیه‌ کارگری لبنان در اعتراض به پایین بودن دستمزدها آغاز شد، اما به سرعت به دلیل درگیری میان جناح‌های طرفدار و مخالف دولت به خشونت گرایید.

این خشونت‌ها نشانه‌ای از تشدید جدی بحران سیاسی در لبنان که از نوامبر گذشته بدون رییس‌جمهور است، می‌باشد.

روزنامه‌ دولتی النهار با تیتر درشت در چاپ روز پنجشنبه خود نوشت: بیروت فصلی از درگیری‌های قومی و شبه نظامی.

از سوی دیگر،‌ شبکه ‌تلویزیونی المنار گزارش داد: حزب‌الله لبنان پیشنهادات سعد حریری رییس فراکسیون المستقبل را در خصوص حل بحران لبنان رد کرد.

این شبکه تلویزیونی به نقل از منابعی در این حزب گزارش داد: هر گونه پیشنهاد به غیر از پیشنهاداتی که سید حسن نصرالله مطرح کرده از نظر ما قابل رد است.

کد خبر 51294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز