سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
۱ نفر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایرانیان برای اولین‌ بار در دنیا اقدام به ارسال مرسولات پستی کردند. این کار با راه‌اندازی «چاپارخانه» در زمان هخامنشیان انجام شد.

پست قديم

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: چاپارخانه، محلی برای استراحت چاپارها (مأموران پست) و تعویض اسب‌هایشان بود که در فاصله ۲۴کیلومتری یا با فاصله یک‌روز از همدیگر قرار داشتند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

همه اخبار، گزارش‌ها و مکاتبات دولتی بین پایتخت با سایر شهرها و ایالت‌ها، از طریق چاپارخانه و با استفاده از اسب‌های تندرو انجام می‌شد. این اسب‌ها در جاده‌هایی معروف به «راه‌ شاهی» تردد می‌کردند و وقتی چاپار به چاپارخانه می‌رسید، اسب خود را تعویض می‌کرد و با اسبی تازه‌نفس به راهش ادامه می‌داد. شیوه دیگر هم اینگونه بود که اولین پیک، پیام و بسته‌ها را در چاپارخانه تحویل دومین نفر می‌داد تا او هم در چاپارخانه بعدی، به نفر سوم تحویل دهد. این کار ادامه پیدا می‌کرد تا اینکه پیام‌ها به مقصد می‌رسید. داریوش هخامنشی درباره پیک‌های دولتی خود گفته است: «نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب نمی‌تواند پیک‌های تندرو را از حرکت بازدارد.» جمله‌ای که در بالای سردر ساختمان اداره پست نیویورک نقش بسته است.

 ایرانی‌ها؛ مبدع ارسال مرسولات پستی

این شیوه ادامه داشت تا اینکه امیرکبیر سرویس‌های پستی منظمی بین شهرها ایجاد و تعرفه‌های پستی هم تعیین کرد. او با این اقدام، امکان ارسال پیام و مرسولات پستی را برای عموم مردم فراهم کرد و پیک‌هایی برای این کار انتخاب شدند. او مسئولیت چاپارخانه را هم که ۴روز در هفته و روزانه ۴ساعت فعال بود به ‌فردی به‌نام «میرزا شفیع‌خان چاپارچی‌باشی» واگذار کرد. در این دوره ارسال مرسولات پستی بین شهرها با اسب‌های تندرو انجام و در شهرها هم، نامه‌ها و مرسولات پستی با پای پیاده، دوچرخه و بیشتر مواقع با درشکه به مقصد حمل می‌شد.

 ایرانی‌ها؛ مبدع ارسال مرسولات پستی

کد خبر 746545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha