هلن صدیق بنای: کلمه الکترونیک، بازی مجازی: ارتباطات به صورت آنلاین، زندگی بر روی صفحه، فضای مکتوب: کامپیوتر ، فرا متن و تاریخ نگارش کتاب‌هایی است که مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری آنها را معرفی کرده است.

کلمه الکترونیک The Electronic Word

دمکراسی ، تکنولوژی و هنر ها Democracy , Technology,and the Arts
نویسنده : ریچارد لانهام Richard A  Lanham
انتشار : سال 1993
چاپ : دانشگاه شیکاگو

نویسنده کتاب کامپیوتر شخصی را ابزاری نمایشی می بیند.

او می گوید: " از سرعت ؛ انعطاف پذیری ، تعامل و غنای امکاناتش که بگذریم ، این ابزار با وجود چند رسانه ، کاربر را به نوعی "کارگردان" برنامه خود می کند."

کاربران سیستم عامل مکینتاش در دهه 1980 اولین کاربرانی بودند که تجربه استفاده از کامپیوتر را "پرواز کردن" یا آزادی فوق العاده تعبیر کردند.امروزه صدها میلیون نفر آن را از طریق ماکرو سافت و ویندوز تجربه می کنند.

بازی مجازی : ارتباطات به صورت آنلاین  

Cayber pl@y : Communication online 
نویسنده : برندا دنت Bernda Danet  
سال : 2001
انتشارات : اکسفورد
                                              
نویسنده کتاب برندا دنت ، استاد ارتباطات و جامعه شناسی است. او پنج پژوهش مربوط به ارتباطات و نگارش دیجیتالی را در این کتاب معرفی کرده است.

در بخشی از کتاب به این نکته اشاره می شود که در اواسط دهه 1990 فعالیت های گفتاری جذا ب بسیاری در اینترنت بوجود آمدند.

این پدیده‌های جذاب حاکی از نشاط آور بودن اینترنت است . نویسنده با تحلیل این گرایش به مظاهر شادی و تفریح در کامپیوتر تاکید می کند.

او انواع راه هایی که افراد در اینترنت با آنها خود را سرگرم می کنند ، خواه تصاویر باشند یا مطالب و اختصار های کلامی جذاب (مثلا استفاده از حرف u به جای you)  و .... را دلایلی برای لذتبخشی تجربه و عملکرد های کاربران معرفی می کند.

این کتاب برای دانشجویان کامپیوتر و ارتباطات و افرادی که در زمینه روانشناختی فضای سایبر مطالعه و تحقیق می کنند ، بسیار مفید است.

زندگی بر روی صفحه Life on the Screen

هویت در عصر اینترنت Identity in the Age of Internet
نویسنده : شری ترکل Sherry Turkle
سال انتشار : 1995
مکان انتشار : نیویورک

این کتاب معروف ترین کتاب در باره محیط "موس MOOS " (یک اطاق چت مطمئن) است که در سال 1995 نوشته شده است.

محیط Moos پدیده مجازی متن محور است؛ دنیایی که تنها با واژه ها ساخته می شود و افراد در آن  محیط در یک فضای خیالی و نقش گزارانه پیچیده تعامل می کنند.

نویسنده در این کتاب به توضیح، کار برد ها و شخصیت های کاربران محیط Moos  می پردازد. او این محیط را برای کاربران آن جذاب و پر از هیجان می بیند.

فضای مکتوب: کامپیوتر ، فرا متن و تاریخ نگارش

Written Space: The Computer, Hypertext and the History of Writting
نویسنده : جی دیوید بولتر  Jay David Bolter
سال انتشار : 1991

جی دیوید بولتر در کتابش می نویسد: "ادبیات الکترونیکی درست همانند برنامه ریزی کامپیوتری، یک بازی است .

فرا متن Hypertext محصول یکی از این بازی های کامپیوتری است. ادبیات کامپیوتری از دو جهت اهمیت دارد: از آنجا که هیچ موفقیتی پایدار نیست ، هیچ شکستی هم لزوما دوام ندارد.

در مقابل نوعی جدیت در کانون ادبیات چاپی ، حتی در نوع طنز آن وجود دارد که این مسئله ناشی از تغییر ناپذیری صفحه چاپی است.  یکی از ویژگی های  بارز این ابزار جدید (کامپیوتر) نشاط است." 

مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری

برچسب‌ها