یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

یکی از دلایل اصلی که باعث شد ایهود اولمرت وارد جنگ با لبنان شود این بود که به حزب‌الله و سایر گروه‌ها ثابت کند اسرائیل دیگر اجازه ربودن سربازان و شهروندان خود را نمی‌دهد.

 مگر اینکه بهایی بسیار بیشتر از حد لازم را بپردازند. اولمرت و گروهش همچنین می‌خواستند که قدرت پاسخگویی اسرائیل را نشان داده و ثابت کنند سخنان سید حسن نصرالله در این مورد که نیروی اسرائیل مانند تار و خانه عنکبوت است، دروغی بیش نیست.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مقاله‌ای در این باره نوشت: « با این حال آمال و آرزوهای نخست‌وزیر بر باد رفت. فشار رسانه‌ای و مردمی که بر دولت ظرف هفته گذشته وارد شد تا بهای بازگشت ربوده‌شدگان را بپردازد، اثباتی بر این امر بود که «خانه عنکبوت» چندان هم بی‌مفهوم و دروغ نبوده است. رفتار جبهه داخلی اسرائیل در زمان جنگ با لبنان بیانگر ناتوانی در مقاومت و مواجهه با شرایط دشوار و بحران‌ها بود.

خسارت‌های بسیار کم از نظر جانی  باعث شد تا بسیاری از اسرائیلی‌ها خود را از نقب و شهرک‌هایی که در گذشته نماد مقاومت بود آواره کنند. وضعیت به گونه‌ای شد که ارتش اسرائیل اقدام به تخلیه پایگاه‌های آموزشی خود کرده و آنها را به مکانی دور از دسترس موشک‌های قسام منتقل ساخت. ارتش و به شکل خاص، جامعه اسرائیل در مواجهه با لبنان و حماس شکست خورد. این رفتار ارتش و مردم واکنشی به این سؤال بود که چرا دولت با آتش‌بس با حماس موافقت کرد؟ زیرا این تنها حماس است که از آن بهره‌مند می‌شود.

ارتش نیز جرأت به خطر انداختن زندگی سربازان خود برای دستیابی به آتش‌بس را ندارد. نتیجه این است که در شمال با شرط و شروط حزب‌الله برای آزادسازی 2 سرباز اسیر خود موافقت می‌کنیم و در جنوب شروط حماس برای آتش‌بس را می‌پذیریم و از همه اینها گذشته، قبول می‌کنیم که موضوع گلعاد شالیت اسیر اسرائیلی نزد حماس وارد روند مذاکرات نشود. اسرائیل در هر دو جبهه شکست خورده و به روش غیرقابل‌قبول سابق خود بازگشته است.»

کد خبر 57135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز