امسال هم هیئت‌ها، مساجد و کوچه‌های شهر با رسیدن ماه عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) سیاهپوش شده‌اند

کمک مومنانه

 همشهری آنلاین_ حسن حسن‌زاده:  اما شیوع ویروس کرونا بر چگونگی برگزاری مراسم عزاداری هم تأثیر گذاشته است. با اعلام ممنوعیت جابه‌جایی هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری از سوی ستاد ملی کرونا و کاهش ساعت‌های برگزاری مراسم آن هم با جمعیت حداقلی، برخی هیئت‌های باسابقه در کنار برگزاری مراسم مختصر، برای ارائه کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان آستین همت بالا زده‌اند. مسجد شهید شاه‌آبادی در محله رستم‌آباد هم که چند دهه میزبان عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) است، امسال در کنار برگزاری مراسم مختصر با رعایت پروتکل‌ها، فعالیت‌های ویژه‌ای برای مقابله با کرونا و تهیه و توزیع کمک‌های مؤمنانه انجام می‌دهد. سری به این مسجد قدیمی زده و از مراسم عزاداری متفاوت امسال گزارشی تهیه کرده‌ایم.  

  • به یاد مراسم پرشکوه محرم
محمدرضا غفاری / معتمد محله رستم‌آباد

کوچه‌ها و گذرهای قدیمی محله رستم‌آباد، ما را به مسجد تاریخی این محله می‌رساند. مسجد شهید شاه‌آبادی بیش از یک قرن است که در مراسم مذهبی مختلف، میعادگاه اهالی رستم‌آباد بوده و هنوز هم در اجتماعات و گردهمایی‌های اهالی محله نقش محوری دارد. اگرچه امسال هم مثل محرم هر سال، پرچم‌های سیاه عزاداری اباعبدالله ‌الحسین(ع) دیوارهای مسجد را سیاهپوش کرده و صدای نوحه در گلدسته مسجد می‌پیچد اما ویروس کرونا سبک و سیاق عزاداری‌های محرم را هم تغییر داده است. از دسته‌های پرشور عزاداری که هر سال در کوچه‌های محله به راه می‌افتادند خبری نیست اما موسفیدان و جوانان محله در کنار عزاداری‌های متفاوت در این روزهای کرونایی، برای کمک به اقشار نیازمند محله بسیج شده‌اند. وارد شبستان مسجد که می‌شویم، بیرق‌های عزا، یاد و خاطر عزاداری‌های پرشور سال‌های گذشته را زنده می‌کند. «محمدرضا غفاری» یکی از معتمدان محله رستم‌آباد از پیشینه و رسوم عزاداری‌ محرم در رستم‌آباد و مسجد شهید شاه‌آبادی می‌گوید: «از آنجایی که این مسجد در محله‌محوریت دارد، محرم هر سال دسته‌های عزاداری از این نقطه به سوی مساجد و تکایای اطراف حرکت می‌کنند. سال‌های گذشته حرکت دسته‌های عزاداری از مسجد شهید شاه‌آبادی به امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر در روز تاسوعا و حرکت دسته‌ها به محل قبرستان قدیمی محله در بوستان تسلیمی و اقامه نماز ظهر عاشورا از مهم‌ترین ویژگی‌های عزاداری محرم در رستم‌آباد بود.»

  • لذت کمک‌ مؤمنانه در محرم

امسال شیوع ویروس کرونا شیوه برگزاری بسیاری برنامه‌ها و مراسم مذهبی را تغییر داد اما اهالی محله رستم‌آباد علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم، با ایده‌های تازه و همت عالی سراغ فعالیت‌های خیرخواهانه و خداپسندانه رفتند. «محمود اخگری» یکی دیگر از معتمدان محله و فعالان مسجد شهید شاه‌آبادی می‌گوید: «امسال تصمیم گرفتیم برای حفظ سلامتی اهالی، از برپایی سفره افطاری صرفنظر کنیم. به همت جوانان محله طرح دیگری جایگزین آن کردیم. برای آنکه رفت‌ و آمد در کوچه‌ها، کمتر و از تشکیل صف طولانی مقابل نانوایی جلوگیری شود، نان افطاری منازل را تهیه کردیم و به دست اهالی روزه‌دار رساندیم.» روزهای نخست محرم هم شبستان مسجد شهید شاه‌آبادی، شاهد یک فعالیت جهادی و خیرخواهانه دیگر است. صدای نوحه از ضبط صوت مسجد پخش می‌شود. در گوشه‌ای از شبستان هم گروهی از اهالی محله به بسته‌بندی ارزاق مشغول شده‌اند. غفاری می‌گوید: «محرم هر سال، ۱۳ تا ۱۵ وعده اطعام داشتیم که با مشارکت خیّران و اهالی محله انجام می‌شد. محرم امسال که امکان اطعام وجود ندارد، تصمیم گرفتیم با حمایت خیّران برای نیازمندان محله سبد ارزاق تهیه کنیم. بخشی از نذری‌ها و کمک‌های اهالی را که هر سال برای هزینه در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) در اختیار مسجد قرار می‌گرفت با رضایت آنها صرف تهیه اقلامی مانند گوشت، مرغ، برنج و... کردیم. تا امروز ۸۰ بسته مواد غذایی تهیه شده و با مشارکت جوانان محله میان نیازمندانی که توسط خیریه مسجد شناسایی شده، توزیع شده است.»

  • عزاداری امسال فرق دارد

اگرچه اهالی محله رستم‌آباد، نمازگزاران و مسئولان مسجد قدیمی این محله با تهیه و توزیع کمک‌های مؤمنانه میان نیازمندان عزاداری‌های محرم امسال را به‌گونه دیگری برگزار می‌کنند، اما امسال هم صدای نوحه جان‌بخش عزاداری‌سالار شهیدان کوچه‌های محله را عطرآگین می‌کند. آنها مراسم عزاداری ۲ شب نخست محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار کرده‌اند. غفاری از چگونگی برگزاری این مراسم متفاوت با سال‌های گذشته می‌گوید: «از آنجایی که ستاد ملی کرونا حرکت دسته‌های عزاداری را ممنوع کرده است، ما در مسجد محله به سخنرانی و نوحه‌خوانی مختصر پس از نمازجماعت اکتفا کرده‌ایم. علاوه بر استفاده از دستگاه ضدعفونی‌کننده در ورودی مسجد، ساعت‌های برگزاری مراسم کاهش پیدا کرده و ورود جمعیت به مسجد هم کنترل می‌شود تا همین مراسم هم با فاصله‌گذاری مناسب برگزار شود.»

  • بسیج اهالی برای مقابله با ویروس کرونا
محمدرضا شریفی / معتمد محله رستم‌آباد

جوانان و موسفیدان مسجد شهید شاه‌آبادی رستم‌آباد طی چند ماه اخیر خدمات ارزنده‌ای برای مقابله با ویروس کرونا به اهالی محله ارائه کرده‌اند. آنها با حمایت‌ از کادر درمان بیمارستان‌ها، کمک‌ به نیازمندان محله که از شرایط اقتصادی این روزها آسیب دیده‌اند، حسابی برای قطع زنجیره شیوع ویروس در محدوده محله‌ سنگ تمام گذاشته‌اند. «محمدرضا شریفی» از معتمدان محله می‌گوید: «در موج اول شیوع کرونا، همه جوان‌ها و قدیمی‌های مسجد بسیج شدند تا از بیماران کرونایی و کادر درمان حمایت کنند. در آشپزخانه مسجد که هر سال در مراسم‌ مذهبی غذا طبخ می‌کردیم، روزانه هزار و ۵۰۰ پرس سوپ تهیه می‌کردیم و به بیمارستان‌ها می‌فرستادیم. گروهی از جوان‌ها مسئولیت تولید آبمیوه را برعهده گرفتند که تولید روزانه هزار لیتر آبمیوه تنها گوشه‌ای از خدمات آنها بود.» مسجدی‌ها حتی کاسبان محله را هم در این کار خیر با خود همراه کردند. شریفی می‌گوید: «با کمک تعدادی از کاسبان محله، تولید ماسک را هم شروع کردیم و مسئولیت توزیع آن را هم جوانان جهادگر مسجد برعهده گرفتند.»

  • جای خالی میاندار نیکوکار

مراسم عزاداری امسال مسجد شهید شاه‌آبادی به دلیل شیوع ویروس کرونا با مراسم هر سال متفاوت است اما امسال جای خالی میاندار و پیرغلام قدیمی محله در فعالیت‌های خیرخواهانه مسجد احساس می‌شود؛ حاج «حسینعلی نیساری» که سال‌ها با صدای گرمش برای عزاداران هیئت‌های قدیمی محله نوحه خواند، میانداری کرد و با مردمداری و فعالیت‌های خیریه‌اش چهره محبوب اهالی محله بود. دست‌های پینه بسته و کارگری حاج حسین خبر از سال‌ها کار و تلاش برای کسب رزق حلال می‌داد؛ از کفاشی و بنایی تا نقاشی ساختمان. با همین درآمد کارگری، خانه حاج حسینعلی نیساری محل جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی برای نیازمندان بود. اکنون در روزهایی که جوان‌ها و موسفیدان مسجد، کمک‌های مؤمنانه را به دست نیازمندان محله می‌رسانند جای خالی حاج حسینعلی بیشتر احساس می‌شود. پیرغلامی که سال‌ها در دستگاه اباعبدالله‌الحسین(ع) آبرو جمع کرده و به واسطه همین اعتبار امانتدار کمک‌های مؤمنانه اهالی محله بود.

کد خبر 541594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha