اینها سوالاتی است که کتاب تحقیقات مردم نگاری برای مطالعات رسانهای به آن پاسخ میدهد.
نام کتاب: Ethnograghic Research for Media Studies
مؤلف: دیوید مکین استاد بخش انگلیسی ارتباطات و فلسفه در دانشگاه کاردیف است.
کتاب حاضر دارای بخشها و سر فصلهای متعدد است. نویسنده در هر فصل به مطالبی پرداخته که به درک صحیح موضوع" مردم نگاری" کمک میکند.
او نظریههای مختلف نظریه پر دازانی چون مالینوسکی (Malinowski)؛ فرانز باس (Franz Boas)؛ تایلر(Tylor)؛ جیمز فریزر(James Frazer) و... ارائه داده و به بررسی تعدادی از کتابها و پژوهشهای انجام شده در این زمینه پرداخته است.
خلاصه مطالبی که او در 3 بخش و چندین فصل آورده است؛ در زیر میخوانید:
بخش اول کتاب تحت عنوان" مردم نگاری" : مشاهده مردم از بُعد فرهنگی دارای 5 سر فصل تحت عناوین:
1- مردم نگاری از دید علم انسان شناسی: از جادو تا رسانه
در این فصل مقایسه رابطه میان باورهای مردم به جادو و تماشای تلویزیون را بررسی میکند. نویسنده رابطهای را که ممکن است برای خواننده کتاب بعید و دور از منطق به نظر برسد، اثبات میکند و آن را به تفصیل تشریح میکند.
2- با روش "مردم نگاری " چگونه م توان فرهنگ را مطالعه کرد؟
فصل دوم مطالعه فرهنگ را از نگاه مردم نگاری ؛ بررسی میکند. همچنین نظریههای نظریه پردازان را در خصوص مسئله فرهنگ و مطالعات فرهنگی جوامع به بحث میگذارد و میگوید: مردم نگاری روشی دقیق برای مطالعه جوامع و فرهنگهای مختلف است.
روشی که بر مطالعه درونی (Emic) اصرار دارد و میخواهد از نگاه خود مردم، تلقی آنها را از زندگیشان دریابد؛ روشی که بر خلاف روشهای مطالعه بیرونی(Etic)، متکی بر نگاههای سطحی و گذرا و اسناد و مدارک دست دوم نیست.
3- "مردم نگاری" در شهر: مکتب شیکاگو
این فصل موارد استفاده از روش "مردم نگاری " و مطالعات میدانی در یک ساختار شهری را به شرحی که مکتب شیکاگو در اوایل قرن بیستم باب کرد، ارائه میدهد.
4- رویکردهای تحقیق در رسانههای گروهی
نویسنده در این فصل مطالعاتی را معرفی میکند که محققان و نظریه پردازان در اجرای آنها و در بررسی مخاطبان رسانههای گروهی از روش "مردم نگاری" استفاده کردهاند.
5- چگونگی مقایسه روش مردم نگاری با سایر روشهای شناخت گرایانه
فصل پنجم به بحث ومنازعه بین نظریهها می پردازد. نویسنده در این فصل آرای مالینوسکی (Malinowski) را تشریح میکند و نشان میدهد که او چگونه با نقد نظریههایی که با استناد و به اتکای اسناد دست دوم و مشاهدات افراد دیگر مدعی شناخت فرهنگهای بومی شدهاند، آن نظریهها را رد میکند.
مالینوسکی(Malinowski) این نوع نظریه پردازی را بیمنطق و مغایر با روشهای صحیح تحقیق در زمینه مطالعات جوامع و فرهنگهای مختلف میشمارد.
در بخش دوم کتاب تحقیقات "مردم نگاری" در مطالعات رسانهای با 6 سر فصل تحت عناوین:
1- موسیقی مردم پسند
2- تماشای تلویزیون در خانه
3- جمع آوری اخبار
4- دلیل تماشای نمایشهای بیمحتوا
5- دوست داشتن ستارههای سینما
6- استفاده از اینترنت
بخش سوم مروری دوباره بر مردم نگاری است و با عنوان : "مردم نگاری"؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحت چهار سر فصل:
1. رویکردی مربوط به انسان شناسی در خصوص نمایش اخبار
2. درک وفاداری خوانندگان روزنامه: روزنامه به عنوان یک عامل شخصیتی
3. بینش " مردم نگاری " در تحقیقات روش غیر مردم نگاری: ایفای نقش
4. اقدام به مطالعات "مردم نگاری"
به موضوعات مهمی در خصوص روش شناسی میپردازد.
کتاب با کتابشناسی و فهرست راهنما به پایان میرسد. این کتاب به عنوان یک راهنمای خوب برای دانشجویان که واحدهای تحقیق در زمینه علوم انسانشناسی زیستی؛ مردم شناسی؛ ارتباطات و ... دارند؛ ارائه شده است.
سایر مشخصات کتاب:
ناشر: ایالات متحده امریکا با همکاری دانشگاه آکسفورد
تاریخ انتشار : 2002
تعداد صفحات : 200