مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

در بسیاری از کشورهای دنیا، نگاهی جدی به بحران غذا شکل گرفته و چند سالی می‌شود که یکی از اهداف بزرگ دانشمندان صنایع غذایی تولید گوشت‌های مصنوعی است.

غذا

همشهری آنلاین: عبارت «توسعه فناوری» به یکی از رایج‌ترین کلیدواژه‌های جهان تبدیل شده است. بسیاری بی‌آنکه بخواهند درباره‌اش کمی تامل کنند، آن را مرتب به‌کار می‌برند. در دنیای امروز، تنگناهای فراوانی وجود دارد که راه چاره آن فناوری است. یکی از آنها برمی‌گردد به افزایش جمعیت و متعاقب آن کاهش منابع غذایی که بشر را به سمت به‌کارگیری فناوری برای سیر کردن شکم‌اش کشانده است. امروزه دیگر وقتی صحبت از مزرعه و دامداری می‌شود، نمی‌توان نقش مهم فناوری را نادیده گرفت اما حالا حرف مزرعه‌ها و دامداری‌های آینده است؛ چراکه از همین امروز باید به غذای آینده‌مان بیندیشیم و درنظر داشته باشیم که رسیدن به این مهم بدون توسعه فناوری، امکان‌پذیر نخواهد بود. سارا رووِرسی، بنیانگذار «مؤسسه غذای آینده» می‌گوید: «غذا یک زبان جهانی و محرکی برای شکوفایی اقتصاد جهانی است. غذا همچنین یک کاتالیزور برای تغییر است. پس چگونه می‌توانیم با مسائل فوری و مهم ایجاد آینده‌ای پایدارتر از مواد غذایی روبه‌رو شویم، درحالی‌که نقش فناوری را در رفع شکاف‌های موجود در سیستم غذایی خود درک نکنیم؟ کلید، دانش و آموزش است؛ سنگ بنای نوآوری.»
چندی پیش در شهر کلن آلمان، سومین فروشگاه غذای آینده با ارائه اختراعات و ابداع‌ها در این حوزه با اولویت دادن به محصولات گیاهی، افتتاح شد. مدت‌هاست که دانشمندان درخصوص بحران جهانی غذا هشدارهایی را می‌داده‌اند اما همه‌گیری کووید-۱۹ و متعاقب آن اتفاقات اوکراین، شرایط را بیش از پیش حادتر کرد. دانشمندان به‌دنبال گزارش علمی سازمان ملل درباره بحران آب و هوایی، هشدار داده بودند که تولید غذا در جهان با گرم‌شدن زمین کاهش می‌یابد. این موضوعی حیاتی است که بر زنجیره تأمین مواد غذایی در ۲ دهه آینده تأثیر بسزایی خواهد داشت. در بسیاری از کشورهای دنیا، نگاهی جدی به بحران غذا شکل گرفته و چند سالی می‌شود که یکی از اهداف بزرگ دانشمندان صنایع غذایی تولید گوشت‌های مصنوعی است. در این راه فناوری‌های گوناگون از جمله تکنولوژی چاپگرهای سه‌بعدی، صنایع غذایی و علوم مختلف زیستی دست به‌دست هم داده‌اند تا این مهم را به سرانجام برسانند. از سوی دیگر دکتر «مورگین گای»، آینده‌شناس مواد غذایی بر این باور است که شرایط دنیا به سمت «ایر پروتئین»
 (Air Protein) پیش خواهد رفت؛ محصولی که برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به پروتئین از فناوری تخمیر پیشرفته استفاده می‌کند. این روش شاید یکی از کلیدهای تغذیه ۱۰ میلیارد انسان تا سال۲۰۵۰ باشد.
 

کد خبر 774508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha