«پیش از شیوع کرونا شب‌های محرم و صفر که از راه می‌رسید، در ۴ گوشه مسجد جا برای سوزن انداختن نبود. پیر و جوان در عزای حسین‌(ع) دور هم جمع می‌شدیم و دل را به یاد آزادگی سرور وسالار شهیدان صیقل می‌دادیم.

مسجد اختياريه

همشهری آنلاین_سحر رمضانعلی پور:  مراسم که تمام می‌شد، سفره اطعام پهن می‌کردیم و عزاداران دورتادور سفره می‌نشستند.» این جملات گوشه‌ای از خاطرات عزاداران مساجد صاحب‌الزمان(عج) اختیاریه و شهید شاه‌آبادی رستم‌آباد از مراسم عزاداری شب‌های محرم است. عزادارانی که در ۲ سال اخیر برای قطع زنجیره کرونا، عزاداری‌ها را محدود کرده‌اند و در عوض نذر بانیان و خیّران را صرف تهیه و توزیع ارزاق میان خانواده‌های نیازمند می‌کنند.

سری به این ۲ مسجد بزرگ محله اختیاریه – رستم‌آباد زده و از عزاداری متفاوت آنها و کمک به نیازمندان در شب‌های محرم و عزاداری‌های پیش رو در ماه صفر گزارشی تهیه کرده‌ایم.  

بیش از یک قرن است که در مناسبت‌های مختلف، اهالی رستم‌آباد در مسجد شهید شاه‌آبادی گرد هم جمع می‌شوند. چند نسل از اهالی رستم‌آباد در شب‌های پربرکت ماه مبارک رمضان و شب‌های عزاداری محرم و صفر در شبستان خاطره‌انگیز این مسجد تاریخی شانه به شانه‌ هم عزاداری کرده و برای کمک به نیازمندان قدم خیر برداشته‌اند. امسال هم کوچه‌ها و گذرهای منتهی به مسجد شهید شاه‌آبادی برای برگزاری مراسم عزاداری سرور وسالار شهیدان سیاهپوش شده و شبستان مسجد هم رخت عزای حسین‌(ع) پوشیده است. اگرچه عزاداری‌ رستم‌آبادی‌ها در مسجد شهیدشاه‌آبادی عمری به درازای این مسجد تاریخی دارد اما آنها طی ۲ سال اخیر عزاداری شب‌های محرم و صفر را به گونه‌ای متفاوت برگزار کرده‌اند.

این شب‌ها که جوانان مسجد شهید شاه‌آبادی مشغول تهیه اقلام مواد غذایی برای دومین مرحله توزیع سبد کالا در محرم و صفر امسال هستند سراغشان می‌رویم. «محمدرضا شریفی» یکی از اعضای فعال مسجد شهید شاه‌آبادی از پیشینه عزاداری‌های محرم و صفر در رستم‌آباد می‌گوید: «سابقه برگزاری عزاداری و دسته‌های مسجد شهیدشاه‌آبادی به بیش از یک قرن می‌رسد. علاوه بر عزاداری شب‌های محرم در شبستان مسجد، حرکت دسته عزاداری تا محل قبرستان قدیمی رستم‌آباد و آرامگاه حاج آخوند رستم‌آبادی یکی از رسوم قدیمی عزاداری رستم‌آبادی‌ها در ظهر عاشوراست.

اگرچه این رسم هر سال با حضور پرشور اهالی اجرا می‌شد اما طی ۲ سال اخیر به دلیل مصوبه ستاد ملی کرونا و ممنوعیت حرکت دسته‌ها، دسته‌روی و برخی دیگر از مراسم رایج مسجد را با کمک‌های مؤمنانه جایگزین کرده‌ایم.» شریفی از رعایت پروتکل‌ها در برگزاری عزاداری‌های شب‌های محرم می‌گوید: «با توجه به ارتفاع سقف شبستان مسجد، اجازه برگزاری عزاداری با تعداد محدود به ما داده شد. عزاداران هر شب در محل‌های تعیین شده می‌نشستند و پس از پایان عزاداری، شماری از آنها برای توزیع اقلام و کمک‌های خیرخواهانه با ما همراه می‌شدند.»

  • روایت صد سال عاشقی
ای که دستت می‌رسد کاری بکن
محمدرضا شریفی/اعضای فعال مسجد

اگرچه عزاداران مسجد شهیدشاه‌آبادی در عمر صد ساله این مسجد همواره در شب‌های محرم و صفر به فکر نیازمندان محله بوده‌اند ولی طی ۲ سال اخیر بیش از گذشته از مستمندان و نیازمندان دستگیری کرده‌اند. شریفی می‌گوید: «برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر در مسجد شهیدشاه‌آبادی واقفان و بانیان زیادی دارد. قدمت برخی از وقف‌ها به بیش از یک قرن می‌رسد.

واقف نیت کرده است هر سال مبلغی را به اطعام عزاداران حسینی اختصاص دهد. تا پیش از شیوع کرونا در شب‌های محرم ۱۳ وعده اطعام داشتیم. با شیوع کرونا و محدودیت برگزاری مراسم، تصمیم گرفتیم غذای گرم به دست نیازمندان برسانیم تا به نیت واقفان عمل شود. عزاداران حسینی هم آستین همت بالا زدند. هر شب وقتی عزاداری محدود در شبستان مسجد تمام می‌شد، شماری از آنها برای توزیع غذای گرم با ما همراه شدند. با مشارکت آنها بیش از ۱۰ هزار پرس غذای گرم میان خانواده‌های نیازمند رستم‌آباد، شوش، مناطق حاشیه شهر و حتی روستای حسن‌آباد قم توزیع کردیم.»

تهیه و توزیع سبد ارزاق و مواد ضدعفونی‌کننده هم از دیگر فعالیت‌های عزاداران مسجد شهیدشاه‌آبادی در شب‌های محرم و صفر امسال است. این شب‌ها جوانان مسجد برای تهیه و توزیع دومین مرحله توزیع ارزاق آماده می‌شوند. شریفی ادامه می‌دهد: «مراسم عزاداری مسجد، بانیان بسیاری هم دارد. طی ۲ سال اخیر این بانیان نیکوکار هزینه‌های تهیه و توزیع سبد ارزاق را تقبل کرده‌اند. با همراهی آنها پیش از آغاز دهه اول محرم قریب به ۵۰۰ سبد ارزاق به همراه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در مسجد، بسته‌بندی و در محله‌های محروم توزیع شد. همچنین مرحله دوم توزیع ارزاق در پایان ماه صفر انجام می‌شود و خیّران از همین حالا برای تهیه ارزاق مورد نیاز به میدان آمده‌اند.»

  • تبلور عشق به امام حسین‌(ع)  
ای که دستت می‌رسد کاری بکن
سعید امین سرشت/از معتمدان محله

محرم هر سال مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله اختیاریه به رسم ۷ دهه گذشته میعادگاه عاشقان اهل‌بیت‌(ع) است. مسجد قدیمی اختیاریه هم با حضور جوانان محله سیاهپوش شده و صدای نوحه جانبخش عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) از گلدسته‌های این مسجد خاطره‌انگیز در کوچه‌های اختیاریه می‌پیچید. عزاداران مسجد امسال هم مثل سال گذشته، مراسم عزاداری سرور وسالار شهیدان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که توسط ستاد ملی کرونا اعلام شد برگزار کردند. «سعید امین سرشت» از معتمدان محله اختیاریه می‌گوید: «مسجد صاحب‌الزمان(عج) یکی از مساجد قدیمی محله است که قدمت آن به ۷ دهه می‌رسد.

اگرچه مسجد صاحب‌الزمان(عج) همواره نقشی محوری در عزاداری‌های محرم و صفر داشته است اما امسال هم مثل سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، عزاداری شب‌های محرم را با نوحه‌خوانی و سخنرانی مختصر پس از نماز مغرب و عشاء به‌صورت محدود برگزار کردیم. وقتی پای سلامت و حفظ جان انسان‌ها در میان باشد، باید این عشق و دلبستگی را به شکل دیگری دنبال می‌کردیم.» 
 

  • این رسم ماندگار

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

جوانانی که در این مسجد با ذکر یاحسین(ع) قد کشیدند و موسفیدانی که عمری در مجالس عزاداری اباعبدالله‌(ع) خدمت کردند محرم امسال هم دست به دست هم دادند تا سفره نیازمندان خالی نماند. اگرچه بخشی از اقلام مواد غذایی و سبدهای ارزاق در دهه دوم محرم تهیه و توزیع شد، این شب‌ها هم عزاداران مسجد صاحب‌الزمان(عج) پای کارآمده‌اند تا یکبار دیگر عشق و ارادت به اهل‌بیت‌(ع) را با درسی که از سبک زندگی آنها یاد گرفته‌اند به نمایش بگذارند.

امین سرشت از چگونگی جمع‌آوری کمک‌های مردمی و همراهی اهالی محله می‌گوید: «در مسجد صاحب‌الزمان(عج) رسم بود که هر سال عزاداران حسینی اطعام شوند. این سنت حسنه با نذری‌های اهالی انجام می‌شد. امسال هم مثل سال گذشته تصمیم گرفتیم نذری‌های اهالی را در قالب بسته‌های ارزاق میان نیازمندان توزیع کنیم. در واقع همه اهالی و عاشقان امام حسین‌(ع) در این کار خیر سهیم هستند.» او از شناسایی نیازمندان و همدلی جوان‌های مسجد برای توزیع بسته‌های ارزاق می‌گوید: «سال گذشته جوانان حسینی مسجد هر شب در دهه اول محرم ۱۱۰ بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع کردند. امسال هم معتمدان محله در شناسایی نیازمندان محله اختیاریه به کمک ما آمدند.

همچنین خانوارهای نیازمند محله‌های اطراف مثل محله دروس و زرگنده را هم با کمک معتمدان شناسایی کردیم. در دهه دوم هر شب بیش از ۱۱۰ بسته معیشتی میان خانوارهای نیازمند توزیع شده و با کمک عزاداران و عاشقان اباعبدالله‌(ع) امیدواریم مرحله دوم توزیع بسته‌های در پایان ماه صفر انجام شود.»

کد خبر 622547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha