گروه سیاسی: سرانجام 4 نام برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اعلام شد.

شورای نگهبان که 10روزه بررسی صلاحیت 475 ثبت‌نام‌کننده را انجام داد، 4 نفر را واجد صلاحیت نامزدی دانست و نام آنها را اعلام کرد: محمود احمدی‌نژاد فرزند احمد، محسن رضایی میرقائد فرزند نجف، مهدی کروبی فرزند احمد، میرحسین موسوی‌خامنه فرزند میراسماعیل.

این نام‌ها را –که صرفا ترتیبی الفبایی داشت- نخست ستاد انتخابات وزارت کشور، در اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در ادامه این اطلاعیه نوشت: به استناد ماده 66 قانون یاد شده فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسما آغاز و 24 ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 21/3/88 خاتمه می‌پذیرد.

اطلاعیه وزارت کشور را پیش از ظهر دیروز، صادق محصولی، برای خبرنگاران حاضر در ساختمان فاطمی خواند و پس از آن بود که مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت.

محصولی خبر داد: برای نخستین‌بار 3 مرحله از انتخابات را به صورت رایانه‌ای اجرا می‌کنیم و این موفقیت بزرگی است که امیدواریم بتوانیم در انتخابات بعدی گام‌های بزرگ‌تر کمی و کیفی برداریم. او همچنین در مورد سن رای دهندگان  گفت: متولدین 22خرداد 1370 و قبل از آن حائز شرایط رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم هستند.

محصولی ادامه داد: تصمیمات خوبی گرفته شده است؛ وعده می‌دهیم که در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل  برنامه‌های بیشتر، خوب و باکیفیت بهتری در صداوسیما تدارک  ببینیم.

وزیر کشور با اشاره به جلسات کمیسیون تبلیغات انتخابات گفت: جلسات مختلفی برای استفاده مساوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته‌ایم. اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات شامل وزیر کشور، دادستان، رئیس سازمان صداوسیما و یک نماینده از شورای نگهبان است.

روز آخر برای همه

وزیر کشور با اشاره به قرعه‌کشی برای تنظیمات پخش برنامه‌ها با حضور نماینده‌های نامزدها تاکید کرد: در این دوره به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که در روز آخری که صدا و سیما برنامه‌های تبلیغاتی را پخش می‌کند، بتوانیم از تمامی نامزدها برنامه داشته باشیم و اینگونه نباشد که روز آخر نامزدی برنامه‌ای در صداوسیما نداشته باشد.

 تخریب، نتیجه عکس می‌دهد

وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد اما درباره تخریب نامزدها در آستانه انتخابات تحلیل کرد: تخریب نه تنها اثر مثبت برای نامزد یا آن حزب ندارد، بلکه باعث رویگردانی مردم شریف ما از نامزدی که تخریب می‌کند خواهد بود. در گذشته شاهد بودیم هرگاه مردم احساس کردند فضای ناعادلانه و تخریبی علیه نامزدی ایجاد شده است  عکس‌العمل منفی نسبت به آن نشان داده‌اند.

پیش به سوی انتخابات اخلاقی

محصولی توصیه کرد: باید از طرح مباحثی که موجب تخریب نامزدهای دیگر و هتک‌حرمت آنها و التهاب در کشور می‌شود، خودداری کنیم؛ مطمئن هستم که ملت ایران با برگزاری انتخابات باشکوه، با گامی بلندتر به اهداف عالیه‌ خود می‌رسد.

قانون، تکلیف را روشن نکرده

وزیر کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه‌ نظارت وزارت کشور بر برخی شعارهای غیرقابل تحقق نامزدها و همچنین نظارت بر منابع مالی ستادها گفت: در رابطه با شعارهای نامزدها تنها توصیه‌ داریم که شعارهای‌شان به‌گونه‌ای نباشد که موجبات شادمانی دشمنان ما را فراهم کند؛

ما به‌عنوان خادمین ملت به نامزدها و هواداران‌شان توصیه می‌کنیم که شعارهایشان در جهت رشد و ارتقای دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد. اما درباره نظارت بر عملکرد ستادهای نامزدها باید بگویم که قانون در این راستا برای ما مجوز و تکلیفی را روشن نکرده است؛ بنابراین اگر احیانا در این‌باره تخلفاتی صورت گرفت، قوه قضاییه باید مطابق وظایف خود عمل کند.

مناظره هم داریم

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نوع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها از صداوسیما گفت: در این دوره از جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم برای نخستین بار مناظره‌ دو به دو نامزدها را خواهیم داشت و هر نامزد مجموعا چهارونیم ساعت می‌تواند دیدگاه‌های خود را در قالب مناظره بیان کند. همچنین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه‌ 2 نامزدها به سؤالات مورد نظر پاسخ می‌دهند و برنامه‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده است.

این چهار نفر

با قطعی‌شدن نامزدها، پیش بینی می‌شود از امروز فضای رقابت‌های انتخاباتی جدی‌تر و گرم‌تر شود.

شرح مختصری از زندگی و سوابق اجرایی نامزدهای تایید صلاحیت شده شورای نگهبان و خبرهای متنوع مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را در زیر بخوانید.

میرحسین موسوی‌خامنه فرزند میراسماعیل

سید میرحسین موسوی‌خامنه‌ مهرماه ۱۳۲۰ در شهر خامنه در آذربایجان شرقی به دنیا آمد. پدر او از معتمدین خامنه و تبریز بود. میر حسین در سال ۱۳۴1 در رشته معماری دانشگاه ملی وقت – دانشگاه شهید بهشتی - پذیرفته شد و در سال 1348 با مدرک کارشناسی ارشد معماری فارغ‌التحصیل شد. موسوی با یکی از دانشجویان دانشگاه هنر به نام زهره کاظمی ازدواج کرد؛

دختری که آثار هنری خود را با نام زهرا رهنورد امضا می‌کرد و پس از ازدواج با میر حسین موسوی نیز کماکان با همین نام شناخته می‌شود. در جریان انقلاب اسلامی، بر جزوه‌هایی که بین مردم انقلاب دست به دست می‌شد، همراه با نام استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی نام زهرا رهنورد نام آشنایی بود.

موسوی طرح اداره مرکزی آب و فاضلاب اصفهان را در سال 1348 نوشت و تا سال 1350 آن را اجرا کرد. سپس طرح مجموعه کانون توحید را در سال 1350 اجرایی کرد تا آثاری ماندگار در معماری سیاسی ایران برجای گذارد؛

چراکه کانون توحید چه پیش از انقلاب و چه پس از آن مرکز تجمع سیاسیون منتقد بوده و هست؛ چه آن زمان که شهید مطهری در آنجا سخنرانی می‌کرد و چه در سال‌های اخیر.
میرحسین موسوی سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای انقلاب فرهنگی درآمد؛ شورایی که عضویت در آن طولانی‌ترین سمت میرحسین موسوی است.

این معمار سیاستمدار در 40 سالگی، از طرف رئیس‌جمهوری منتخب وقت، به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ و در دولت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران بود.

میرحسین موسوی پس از مهدی بازرگان، محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی کنی پنجمین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران بود. او پس از اتمام دوره خدمتش در این منصب، عطای سیاست را به لقایش بخشید.

با بازنگری در قانون اساسی، پست نخست‌وزیری از مدیریت اجرایی کشور حذف شد و میرحسین موسوی توانست بر کارش در فرهنگستان هنر تمرکز بیشتری بیابد؛ فرهنگستانی که میرحسین موسوی از سال ۱۳۷۷ ریاست آن‌را بر عهده گرفت.

موسوی عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران بود، پس از انفجار دفتر حزب در چهارراه سرچشمه تهران و شهادت دکتر محمد حسینی‌بهشتی و 72 نفر از یاران انقلاب اسلامی، حزب جمهوری اسلامی با درخواست امام خمینی‌ره  منحل شد.

آیت‌الله خامنه‌ای همراه با هاشمی رفسنجانی  و میرحسین موسوی تنها کسانی بودند که از این حزب باقی مانده بودند.

محسن رضایی میر قائد فرزند نجف

محسن رضایی میرقائد، شهریور 1333 در خانواده‌ای از عشایر بختیاری به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی را در مسجدسلیمان گذراند. در میانه تحصیل در دبیرستان سینای این شهر، با رتبه نهم در آزمون ورودی هنرستان صنعتی شرکت ملی نفت ایران در اهواز پذیرفته شد. سال 1348 به اهواز هجرت کرد و در محله خزعیله ساکن شد.

از ترم دوم هنرستان وارد جریان مبارزه با رژیم وقت شد و پیش از ورود به دانشگاه، ساواک اهواز او را بازداشت کرد. پس از 5ماه زندان انفرادی و یک ماه حبس در سال 1352 و در 17 سالگی، دور جدیدی از فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد که منجر به تشکیل یک گروه چریکی شد که قدری بعد منصورون نامیده شد.

در سال 1353 پس از قبولی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و ساکن نارمک شد. در همین سال بود که ازدواج کرد. با شدت گرفتن فشار ساواک، رضایی ناچار شد دانشگاه و کار صنعتی را رها و زندگی مخفی را آغاز کند.

در فاصله سال‌های 1353 تا 1357 شاخه‌های تشکیلات منصورون را در 7 استان و 17 شهرستان کشور راه‌اندازی کرد. منصورون یکی از گروه‌هایی بود که همراه با گروه توحیدی صف و گروه موحدین وظیفه حفاظت از جان حضرت امام ره را در ورود به ایران به‌عهده گرفت.

در سال 1358 که به پیشنهاد استاد شهید مرتضی مطهری، 7 گروه انقلابی مسلمان با یکدیگر ادغام شدند و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایجاد شد، عضویت رضایی در این سازمان بیش از 3 ماه طول نکشید و در خرداد 1358 واحد اطلاعات و بررسی‌های سیاسی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنیان نهاد و به عضویت شورای فرماندهی سپاه درآمد.

شهریور 1360 امام خمینی(ره) او را به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرد و این فرماندهی تا سال 76 ادامه داشت. او که تا پیش از انقلاب، سبزوار رضایی نام داشت، پس از پیروزی نام مستعار محسن را انتخاب کرد و با آغاز فرماندهی سپاه رسما شناسنامه المثنی گرفت و نامش را به محسن تغییر داد.

او که تحصیلات دانشگاهی خود را در سال 1353 رها کرده بود، پس از آتش بس در سال 58، ضمن تغییر رشته از مهندسی مکانیک به اقتصاد، مقطع کارشناسی را در دانشگاه تهران گذراند و در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز اقتصاد خواند.

شهریور 1376 پس از استعفا از فرماندهی سپاه، رهبر انقلاب اسلامی او را به‌عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند. محسن رضایی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 بود که یک روز پیش از انتخابات از این رقابت انصراف داد.

مهدی کروبی فرزند احمد

مهدی کروبی سال 1316 در روستای فرسش، جنوبی‌ترین نقطه شرق لرستان و شهرستان الیگودرز به دنیا آمد. پدرش از مبارزان نهضت انقلاب اسلامی در استان لرستان بود و او نیز در این زمره قرار گرفت.

16 ساله که شد راهی قم شد تا طلبگی کند. او علاوه بر تحصیلات حوزوی، در رشته الهیات در دانشگاه تهران تحصیل کرد و فارغ‌التحصیل شد. سال 41 با دختری  به نام فاطمه حاجی‌شریفی ازدواج کرد، همسرش بعدها نام خانوادگی خود را تغییر داد تا فاطمه کروبی شناخته شود. از این ازدواج 4فرزند دارد که آنها را نام گذاشته؛ محمدحسین، محمدتقی، علی و یاسر.

کروبی سال 1347 از قم به تهران هجرت کرد و حوالی میدان خراسان ساکن شد. 2سال بعد به شمیران رفت و امام جماعت مسجد صاحب‌الامر در خیابان حکمت شد. همزمان با سال‌های انقلاب در مدارس جهان‌آرا، پیمان، مهدیه تهران و مدتی نیز در حوزه علمیه چیذر مشغول تدریس بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل مجلس شورای اسلامی، رای مردم الیگودرز را به دست آورد تا در نخستین دوره بر صندلی سرخ مجلس تکیه بزند.

سال 58 که به فرمان حضرت امام خمینی‌ره  بنیاد شهید تاسیس شد، کروبی توانست نخستین رئیس این بنیاد تازه‌تاسیس باشد. او سال 64 سرپرست حجاج ایرانی و مسئول بعثه امام در عربستان شد و تا کشتار زائران ایرانی در مکه –در سال 67- در این سمت باقی ماند. کروبی از روحانیانی بود که با ایجاد انشعاب در جامعه روحانیت مبارز، گروه دیگری را تشکیل دادند و آن را مجمع روحانیون مبارز خواندند.

2سال که از مجلس سوم می‌گذشت و مهدی کروبی حالا نماینده تهران در مجلس بود، هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 68 رئیس‌جمهور شد و کروبی در نیمه دوم بر صدر مجلس نشست.

اما 2دور بعد یعنی در مجلس ششم کروبی توانست 4سال رئیس مجلس باشد، مجلس ششم که از میانه دور اول ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، در سال 78 آغاز شد و تا میانه دور دوم ریاست‌جمهوری او در سال 82 ادامه داشت. 2سال پس از آن، مهدی کروبی وارد رقابت ریاست‌جمهوری با هاشمی رفسنجانی، احمدی‌نژاد، معین، مهرعلیزاده، قالیباف و لاریجانی شد.

مهدی کروبی اما وقتی در مرحله اول این رقابت ناکام ماند، به شمارش آرا اعتراض کرد و همزمان از تمام سمت‌های خود استعفا داد و حتی از مجمع روحانیون نیز بیرون آمد. پس از آن کروبی حزبی تشکیل داد و روزنامه‌ای و هر دو را اعتماد ملی نامید.

محمود احمدی‌نژاد فرزند احمد

محمود احمدی‌نژاد آبان‌ماه 1335 در آرادان گرمسار در غرب استان سمنان به دنیا آمد. او چهارمین فرزند از خانواده‌ای با 7فرزند بود. محمود سبورجیان یک ساله بود که خانواده‌اش به تهران آمدند. بعدها نام خانوادگی‌شان را به احمدی‌نژاد تغییر دادند.

تا مقطع متوسطه در مدرسه سعدی و مدرسه دانشمند و... درس خواند و 3سال قبل از پیروزی انقلاب با کسب رتبه ۱۳۲ از کنکور سراسری در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه علم و صنعت ایران شد.

خودش می‌گوید: صبح روز امتحان کنکور مطمئن بودم که رتبه‌ام تک رقمی خواهد بود اما تقدیر چنان رقم خورد که در جلسه امتحان دچار خونریزی بینی شوم. با این حال رتبه 132 ریاضی هم رضایتبخش بود و من توانستم در رشته مورد علاقه‌ام، مهندسی عمران - راه و ساختمان- در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شوم.

احمدی‌نژاد در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بود. او از مرداد سال ۱۳۵۸ به‌عنوان نماینده دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به همراه چند تن از دانشجویان برای ارائه اساسنامه دفتر تحکیم وحدت و کسب رهنمود به دیدار امام خمینی‌ره رفتند که ایشان دانشجویان را به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای فرستادند.

احمدی‌نژاد در سال ۱۳۶۵ در مقطع کارشناسی ارشد همان دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۳۶۸ نیز به عضویت در هیأت علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت درآمد. در سال ۱۳۷۶ و همزمان با داشتن سمت استاندار اردبیل، موفق به دریافت مدرک تحصیلی دکترا در رشته مهندسی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شد.

احمدی‌نژاد پس از جنگ 4سال سمت معاون و فرماندار ماکو و خوی در استان‌ آذربایجان غربی و ۲ سال سمت مشاور استاندار کردستان را برعهده داشت. از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در شرایطی که مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و آموزش عالی نیز بود، در دولت هاشمی رفسنجانی به‌عنوان نخستین استاندار استان جدید التأسیس اردبیل منصوب شد.

احمدی‌نژاد سال ۱۳۷۷ نامزد نخستین دوره انتخابات شورای شهر تهران شد اما رای نیاورد. او در سال ۱۳۷۸ نیز نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران بود.

نام احمدی‌نژاد در فهرست 30‌نفره موسوم به ائتلاف خط امام و رهبری کنار نام‌های هاشمی رفسنجانی، محمد جواد لاریجانی، حداد عادل و الهام نشست اما در این انتخابات هم توفیقی نیافت.

سال ۱۳۸۲ فهرست آبادگران با پیروزی در انتخابات توانست دومین شورای اسلامی شهر تهران را تشکیل دهد و محمود احمدی‌نژاد را به‌عنوان شهردار تهران برگزید. 2سال از شهرداری تهران گذشته بود که در انتخاباتی دو مرحله‌ای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران شد.

کد خبر 81876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز