وزیر موقت بهداشت لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور نخستین مورد بیماری وبا از سال ۱۹۹۳ را که احتمال ناشی از انتشار وبا از کشور همسایه‌اش سوریه است، ثبت کرده است.

cholera

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان گفت این مورد وبا در ۵ اکتبر (۱۳ مهر) در منطقه روستایی آکار در شمال لبنان ثبت شده است و بیماری که تبعه سوریه است، تحت درمان و در وضعیت پایداری است.

شیوع وبا که در سوریه تاکنون جان چندین نفر را گرفته  و به خطری در خطوط مقدم جنگ ۱۱ ساله این کشور بدل شده است، نگرانی درباره انتشار آن به ارودگاه‌های پرازدحام آوارگان را برانگیخته است که فاقد آب جاری و سیستم فاضلاب بهداشتی هستند.

شیوع این بیماری منتقل‌شونده از طریق آب در ابتدا به آب آلوده در نزدیکی رودخانه فرات که سوریه را به دو بخش تقسیم می‌کند، مربوط شد، اما سپس به سراسر این کشور انتشار یافت و هزاران مورد تاییدشده وبا یا مظنون به وبا گزارش شده است.

زیرساخت‌های آب در لبنان نیز به حال خود رها شده‌اند و نظام مراقبت بهداشتی نیز در نتیجه بحران مالی سه‌ساله و انفجار در بندر بیروت که زیرساخت بالینی در پایتخت را ویران کرد،‌ به شدت آسیب دیده است.

ابیض گفت با وجود کمک‌های انسان‌دوستانه از جانب کشورهای اهداکننده نظام مراقبت بهداشتی لبنان نمی‌تواند از پس شیوعی گسترده برآید.

او گفت: «ما پیامی کاملا واضح داریم که نظام مراقبت بهداشتی لبنان نیاز به کمک برای تقویت دارد...و گرنه نمی‌تواند از  پس این بحران برآید.»

کد خبر 710458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha