کشور مغرب نیمه شب گذشته شاهد وقوع زلزله ای ۷ریشتری بود که به گفته کارشناسان مغربی، بزرگترین زلزله یک قرن اخیر این کشور به شمار می رود. مرکز ژئوفیزیک مغرب، قدرت زمین لرزه را ۷.۲ ریشتر و مرکز آن را در ۷۱ کیلومتری جنوب غربی این کشور اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، این مرکز گفته که در جریان این زلزله، زمین حدود ۲۰ ثانیه لرزید و بر اساس آمارهای اولیه، تاکنون ۲۹۶ نفر جان خود را از دست داده و ۱۵۳ نفر مجروح شده اند. به گفته شاهدان، مردم همچنین در شهر رباط در حدود ۳۵۰ کیلومتری شمال اغادیر مرکز زمین لرزه، از ترس وقوع زلزله شدیدتر، خانه های خود را ترک کرده اند. این اولین بار در یک قرن اخیر است که چنین زمین لرزه ای در مغرب ثبت می‌شود. در سال ۱۹۶۰ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر در نزدیکی اغادیر رخ داد که هزاران نفر را کشت.

اولین تصاویر لحظه وقوع زلزله هولناک ۷ ریشتری در مغرب | ۲۹۶ کشته و ۱۵۳ زخمی

به گفته مقامات محلی، بیشتر قربانیان در منطقه صعب العبور کوهستانی هستند. منتصیر ایتری یکی از اهالی روستای کوهستانی اسنی، نرسیده به کانون زمین لرزه، گفت: همسایگان ما زیر آوار هستند و ما تلاش می کنیم با وسایل موجود، آنها را نجات دهیم. اکثر خانه های آنجا آسیب دیده است.

این زمین لرزه در شهرهای ساحلی رباط، کازابلانکا و اساویرا و همچنین در کشورهای همسایه الجزایر و حتی پرتغال نیز احساس شد. سفارت آمریکا در مغرب نیز درباه وقوع پس لرزه ها در طول ۲۴ ساعت آینده هشدار داد و اعلام کرد که هشدار وقوع سونامی در مناطق ساحلی اعلام خواهد شد.

کد خبر 786901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha