تحلیلگر ارشد سیاسی گفت اگر ایالات متحده پرونده‌های ادعایی علیه ایران را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ببندد و متن توافق هسته‌ای را بپذیرد، ایران مایل به امضای آن خواهد بود.

سید محمد مرندی

به گزارش همشهری آنلاین، سید «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی در گفت‌وگو با المیادین در خصوص بسته شدن موضوع یکی از مکان‌های ادعایی آژانس اتمی علیه ایران گفت دولت‌های غربی از ابتدا درباره فعالیت هسته‌ای ایران دروغ می‌گفتند و امروز این موضوع ثابت شده است. 

دوشنبه ۱۵ خرداد نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار کرد و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در ابتدای این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد فرآیند اجرای بیانیه مشترک با ایران آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

مرندی اظهار داشت: اکنون با بسته شدن دو پرونده اخیر، تعداد پرونده‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [درباره برنامه هسته‌ای ایران] کاهش یافته است. وی با بیان این که «متن [توافق هسته‌ای] اساساً آماده است و منتظر امضای دو طرف است»، افزود زمان توافق رسیده است. 

مرندی در ادامه این مصاحبه، رافائل گروسی مدیرکل کنونی آژانس بین المللی انرژی اتمی را غیرمستقل خواند و گفت: اگر ایالات متحده پرونده را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ببندد و متن را که هم ایران و هم جوزپ بورل (مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) مناسب دانستند، بپذیرد، آن زمان ایران مایل به امضای توافق خواهد بود. 

این تحلیلگر که پیش‌تر هم گفته بود ایران آماده توافق هسته‌ای است و این آمریکاست که از اراده سیاسی لازم برای امضای چنین توافقی برخوردار نیست، افزود: اگر آمریکایی‌ها اراده داشته باشند، (توافق) می‌تواند به سرعت امضا شود. اما باز هم ایران  قصد ندارد بنشیند و منتظر بماند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را می‌برد. 

به گفته مرندی، [توافق هسته‌ای] به شکلی بنا خواهد شد که [در بحث] احیای توافق هسته‌ای جا برای تقلب کشورهای غربی بسیار ناچیز باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد. 

این کارشناس ارشد سیاسی تاکید کرد: «ایرانی‌ها قصد ندارند منتظر ایالات متحده بمانند، آن‌ها با کشورهای آسیایی رابطه برقرار می‌کنند، با روسیه، چین، هند...زمان به نفع آمریکا و اروپایی‌ها نیست».

او همچنین سیاست واشنگتن در غرب آسیا را حفظ وضعیت تفرقه به نفع رژیم صهیونیستی خواند و در بخش دیگری از اظهاراتش گفت «جهان در حال تکامل با افول آمریکاست... که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تضعیف می‌کند». 

به گزارش فارس، اظهارات روز دوشنبه گروسی و گزارش او درباره حل‌وفصل یکی از سه مکان ادعایی (مریوان/آباده) از سویی حرکت رو به پیش در تعاملات و همکاری ایران و آژانس را نشان می‌دهد و از سوی دیگر واهی بودن ادعاهای بی‌پایه و اساسی که در این مدت به خصوص از سوی صهیونیست‌ها مطرح شد را ثابت می‌کند.

در گزارش اخیر آژانس آمده است: «آژانس در حال حاضر سوال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد و این مسئله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی گفته «نتیجه همکاری‌های ایران و آژانس می‌تواند در گفت‌وگوی رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را بر جا بگذارد».

کد خبر 765301
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 73
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    19 82
    بایدن پیر ... اگه خواهان پیروزی در انتخابات پیش رو هست مجبورند که توافق برجام را بدون چون و چرا و در اسرع وقت امضا کنند وگرنه شکست سختی از رقیب خود خواهد خورد.
    • مدافع IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      28 11
      بایدن حتی اگه توافق رو احیا کنه ترامپ باز هم علیه برجام موضع میگیره و از توافق بد حرف میزنی و تاثیری در پیروزی بایدن ندارن اما پیامدهای پسا توافق برای بایدن اهمیت داره که مقابله با روسیه و چین هست
    • محمد IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      84 44
      دقیقاً همین طوره. بایدن پیر و خرفت خیلی به این توافق نیاز داره چون در امریکا قیمت گوشت و مرغ و برنج و حبوبات و غیره سر به فلک کشیده. ضمنًا ارزش پولی امریکا هم به کمترین میزان در طول تاریخش رسیده و قیمت اجاره و خرید مسکن هم پنجاه برابر شده. اما ما به این تنافق نیازی نداریم چون الحمدالله رب العالمین در کشور ما به لطف وجود مسئولین باتدبیر و دلسوز آرامش اقتصادی و روانی بر جامعه حاکم شده و مردم خیلی احساس کمبود نمی کنند.
  • یحیی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    100 9
    عمرمون با شما و آژانس تباه شد و رفت
  • مهدی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    85 4
    اخه انها زمستان سختشان با نفت ۳۰۰ دلاریشان نیامده
  • محند IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    19 97
    سالهاست داریم مشکلات رو تحمل میکنیم و امروز به همت جوانان کشورمان و دانشمندان عزیز و سپاه و ارتش به جایگاه برتر در جهان رسیده ایم چه نیازی هست که سقوط ازاد را قبول کنیم و در سیاهچاله امریکا بیفتیم، برجام ما را صد سال عقب میراند و هیچ سودی برای ما نخواهد داشت چرا که دشمنی امریکاییها با ما تمامی ندارد، و اصولا انها جز استعمار مردم جهان چیزی را نمیفهمند و خود را صاحب اختیار مردم جهان میدانند، پس برجام هم میشود مثل عهدنامه ترکمنچای اونجا خاک دادیم اینجا خاک میریزیم روی تلاش هزاران دانشمند زحمت کش هموطن که خیلی از اونا در خون خود غلطیدند تا نام ایران پر اوازه گردد، ما باید به همت خاک خودمون از تحریمها عبور کنیم و تولید را در کشور بالا ببریم.
    • ایران رویین تن IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      7 49
      اگر با ملت بزرگ ایران از موضع تواضع و احترام برآیند گفتگو ضرری ندارد علی الخصوص از امروز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ که تاریخ ایران صفحه ی جدیدی را ورق زد و سیل آسا همه ی گزینه های روی میز و ...‌ را با خود برد. ایران با زعامت مقتدای خبیر و بصیرش و پایمردی مردمانش در تحمل سختیها و نیز مجاهدت دانشمندانش امروز در اوج بازدارندگیست. اکنون آنها هستند که باید در برابر این قدرت بلامنازع کرنش کنند. آیا ضرری دارد مردم اجر دنیوی ایستادگیشان را با گشایش اقتصادی ببینند؟
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    77 3
    تحلیل های آبدوغ خیاری زمستان سخت اروپا آزاد سازی پول های بلوکه شده در کره جنوبی برای هفت میلیارد
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    60 14
    این توافق ... رو امضا کنید مردم ایران یه نفسی بکشن.
  • سرباز IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    30 7
    مسئولان بین المللی شهامت ندارند آمریکا رو تکذیب وحقیقت رو بگن .
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    56 1
    چرا به مردم سراب را نشان میدهید
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    64 2
    بابا آماده!!! طرف رفت خواستگاری،پرسیدند چطور شد؟ گفت از طرف ما حله
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    64 3
    خسارت هزار میلیارد دلاری سیاستهای هسته ای و منطقه ای مسئولین به ملت ایران جبران ناپذیر است....
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    57 7
    بلاخره اصولگرایان هم التماس کردند
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    14 34
    اگر جهان شاهد افول واقعی شیطان رجیم و رذلی چون آمریکاست پس چرا میخواهید درست در چنین مقعیتی دست کشور را از مهمترین برگ برنده و بازدارنده هسته ای خالی کنید؟ واقعا فکر کردید حتی اگر محکم ترین توافق را سند رسمی کرده و حتی در سازمان ملل و شورای امنیت ثبت گ جهت اجرا به امضای نسناسهای دو رو و ریاکار غربی و آمریکا برسانید به هدفتان خواهید رسید؟ به همین خیال باشید دوباره میبرنتون سر چشمه حسابی لختتون میکنن و حالشو که بردن و دار و ندارتون رو گرفتن و دست خالی شدید تشنه برتون میگردونن به نقطه سر خط. روز از نو روزی هم از نو اونی که زیاد و بی نهایته ایراد بنی اسراییلیه و تا دلتون بخواد دست برای پاره کردن سندتون.