دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اسرائیل هنگامی که شاهد شادمانی و جشن لبنانی‌ها به خاطر تکمیل روند تبادل اسرا باشد دچار احساس ناراحتی و غمی خواهد شد که ناشی از احساس خفت است.

این جمله‌ای است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی درواکنش به موافقت کابینه اسرائیل با آغاز مرحله دوم  تبادل اسرا با حزب الله برزبان راند. گفته می‌شود مائردوگان، رئیس موساد، و یوفال دیسکین، رئیس سرویس امنیت داخلی، از کسانی بودند که در جلسه کابینه با تبادل اسرا موافق نبوده و به شدت به آن  اعتراض داشتند.

گزارش‌ها حاکی است که تن دادن اسرائیل به تبادل اسرا باحزب الله، موجی از شادی مردم رادرمناطق مختلف لبنان درپی داشته است.

خانواده‌های اسرا ضمن ابراز خوشحالی زیاد خود ابراز داشتند که از تصمیم کابینه اسرائیل شگفت‌زده نشده‌اند چرا که از آخرین باری که سید حسن نصرالله وعده آزادی اسرا را داده بود، آنها مشغول آماده کردن خود بودند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله چندی پیش وعده آزادی اسرای لبنانی دربند اسرائیل را  داده بود.

پایگاه خبری عرب 48، به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل گزارش داد که  تبادل اسرا احتمالا تا22تیرماه انجام خواهد شد. بنابراین گزارش، این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، انتظار می‌رود، عوفر دیکیل، مسئول پرونده اسرا و مفقودین و یک مسئول حزب الله و گرهارد کنراد، میانجیگر آلمانی، موضوع تبادل اسرا را طی روزهای آینده  به امضا رسانند.

به نظر می‌رسد حزب‌الله درصدد است تا قبل از 22 تیر ماه که همزمان با جنگ 33 روزه و پیروزی حزب الله است، اسرا آزاد شوند.

چندی پیش برخی منابع اطلاعاتی اسرائیل درتحلیل‌های خود از مردن سربازان اسیردردست حزب الله خبرداده بودند اما این تحلیل آنقدرجدی نبود که سران این رژیم رامتقاعد به مبناقراردادن آن کند.سمیر قنطار که لقب قدیمی‌ترین اسیرلبنانی رابه‌خود داده است نیز نامش درفهرست اسرای درخواستی حزب‌الله است.

مادر سمیر قنطار به شبکه المنار گفته است: من انتظار تکمیل روند تبادل اسرا را داشتم چرا که مقاومت قادر به انجام هر کاری هست.

مصوبه دولت اسرائیل در مورد تبادل اسرا 

دولت اسرائیل بر اساس مصوبه روز گذشته خودمعامله‌ای با هدف آزادسازی 2سرباز به اسارت گرفته  شده خود در لبنان را براساس بندهای زیر تایید کرد:
بازگشت الداد ریگیف و ایهود گولدفاسر 2 سرباز  اسرائیلی و دریافت گزارشی در مورد سرنوشت رون آراد خلبان مفقود .

باقیمانده اجساد سربازان اسرائیلی که در جریان جنگ دوم لبنان کشته شدند، دریافت شود. 

اسرائیل در مقابل، سمیر قنطار و 4  نفر  از مبارزان  وابسته به حزب‌الله را آزاد خواهد کرد. 

ده‌ها جسد از افراد وابسته به حزب‌الله از جمله 8جسد مربوط به سربازان حزب‌الله تحویل داده می‌شوند.

اطلاعاتی در مورد 4 دیپلمات مفقود شده ایرانی به دبیرکل سازمان ملل ارائه خواهد شد.
پس از اجرای این معامله، برخی اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد.

نگرانی‌های تل آویو

زنده و مرده 2سرباز اسیر دردست حزب الله برای اسرائیل چندان مهم نیست بلکه عمده‌ترین نگرانی سران اسرائیل از واکنش‌های داخلی مردم ساکن در سرزمین‌های اشغالی است.

اسرائیل از اولین لحظات تصویب طرح تبادل اسرا شروع به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از پیامدهای منفی آن در داخل صهیونیست‌ها  کرد؛ بخصوص اینکه اسرائیل جنگ 33روزه رابه بهانه آزادکردن 2سربازخود آغازکرده بود.

ناگفته نماند که اولمرت پیش از تصویب این موضوع گفته بود که چنین تصمیمی می‌تواند پیامدهای زیادی داشته و زندگی خیلی از اسرائیلی‌ها را تغییر دهد.

کد خبر 56628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز