شب یلدایی دیگر در حالی که هنوز نشانی از زمستان در افق دیده نمی‌شود، فرا می‌رسد. شب یلدا که بلند ترین شب سال نیز هست مطابق رسوم ما ایرانی‌ها بیشتر پای سفره رنگین انواع میوه و آجیل می‌گذرد. علاوه بر انار نمادین، هندوانه نیز یکی دیگر از میوه‌های مهم و نمادین زینت بخش سفره یلدایی ما ایرانی‌ها است.

هندوانه

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: درباره فلسفه حضور هندوانه پای سفره شب یلدا حرف وسخن بسیار به میان رفته، اما طبق یک باور عمومی و پذیرفته شده هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. تصور این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید، در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد. گفته می‌شود یکی از دلایل خوردن هندوانه در شب یلدا به دلیل شکل ظاهری آن است که ما را به یاد زمین می‌اندازد. شکل گرد و کروی هندوانه یک کره زمین سرسبز را در ذهن ما تداعی می‌کند. رنگ سبز هندوانه یادآور و نماد آبادانی و زندگی روی کره خاکی است.

در حالی که اکثر مردم با این نظر موافق هستند که هندوانه طعم خوبی دارد، بیشتر آن‌ها از فواید سلامتی بسیاری که این میوه فوق العاده دارد بی اطلاع هستند. هندوانه سرشار از ویتامین های A و B و C است. ۹۰ درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده، در نتیجه برای رفع تشنگی بسیار مفید است. به علت فراوانی آب در این میوه، خوردن هندوانه برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه، بسیار توصیه شده است. هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن است که این مواد از آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند و همانطور که اثبات شده است، آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند. در این مطلب به مهم‌ترین خواص هندوانه پرداخته‌ایم.

مقاوم در برابر بیماری

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید

آیا می دانستید هندوانه نسبت به هر میوه یا سبزی تازه دیگری لیکوپن دارد؟ لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و اختلالات چشمی مرتبط است.

ویتامین‌ها و سایر مشخصات

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید


یک فنجان هندوانه حاوی ۴۶ کالری، ۱۲گرم کربوهیدرات، ۲۶ میلی گرم ویتامین آ، ۱۲میلی گرم ویتامین سی، ۱۷۰میلی گرم پتاسیم، ۰.۱ میلی گرم ویتامین، چربی، کلسترول یا سدیم صفر است. ویتامین A برای سلامت پوست و چشم مهم است. ویتامین به بدن شما کمک می کند تا پروتئینی را که می خورید تجزیه کند و همچنین برای سیستم ایمنی و عملکرد عصبی مهم است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و جذب آهن کمک می‌کند. پتاسیم برای کاهش فشار خون مفید است و برای عملکرد اعصاب نیز مهم است.

آبرسانی به بدن

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید

همانطور که از نام آن مشخص است، ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است. جای تعجب نیست که این میوه رایج ترین برای شاداب و هیدراته ماندن بدن در یک روز گرم تابستان عالی است.

کمک به سلامت قلب

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید

چندین ماده مغذی موجود در هندوانه ممکن است از سلامت قلب حمایت کند. بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن موجود در هندوانه ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. این عنصر همچنین احتمال دارد به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو ناشی از سطح کلسترول بالا کمک کند. سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه برای سلامت قلب شامل منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های A، و C هستند.

احتمال کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است. ترکیب آنتی اکسیدان‌ها، لیکوپن و ویتامین C موجود در هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند. لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان، احتمال دارد شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را نیز به تاخیر بیندازد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این باره مورد نیاز است.

کمک به جلوگیری از خطر نابینایی

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید

لیکوپن ترکیب هندوانه ممکن است فوایدی برای چشم نیز داشته باشد. دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یک مشکل شایع چشمی است که می‌تواند باعث نابینایی در افراد مسن شود.

جلوگیری از بروز آسیب‌های پوستی

خواص حیرت‌انگیز هندوانه ؛ به این ۷ دلیل حتما هندوانه بخورید


هندوانه از بروز آسیب‌های پوستی در اثر نور جلوگیری می کند. موجب دفع بیشتر و سریع مواد زاید از بدن می‌شود و به شادابی و طراوت پوست می‌انجامد. درصد کمی قند دارد و میزان کالری آن بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 817074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سهیل IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 0
    من شکمو نیستم دیابت هم دارم ولی خیلی دلم خواست. این شبها خیلی ناراحت هستم دوست دارم تمام ایرانیها امشب در کنار خانواده خوش باشن و( فقط من هندوانه نخورم)