شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی تصرف مواضع گروه‌های شبه نظامی طرفدار دولت لبنان توسط نیروهای مقاومت حزب‌الله و شادی مردم از به دست آمدن این پیروزی رسانه‌های غربی سیلی از حملات تبلیغاتی را از شب گذشته و امروز علیه حزب‌الله به راه انداخته‌اند.

عمده خبرگزاری‌های غربی که متمایل به دولت فواد سنیوره، نخست‌وزیر غیرقانونی این کشور هستند با اشاره به حوادث چند روز اخیر این کشور اقدام حزب‌الله در تصرف مواضع حامیان دولت در غرب بیروت را شبه کودتا خواندند.

شبکه فاکس‌نیوز آمریکا که متعلق به راست‌گرایان افراطی است از نگرانی کاخ سفید از تحولات لبنان خبر داد و اعلام کرد: کاندولیزا رایس امروز با سران دولت سنیوره تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد. این شبکه با تکرار ادعای دولت سنیوره اقدام حزب‌الله در اشغال بخش‌های اعظم غرب بیروت را یک کودتای خونین نامید.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از لبنان ، عامل بروز درگیری‌ها در بیروت را قطع شبکه ارتباطی حزب‌الله توسط دولت دانست و گفت: حزب‌الله با دست‌آویز قرار دادن این موضوع پایتخت را به آشوب کشید. این در حالی است که شبکه ارتباطی برای حزب‌الله بسیار مهم محسوب می‌شود و سید حسن نصرالله، در کنفرانس مطبوعاتی خود عنوان کرد این اقدام اعلام جنگ دولت علیه حزب‌الله بوده است. خبرگزاری فرانسه همچنین برکناری رئیس امنیت فرودگاه بین‌المللی بیروت را یکی دیگر از عوامل آغاز درگیری در بیروت معرفی کرد.

از سوی دیگر بی‌بی‌سی در موضع‌گیری کاملا جانب‌دارانه‌ای به نقل از حامیان دولت نوشت: این عملیات با هدف افزایش نفوذ ایران و احیای نفوذ سوریه صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با ارائه بخش‌هایی از موضع‌گیری میشل عون رئیس جریان آزاد ملی لبنان که گفته بود حوادث امروز بیروت پیروزی قانون بر بی‌قانونی و درنتیجه پیروزی تمامی لبنانی‌ها بود،حزب‌الله لبنان را عامل اغتشاش معرفی کرده و تاکید کرد که واشنگتن بار دیگر پشتیبانی خود از دولت را اعلام کرده و گفته است که حزب‌الله غیرنظامیان بی‌گناه را می‌کشد.

این خبرگزاری همچنین از قول کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، گفت که آمریکا متعهد به کمک به دولت نخست وزیر فواد سنیوره است اما این حمایت شکل نظامی نخواهد داشت.
در همین حال جریان حاکم در لبنان، همسو با پوشش رسانه‌ای گسترده غربی‌ها، خواستار کمک خارجی و برخورد ارتش با مخالفان شد. این در حالی است که ارتش در روزهای اخیر بیشتر متمایل به نیروهای مردمی حزب‌الله بوده ولی از دخالت مستقیم در درگیری‌ها پرهیز کرده بود. جریان حاکم در لبنان با درخواست از ارتش این کشور برای برخورد با مخالفان این جریان خواستار کمک خارجی برای مقابله با بحران این کشور شد.

در بیانیه پایانی نشست سران و اعضای جریان حاکم در لبنان که سمیر جعجع، رئیس سازمان مسیحی نیروهای لبنانی آن را اعلام کرد، از سنیوره خواسته شده است از هرگونه عقب‌نشینی در برابر مخالفان؛ شامل استعفا یا پس گرفتن مواضع اخیر بر ضد‌ مقاومت خودداری کند.

گفت‌وگوی عمرو موسی با نبیه بری

از سوی دیگر عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب در تماس تلفنی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان با وی درخصوص آخرین تحولات لبنان گفت‌وگو کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار نبیه بری به عمرو موسی گفته است تنها راه پیش رو آن است که گفت‌وگو شود و دولت مصوبات اخیر خود را بازپس گیرد. نبیه بری در این گفت‌وگوی تلفنی از عمروموسی پرسیده است که نشست وزیران خارجه عرب چه سودی دارد؟ عمرو موسی نیز نبیه بری را به بین‌المللی کردن بحران تهدید کرده است. نبیه بری در پاسخ گفته که موضوع لبنان
30 سال است که بین‌المللی شده است.

کد خبر 51378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز