تاکسی‌های اینترنتی به خواسته سازمان تعزیرات حکومتی برای حذف گزینه «عجله دارم» گردن نهادند و این گزینه بالاخره حذف شد؛ حالا برگشتیم به چند سال قبل که گزینه «عجله دارم» وجود نداشت و برخی عوامل باعث پیدایش آن شد.

عجله دارم

به گزارش همشهری آنلاین، یک هفته پیش، احمد اصانلو، رییس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری با اهالی رسانه، رأی دومین بار به گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی انتقاد کرد و به تاکسی‌های اینترنتی آخرین اخطار را داد که سریع‌تر این گزینه را از روی پلتفرم خود حذف کنند؛ اخطاری که در کمتر از یک هفته کارگر شد و دو شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در کشور این گزینه را حذف کردند.

البته دو تاکسی اینترنتی بزرگ کشور در جریان حذف این گزینه، بیانیه‌هایی هم منتشر کردند که آنها را از گران‌فروشی یا تلاش برای افزایش درآمد تبرئه کرده و هدف از فعال‌سازی این گزینه را کمک به مسافران برای سریع‌تر گرفتن تاکسی عنوان می‌کرد.

دور زدن قیمت‌گذاری، ممنوع

«این‌طوری که نمی‌شود هر طور دلمان خواست رفتار کنیم. اینجا قانون و مقررات خودش را دارد. با تمسک به این عناوین نمی‌توانند مازاد بر چیزی که حقشان است از مردم چیزی دریافت کنند. قطعاً این آخرین اتمام‌حجت ماست. اگر حذف نکردند قطعاً این پرونده‌ها رسیدگی می‌شود و منتهی به صدور حکم می‌شود.» این آخرین هشدار رییس سازمان تعزیرات حکومتی برای تاکسی‌های اینترنتی بود تا گزینه عجله دارم را حذف کنند.

احمد اصانلو، در نشست خبری با اهالی رسانه، گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی را مصداق گران‌فروشی مدانست چراکه مسافر با انتخاب این گزینه، نه زودتر به مقصد رسانده می‌شود و نه امکان اضافه‌تری می‌گیرد؛ فقط فرد باید مبلغ بیشتری پرداخت کند و واسطه وجود این گزینه، معمولاً متقاضی را دو، سه بار در انتظار می‌گذارند و نهایتاً زمانی که گزینه عجله دارم انتخاب شد، سفر را با ۲۰، ۳۰ درصد کرایه بالاتر قبول می‌کنند.

در واقع تاکسی‌های اینترنتی از گزینه عجله دارم استفاده کردند و با ظرافتی خاص، نظام قیمت‌گذاری که برای کل ناوگان حمل‌ونقلی کشور وجود دارد را دور زدند و آنجا که رییس سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: «اینجا قانون و مقررات خودش را دارد» می‌تواند کل دلیلی باشد که منجر به برخورد با عجله تاکسی‌های اینترنتی شده است.

سال‌هاست که تاکسی‌ها، اتوبوس‌های بین‌شهری و حتی ایرلاین‌ها باید پایبند به نرخ دستوری بلیت باشند و تاکسی‌های اینترنتی نیز با روالی متفاوت در همین قاعده می‌گنجند اما گزینه عجله دارم حتی اگر واقعت با هدف کمک به مسافران عجول طراحی شده بود، قیمت‌گذاری را دور می‌زد.

عجله دارم از کجا آمد؟

شرکت‌های تاکسی اینترنتی هیچ‌وقت در ماجرای «عجله دارم» قبول تقصیر نکردند و همواره مدعی بودند که این گزینه با هدف ارائه خدمت به کاربرانی تعبیه شده که اولویت آنها نه هزینه سفر، بلکه سرعت در قبول سفر است.

به تعبیر شرکت‌ها، گزینه عجله دارم باید از این منظر نگاه شود که اگر فردی مایل بود با افزایش قیمت، شانس قبول سفر از سوی رانندگان را افزایش دهد و زمان انتظار کمتری را صرف قبول درخواست خود کند؛ قادر خواهد بود با انتخاب این گزینه و پرداخت وجه بیشتر به خواسته خود برسد.

البته ناگفته نماند که قبل از ظهور گزینه عجله دارم در پلتفرم تاکسی‌های اینترنتی، بخشی از مسافران این تاکسی‌ها از تأخیر در پذیرش سفر گلایه داشتند و در مقابل رانندگان نیز به‌صرفه نبودن برخی از سفرها را عامل نپذیرفتن آنها عنوان می‌کردند درنتیجه تاکسی‌های اینترنتی به ابتکاری دست زدند که هم مسافران عجول را خوشحال می‌کرد و هم رانندگان به پول بیشتری می‌رسیدند؛ غافل از اینکه «اینجا قانون و مقررات خودش را دارد و نمی‌شود هر طور دلمان خواست رفتار کنیم».

فعالان حوزه استارتاپ چه می‌گویند؟

قیمت‌گذاری و ترفندهایی که برای عبور از چنبره قیمت‌گذاری استفاده می‌شود، بحث بلندبالایی است که سال‌ها در اقتصاد ایران مورد بحث بوده است و گزینه عجله دارم نیز به‌نوعی در این موضوع دسته‌بندی می‌شود.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان نظر جالبی در مورد ماجرای «عجله دارم» دارد و می‌گوید: اینکه وجود چنین گزینه‌ای درست است یا غلط، بحثی است که مقوله مارکتینگ و روش‌های کسب‌وکار است که می‌توان به‌تفصیل درباره آن بحث کرد؛ اما اصل اساسی این است که هرگونه قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در بازار اشتباه است و تبعات بدی به دنبال دارد.

افشین کلاهی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: بازار تعیین می‌کند که وجود گزینه «عجله دارم» در تاکسی اینترنتی درست بوده یا غلط و درنهایت با استفاده از آن یا پرهیز از این گزینه یعنی استقبال از خدمت عرضه شده یا پس زدن آن، تعیین می‌کند که خوب بوده یا بد.

کلاهی معتقد است: دخالت در بازار و قیمت‌گذاری به‌ویژه در حوزه کسب‌وکارهای نو و استارتاپی، کیفیت خدمت و تنوع و سطح رفاهی را که آنها باید برای مشتریان فراهم کنند، کاهش می‌دهد و با کاهش انگیزه کارآفرینان، به دست‌اندازی برای رشد و نمو این کسب‌وکارها تبدیل می‌شود.

