همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: با هدف مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر و اقدامات تروریستی در مناطق شرقی کشور تا سال 1389 طرح انسداد مرزهای شرقی کشور به طور کامل به مرحله اجرا در می آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم افزود: مرزها به مثابه خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است که ایران به عنوان پیشرو در این جبهه برای نجات همه جوانان جهان از معضل مواد مخدر تلاش می کند.

وی با اشاره به تقدیم صدها شهید و هزاران جانباز از نیروهای مرزبانی انتظامی کشور گفت: این مسیر پرافتخار و پر ثبات راهی است که در آن امنیت جامعه و نجات نسل جوان در آن نهفته است.

سردار احمدی مقدم مرزبانی را یک امر دو سویه دانست و اظهار داشت: ما هم مرزبانان ایران بوده و هم مرزبانانی برای دو کشور افغانستان و پاکستان محسوب می شویم که این مرزبانی به واسطه نبود ثبات در دو کشور همسایه بر دوش ما نهفته است.

احمدی مقدم با اشاره به برگزاری این رزمایش گفت: این میدان نماد و نمونه ای از نیروهای مقتدر، پاسدار امنیت در مرزهای شرقی کشور هستند.

وی تاکید کرد: در این سطح رزمایش امنیت و اقتدار در استان سیستان و بلوچستان به مرحله پایانی خود می رسد، امنیت و اقتداری که مجموعه نیروهای مستقل در استان به دنبال آن هستند.

فرمانده ناجا تاکید کرد: امنیت یک تعریف کامل و جامع دارد، امنیت یک موضوع چند بعدی است، امری حقیقی و پایدار که در گرو توسعه و ایجاد رفاه برای مردم است.

سردار احمدی مقدم گفت: امنیت حقیقی در پایه اجرای عدالت و دوری از تبعیض ممکن است. وقتی که شر تروریست ها از سر مردم کوتاه و دستشان قطع شده باشد.

به گفته وی مردم در آرامشی که در سایه امنیت فراهم می شود باید به صورت پویا به کار و تلاش برای عمران زندگی خود بپردازند، امنیت اما نه یک امنیت مسلح بلکه امنیتی است که در سایه تلاش نیروهای مسلح و انتظامی فراهم می شود.

وی افزود: این امنیت، امنیتی است که ریشه در قلوب مردم دارد و اقتدار صرفا به نیروهای مسلح و ابزار و امکانات آنها نیست هر چند که این نیروها نیز بخشی از امنیت هستند، امنیت ما ریشه در مردمی بودن دارد.

سردار احمدی مقدم یادآور شد: نیروی مقتدر باید پشتوانه ای برای مردم و محرومان بوده تا آنها در سایه آن احساس آرامش و امنیت کنند. این اقتداری حقیقی است که برابر قدرت های متجاوز می ایستد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: اقتدار دفاع از مظلوم و محروم و دفاع از واقعیت است و تعریف ما از امنیت بسیار عمیق تر از آن چیزی است که امروز در دنیا متداول است، امنیت ما ریشه در مردمی بودن انقلاب و نظام دارد.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه رسول اکرم (ص) در 3 سال گذشته گفت: این قرارگاه برای خدمت رسانی به استان های شرقی در این منطقه (سیستان و بلوچستان) تشکیل شد و امروز با همیاری و همکاری همه نیروهای نظامی، انتظامی، بسیج، مردم، نیروهای اطلاعاتی، دستگاه قضایی و سربازان عمران و آبادانی کشور و مقامات سیاسی توانست در این مردم دستاوردهایی ارزنده ای برای مردم به ارمغان بیاورد.

احمدی مقدم گفت: اگر سیستان در جای دیگر به غیر از مرزهای شرقی همجوار با پاکستان و افغانستان واقع بود به جرات می گفتیم که از کم جرم ترین استان های کشور است . درواقع بخش زیادی از آسیب ها، ناهنجاریها، جرایم و عقب ماندگی های این منطقه تابع بی ثباتی مناطق همجوار ما است.

فرمانده ناجا افزود: مناطق همسایه ما یعنی مردم پاکستان و افغانستان در این چند دهه اخیر قربانی قدرت های بزرگ برای بسط و گسترش خود شده اند، جنگ ها، گسترش فقر و فساد، مهاجرت، تبدیل افغانستان به مرکز اساسی تولید مواد مخدر در جهان نتیجه سیاست های به دور از عدالت دنیای پیشرفته امروز است.

وی گفت: تروریست ها و مواد مخدر مولود این رقابت هاست که هزینه آن را مردمان ما می پردازند، امروز به بهانه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر نیروهای بین المللی و آمریکایی در افغانستان حضور دادند ولی ما آثار جدی این حضور را نمی بینیم بلکه دست پنهان آن ها را در پشت گروهک های تروریستی می بینیم.

احمدی مقدم اظهار داشت: ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و قومیت های فارس و بلوچ که حقیقی نیست از آستین فتنه انگیز آنها بیرون می آید ولی با روشن بینی بزرگان و علمای شیعه و سنی این فتنه ها به انجام نرسید و خنثی شد.

وی خاطر نشان کرد: دولت نهم کمر به همت به جبران عقب ماندگی های منطقه سیستان و بلوچستان بسته و با ایجاد زیرساختهای اساسی و اصولی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه گام های اساسی برداشتند.

وی گفت: توسعه نیاز به امنیت دارد و توسعه پایدار در گرو رفع تبعیض، توسعه فرهنگ، سواد و اشتغال پایدار است. سیستان هزینه های زیادی برای پذیرایی از اتباع بیگانه می پردازد که جا دارد در این بحث توجه ویژه ای به این منطقه صورت گیرد.

سردار احمدی مقدم تاکید کرد تلاش این است که این میزبانی که در سه دهه اخیر از اتباع افغانستان داشته ایم نتایج تلخی نداشته باشد.

احمدی مقدم خاطر نشان کرد: خواهان اخراج همه افغانی ها از ایران نیستیم اما باید حضوری قانونمند با آمایش صحیح باشد که در نتیجه کنترل مرزها را تشدید خواهیم کرد و با اتباعی که گاها اپیدمی را وارد کشور می کنند برخورد می کنیم.

احمدی مقدم گفت: ورود اشرار و تروریست ها و کاروانهای مواد مخدر با تجارت غیرقانونی کالا و سوخت از جمله مواردی است که در صدد مقابله با آن با جدیت و قاطعیت هستیم.

فرمانده ناجا گفت: در سایه مجاهدت های شما و حمایت و پشتیبانی دولت توانسته ایم گام های بلندی را در توسعه امنیت و کنترل مرزهای شرقی کشور برداریم.

احمدی مقدم تاکید کرد: در 3 سال اخیرایجاد 80 کیلومتر دیوار بتونی و 160 برجک دیده بانی مرزی، 460 کیلومتر کانال که در دو طرف آن خاکریز وجود دارد و حضور بیش از یکصد هزار نیرو در مرزها و تشکیل پلیس مواد مخدر سبب کاهش 50 درصد جرایم خشن و 80 درصد قاچاق مواد مخدر در این منطقه شده است.

وی گفت: در شرق کشور برای مرزها تا کنون 800 میلیون دلار هزینه کرده ایم که در حوزه امنیت در وقوع درگیری ها را از عمق به لب مرز هدایت کنیم.

احمدی مقدم گفت: میزان کشفیات مواد مخدر به دو برابر افزایش یافته و برابر اذعان سازمان ملل متحد از 7 هزار و 700 تن تولید مواد مخدر در سال 2008 افغانستان، 40 درصد وارد ایران شده که با تلاش نیروهای مرزبانی و انتظامی 1000 تن از این مواد کشف شده است.

احمدی مقدم کشف یک سوم مواد مخدر جهان در کشوررا اقدامی بزرگ در راستای اقدامات مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و خاطر نشان کرد: اکنون ایران به عنوان کشوری پیشرو و پیشقدم در امر مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان محسوب می شود.

کد خبر 82082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز