مجموع نظرات: ۱۰
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

وجود دریاچه، آبشار و جنگل یکی از دلایلی است که وسیع‌ترین منطقه تهران را شایسته عنوان «قطب تفریحی‌ ـ گردشگری ‌پایتخت» کرده است.

منطقه 22

همشهری آنلاین: منطقه‌ای که با همه وسعت‌اش، تنها ۲۰ درصد مسکونی است و باقی آن به جنگل، بوستان و فضاهای تفریحی اختصاص داده شده. راه‌اندازی دریاچه چیتگر، آبشار تهران، بوستان‌های جنگلی و برنامه‌ریزی برای تاسیس بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه با نام «هزار و یک شهر»، چشم‌اندازی رویایی برای این بخش از تهران، تصویر کرده است.

منطقه ۲۲ از نظر توجه الگوهای جدید شهرسازی هم اهمیت دارد و دریافت لوح تقدیر سازمان جهانی بهداشت و پیوستن به شبکه جهانی «جامعه ایمن» هم در کارنامه آن دیده می‌شود. این منطقه خوش آب‌وهوا در منتهی‌الیه شمال‌غرب تهران و پایین دست رودخانه‌های کن و وردیج، و درست مشرف به رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و واقعیت این است که نه تنها قطب گردشگری پایتخت، بلکه قابلیت تبدیل شدن به قطب تفریحی ـ گردشگری کشور را هم دارد.  

یک‌راست تا ۲۲

بزرگراه‌های شهید خرازی، شهید حکیم و آزادراه تهران ـ کرج ورودی‌های شرق به غرب این منطقه و بزرگراه آزادگان ورودی جنوب به شمال آن محسوب می‌شود. ۴ ایستگاه متروی استادیوم آزادی، چیتگر، ایران‌خودرو و وردآورد در این منطقه قرار دارد که در کنار آنها پایانه‌های اتوبوسرانی  هم واقع شده است.

این منطقه از تهران قطب گردشگری پایتخت است 

با دوچرخه در جنگل

بوستان: در بیشتر بوستان‌ها و پارک‌های این منطقه می‌توانید دوچرخه‌سواری، تیراندازی و یا سوارکاری کنید.  

در این پیست‌ها  دوچرخه مناسب سن شما در اختیارتان قرار داده می‌شود. ایستگاه‌های کرایه دوچرخه در ورودی‌های پارک چیتگر و همچنین در ورودی‌ایستگاه‌های مترو قرار دارند.

ورزش: مجموعه ورزشی آزادی یکی از مهم‌ترین اماکن تفریحی منطقه ۲۲ است. در این مجموعه علاوه بر استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی متعدد، پیست کارتینگ، پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری، مجموعه سوارکاری و امکانات ورزشی دیگری گرد هم آمده است.

بناهای آسمانی

مرقد دو امامزاده در محدوده شمال شرقی منطقه ۲۲ قرار دارد؛ امامزاده قاسم(ع) و امامزاده هاشم(ع) که در جاده امامزاده داوود(ع) و در محله سنگان واقع شده‌اند.  

با توسعه شهری منطقه ۲۲، ساخت مساجد امروزی هم در آن رونق گرفته است. این منطقه حدود ۳۰ مسجد را در محله‌های خود و همچنین در روستاهای اطراف جای داده که بعضی از آنها به دلیل تکمیل بافت مسکونی پیرامون آنها، همچنین وسعت و مجاورت‌شان با دیگر مراکز اجتماعی، جزو مساجد مهم منطقه محسوب می‌شوند.

خوردنی چیتگر

بوستان جنگلی چیتگر ۳ رستوران معروف دارد که سال‌هاست پاتوق مراجعه‌کنندگان به این بوستان است. رستوران تشریفات واقع در فاز غربی بوستان جنگلی چیتگر، رستوران مروارید و شب‌های گلستان در فاز شرقی این بوستان، رستوران‌هایی هستند که آماده پذیرایی از شهروندان هستند. علاوه بر این، غرفه‌های تنقلات واقع در فازهای شرقی و غربی بوستان جنگلی چیتگر و دیگر بوستان‌های بزرگ و عمدتا فرامنطقه‌ای موجود در منطقه، آماده ارائه خدمات به شهروندان و مهمانان منطقه‌اند. بلوار امیرکبیر هم راسته تجاری و خدماتی منطقه به حساب می‌آید و در این محدوده از منطقه می‌توانید رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری متناسب با سلیقه خود را پیدا کنید.   

جایی برای تنفس

بوستان جنگلی چیتگر: این بوستان، یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی اطراف تهران است. بوستان جنگلی چیتگر که در حاشیه آزادراه تهران ـ کرج قرار دارد، به دلیل نزدیکی به تهران و داشتن راه‌های متنوع دسترسی، بین شهروندان بسیار پرطرفدار است. وجود امکانات تفریحی گردشگری زیاد در این بوستان، باعث شده تا در تمام فصل‌های سال، علاقه‌مندان زیادی به آنجا بیایند تا اوقات فراغت خود را به خوشی بگذرانند. این بوستان از نظر زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری هم در نوع خود منحصربه‌فرد است؛ در این بوستان گونه‌هایی از پستانداران و پرندگان و گونه‌های گیاهی متنوعی هم مثل انواع درختان و درختچه‌ها، گونه‌های بوته‌ای و علفی وجود دارد.

این منطقه از تهران قطب گردشگری پایتخت است 

بد نیست بدانید در غرب این بوستان، بیشه‌زار بزرگی هم برای نگهداری و پرورش گونه‌ای قوچ و میش لارستان ساخته شده است. علاوه بر طبیعت زیبا و امکان طیبعت‌گردی در این پارک جنگلی، امکانات تفریحی زیادی هم در این بوستان وجود دارد. امکاناتی مثل پیست اسکیت، پیست دوچرخه‌سواری و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری ویژه خانم‌ها و آقایان، غرفه‌های فروش خوراکی و آشامیدنی، غرفه‌های کرایه دوچرخه برای خانم‌ها و آقایان، آلاچیق، منقل‌های پیش‌ساخته و همچنین سرویس بهداشتی عمومی، که می‌توانند نیاز گردشگران را برطرف کنند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر یک ایستگاه آتش‌نشانی هم در مجاورت بوستان جنگلی چیتگر ساخته شده تل در مواقع خطر بتوان به‌موقع از وقوع حادثه جلوگیری کرد.

ساده‌ترین راه دسترسی به بوستان جنگلی چیتگر، استفاده از آزاد راه تهران ـ کرج است که در حاشیه جنوبی آن قرار گرفته. از مسیرهای فرعی منشعب شده از بزرگراه شهید خرازی (همت غرب) که در حاشیه شمالی پارک واقع شده هم می‌توان به بوستان جنگلی چیتگر وارد شد. خط ۵ متروی تهران (خط تهران-کرج) و ۲ ایستگاه آن به نام‌های ایران‌خودرو و چیتگر هم مسیرهای مناسبی برای رسیدن به این بوستان هستند. پارک جنگلی چیتگر از جنوب به آزادراه تهران ـ کرج، از شمال به اراضی چیتگر، از شرق به منطقه خرگوش‌دره و از غرب به پیکان‌شهر محدود می‌شود.

بوستان جنگلی لتمال کن: این بوستان پوشش گیاهی متنوعی دارد و درختان زبان گنجشک، بربریس، ارغوان و کاج مناظر زیبایی در آن درست کرده‌اند. وجود امکانات مناسب و دارا بودن آلاچیق‌های متعدد و مراکز تفریحی و مسیرهای پیاده‌روی، این بوستان را بین اهالی منطقه بسیار محبوب کرده است. این بوستان  به‌ویژه از مقاصد کوهپیمایی شهروندان تهرانی هم به حساب می‌آید.

این بوستان با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار در ارتفاعات منطقه ۲۲ و شمال بزرگراه شهید خرازی واقع شده‌ است. ارتفاع این بوستان جنگلی و خوش‌ آب و هوا ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است و در طرح تفصیلی تهران، جزو کمربند سبز پایتخت و طرح گلگشت تهران به حساب می‌آید. اگر قصد سر زدن به بوستان جنگلی لتمال‌ کن را دارید، می‌توانید از ضلع شمالی بزرگراه شهید خرازی، به شهرک امیددژبان و بعد به این بوستان برسید که در ارتفاعات شهرک نامبرده قرار دارد.

بوستان جنگلی خرگوش‌دره: پوشش گیاهی این مجموعه جنگلی، بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا تشکیل شده است. این بوستان جزو کمربند سبز تهران است و علاوه بر جاذبه‌های تفریحی گردشگری و فضای سبز، خدماتی را هم برای اسکان موقت مسافران و تماشاچیان مسابقات فوتبال در نظر گرفته و ارائه می‌دهد. بوستان خرگوش‌دره با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار و در مجاورت مجموعه ورزشی آزادی و آزادراه‌های تهران ـ کرج و آزادگان قرار دارد. با طی مسیر در آزادراه تهران کرج و ورود به بلوار غربی استادیوم می‌توانید به این بوستان زیبا برسید. 

این منطقه از تهران قطب گردشگری پایتخت است 

آبشار کوهسار تهران: در ساخت این مجموعه منحصربه‌فرد، از سنگ، چوب، آب، گل و درخت موجود در خود منطقه استفاده شده است. جالب است که برای آبرسانی به ارتفاعات این بوستان طرحی ریخته شده که با ساخت یک مدار آبرسانی، آب به فضای سبز موجود در ارتفاعات برده می‌شود، چنان‌که همه، این بوستان و فضای اطراف آن را به‌عنوان قطب گردشگری‌ـ تفرجگاهی سبز تهران می‌شناسند.

آبشار کوهسار تهران، برکه‌ها و آبشارها، معابر کوهستانی، فضاهای سبز جانبی، باغ‌های گل، استراحت‌گاه‌هایی به صورت سایه‌بان‌های چوبی و صخره‌های طبیعی و همچنین پیست‌های دوچرخه‌سواری پیاده‌روی دارد. این مجموعه گردشگری غرب تهران، که در شمال بزرگراه شهید همت، حدفاصل شهرک نمونه سپاه تا شهید باقری قرار گرفته، ۶۰ هکتار وسعت دارد و بیش از یک سال است که در غربی‌ترین نقطه تهران، ساعات خوشی را برای شهروندان تهرانی رقم زده است.

بوستان جوانمردان ایران: این بوستان نوساز و زیبا، جایی مناسب برای تفریح خانواده‌هاست؛ هم محور تفرجگاهی برای پیاده‌روی دارد و هم محورهای درشکه‌ و دوچرخه سواری. در این بوستان برای هر گروه سنی فضایی برای بازی و سرگرمی وجود دارد؛ فضای بازی کودکان، سافت گیم، هایلند پارک (مجموعه بازی‌های طنابی)، اسکیت پارک آموزشی و حرفه‌ای همراه با سکوی تماشاگر  با گنجایش ۳۰۰ نفر، مجموعه راپل، فضای بازی‌های فوق مدرن مکانیکی، زمین بازی‌های چندمنظوره، سایت شطرنج و زمین تنیس روی میز در ۳ نقطه از جمله عناصر و امکانات جمع‌آوری شده در این بوستان است. فضای تندرستی ویژه سالمندان و ناتوانان جسمی و کودکان، باغ گیاه‌شناسی و طبیعی، مسجد (در مرحله اجرا)، آبنمای موزیکال (در حال ساخت)، برکه پرندگان و همچنین بوفه غذاهای سریع و بوفه‌های تنقلات  از دیگر امکانات بوستان جوانمردان است.

وسعت این بوستان که ساختش با همکاری میان مناطق ۲۲ و ۵ صورت گرفته، مجموعا ۶۶ هکتار است که ۳۶ هکتار آن در منطقه ۲۲ واقع شده است. این مجموعه ۴ ورودی اصلی دارد: بلوار صدرا - بلوار جوانمردان - جنوب بزرگراه شهید خرازی و خیابان هجدهم از زیبادشت بالا (از بلوار دهکده المپیک).

کد خبر 787925
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سورن IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    9 1
    آنقدر افغان زیاد در شهر است که نگو
  • NL ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    9 1
    مراکز تجمیع افاغنه ... ! اطراف دریاچه چیتگر از سرزمین افغانستان است ...
  • GB ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    6 1
    وقتی با متروی کرج ازصادقیه حرکت می‌کنیم از آرم سبز تا ایران خودرو مسیر خط مترو درختان همگی دارن خشک میشن وفضاهای بین درختان کاملا باز وبه شکل زمین‌های تکه تکه درآمده به نظر میرسه خوب آب بهشون نمیرسه.رسیدگی شود