کد خبر 838225
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 33
    اگر به این تاکسی های اینتر نتی رو بدن بعد یک مدت گزینه ی خیلی عجله دارم رو هم اضافه میکنن.
    • محمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      25 0
      کرایه ها با تورم همخوانی ندارد این یه آدم بیسواد هم می داند وفتی قیمت ها به صرفه نباشه پذیرش نمیشه
    • حسن IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      19 0
      شما رو به تاکسی‌های اینترنتی نده ببین اصلا درخواستتو کسی نگاه هم میکنه چه برسه قبول کنه. راننده داره تو همین جامعه زندگی میکنه به جزء خودش خرج سرسام آور یک ماشین هم باهاشه .نکنه فکر میکنی اسنپ و تپسی خرج ماشین راننده هارو میدن. این داستان با این روال اگه پیش بره همه باید سلام به دربست سر خیابون بدیم. مگر کرایه ها بدون عجله دارم بشه به نرخ واقعی کرایه سال ۱۴۰۳
    • پویا IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      18 1
      این کرایه ای که واسه تاکسی های اینترنتی میزنن حتی پول بنزین نمیشه چه برسه به اصتحلاک ماشین
    • میلاد IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      19 0
      عزیز من شما اختیار داشتی گزینه عجله دارم و انتخاب کنید نه اجبار و باید بفهمی انتخابش تازه 50 تا 60 درصد کرایه حقیقی اون مسیر و پرداخت کردی شما با وجود گزینه عجله دارم درخواست ماشین شخصی و راننده شخصی کردی تا در رفاه کامل سفر کنی در غیر اینصورت خب از وسایل عمومی استفاده کن
    • امیر IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      17 0
      کسی مجبورت نکرده چرا آژانس نمی‌گیری ..می‌دونی چرا چون اینقدر کرایه پایین سوار شدین بهتون مزه داده اما دیگه تمام شد و باید کنار خیابان دربست بگیری با دو برابر کرایه
    • داود IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      2 0
      البته بعضی از مسافر ها هم اگه روبدی وامصیبتا
    • مریم محمدی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      تشریف ببرید با تاکسی تلفنی برید که کسی هم رو زیادی پیدا نکنه دلت خواست مترو و اتوبوس هم هست
  • علی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    16 0
    مسافر عزیز و محترم لطفا به ما رو نده از تاکسی زرد و آژانس استفاده کن در یک سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون خرج ماشین کردم بیمه تعویض صفحه کلاج تعویض کمک باطری گاز گیری کولر لاستیک ماهی یک بار روغن استارت بالابر شیشه و ۱۰ بار دیگه بابت تعمیرات کوچیک رفتم تعمیرگاه مسافر محترم ماشین سالی ۷۰ هزارکیلومتر کار میکنه از صبح تا شب تو ترافیک روشنه هزینه نگهداریش سنگینه یکم فکر کن بعد حرف از رو دادن بزن
  • فریبرز ملکشاهی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    16 0
    از آنجا آمد که نرخ کرایه‌ها برای راننده‌ها نمی صرفید اسنپ هم از کمیسیون خودش کم نمی‌کرد برای همین تمام بار روی دوش راننده‌ها بود راننده‌ها هم برای جبران ضرر فقط گزينه عجله دارم قبول میکردن
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 8
    رانندگانی که میگن کرایه ها رو زیادتر کنید متوجه این موضوع نمیشن که کرایه بالا یعنی مسافر خیلی کمتر و اونجاست که باید با این حجم راننده تو اسنپ وتپسی برای گرفتن یک مسافر رو گوشی بشینن که زودتر از اون یکی قبول کنن شاید دوزار کار کنن خود من از وقتیکه کرایه ها رو الکی بالا بردن به جای مثلا ده سفر در ماه دوسفر اونم اگراگر خیلی ضروری باشه میرم بقیشو تا سرخیابون قدم میزنم با تاکسی میرم ترافیک همون ترافیکه ولی به جاش کرایه کمتری میدم،،تو گرفتن ماشین از اسنپ وتپسی اصلا هم برام مهم نیست که یک دقیقه طول بکشه یا یک ربع اگر زیادی طول بکشه لغو میکنم دوباره قدم میزنم تا سرخیابون برای سلامتی هم خوبه،،آژانس هم قدیم که میگرفتیم همینقدر شایدم بیشتر طول میکشید ،،اینا رو تو نظرسنجی های اسنپ از مسافرینش هم عنوان کردیم وقتی نظر سنجی میکنن چرا دیگه از اسنپ استفاده نمیکنید،،،این دعوای کرایه دعوای راننده ومسافر نیست که راننده ها افتادن به جون مسافرا این دعوای راننده ها با شرکت وپورسانت شرکته که متاسفانه شرکت نشسته عقب وشده تماشاگر دعوایی که یه سر اصلیش خودشه
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      7 3
      خیلی پرتی
    • اقا راننده IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      1 0
      اولا که ۷۵ درصد راننده ها شغل دوم یا سومشونه حالا یا معلمه یا دانشجو یا کارمند یا کاسب و... یعنی از جنس خودتونه اما من که شغل اول و آخرم اسنپه ...فرصت و وقت اینکه کنار خیابون بایستم تا مبلغ ۲۰ یا ۳۰ درصد اضافه بشود رو ندارم یعنی اصلا واسم فرقی نمیکنه چون نه تنها هیچ دردی از من دوا نمیکنه؟ یعنی این ده ساعت کار آخرش ‌میشه تلاش واسه زنده بودن
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 0
    من از هر سیصد درخواست یکی رو قبول میکنم اونم بطور شانسی یهو کرایه بالا میره
  • حسین IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    18 0
    سلام من تا الان اسنب کار کردم ولی دیگه کار نمیکنم راننده‌رانندهای عزیز یک روز کار نکنید ببینم چطوری گرون میشه کرایه خیلی پاینه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    تپسی لطف بکنه و اون عجله ندارم رو هم حذف بکنه
  • راننده اسنپ IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    کرایه های اسنپ واقعا پائینه و برای اینکه رانندگان اسنپ رغبت به پذیرش درخواست ها ، کنند ، باید کرایه ها اصلاح و واقعی بشه و هر سال متناسب با تورم افزایش پیدا کنه.
  • امید IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    اون مردک اونقد عقل نداره که وقتی عجله دارم رو میزنی نزدیک ترین راننده براش اول درخواست میره بعد قبول نکرد دیگران و وقتی کسی نزدیک ترین موقعیت به مسافر رو داشته باشه یعنی زودتر میرسه تا راننده ای که از ۵ کیلومتر دورتر سفرو قبول کنه و ده دقیقه آلاف رسیدن اون راننده شه والا ماشین تند تر نمیره ترافیک هم باز نمیشه که این با عجله دارم تند تر برسه ولی وقتی نزدیک ترین راننده قبول کنه پس زودتر از بقیه راننده ها اون رو به مقصد میرسونه
  • راننده مشهدی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    کرایه های اسنپ مشهد نصف کرایه تاکسیه ، استهلاک خودرو زیاد ، لوازم یدکی گران ، درامد زیر ۱۰ میلیون ، اجرت مکانیک ها بالا ، بیمه هم که نداریم . چرا واقعا بفکر رانندگان مشهدی نیستین ؟ من چه گناهی کردم که باید با کرایه پایین کار کنم ، به قرآن ظلمه
  • کاربرجدید IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 1
    به نظرم امکان پیشنهاد قیمت رو به مسافر هم بدهند
  • کاربرجدید IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    به نظرم به مسافر امکان پیشنهاد قیمت بدن
  • کاربرجدید IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 1
    به نظرم به مسافر امکان پیشنهاد قیمت بدن
  • محمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    من با ماشین‌کمک خرج در میارم امروز یه سرسیلند تیبا برام ۱۰ تومن آب خورد بعد اصانلو‌فکر میکنه قیمتهای عادی بخصوص در مناسبتها و‌ساعات شلوغ کسی مغز خر خورده کار کنه صفحه کلاچ هم ۵ تومن جمع بزنید در سال چقدر هزینه میشه پول مفت قوه را میگیری و از بیرون خبر نداری
  • ح ن IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    شما احتیاجی نیست که اسنپ بگیری همون قدم بزن هم چربیات آب بشه درد ورم نگیری اسنپ مال اون شخصی که لیاقتشو داره استفاده میکنه تو که کرایه ۳۹ تومن ۴۰ تومن میدی منتظر ۱هزاریت هستی همون برو قدم بزن اسنپ مال بازاری مال هتل مال آدم های بخصوص اسنپ اهل خودشو داره آدم شما وامثال شمارو بزورتحمل میکنه توماشین ی سری ها دست صورتشو نشستن میان با اون...
  • N IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    من یک خانم هستم سرپرست خانواده با چهار بچه با بک پراید که صبح تا اخر شب کار میکنم به نظرتون این کرایه خرج زندگی منا میده با وجود اینکه مستاجر هم هستم چرا واقعا یک فگری نمیکتید به حال ما درضمن گفتن کمسیون خانمهای سرپرست اصلا کم نمیشه چرا هنوز کم میکنید همش حرف علکیه چرته
  • سردار IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    میدونم الان خیلی ها بدشون میاد ولی واقعیته...تقریبا بیشتر ماشین شخصیا شدن اسنپ...هر کاری سختیها و شرایط خودشو داره و نمیشه با یکی دوسفر در روز خر ج کل روزتو در بیاری ....درواقع این دوستان شغلی رو پذیرفتن که سختیها و در آمد کمشو قبول ند ارن...خیلی از برادران هم نگفته نماند اسنپ شغل دوم و کمکی هست...مشکل به صرف بودن بعضی سفرهانیس...مشکل همون شرایطی است ک نه راننده نه مسافر نمیخوان بپذیرن تهران شهر شلوغ و پر ترافیکیه و اکثر ساعات روز تردد زمانبر و سخته بعضی مسیرها هم قفله...حالا به خاطر شرایط بد ترافیکی و یک عده راحت طلب با زرنگی و به اسم عجله دارم نمیشه همه رو تو همه سفرها مجبور به هزینه بالاتر کرد...هم مسافر هم راننده بایستی بپذیرن بعضی ساعات و بعضی مسیرها امکان تردد ندارد و بایستی از اتوبوس یا مترو و تاکسی خطی استفاده کنن...