شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

رضا کربلایی: گمرک ایران از رونق‌گرفتن تجارت ایرانیان با کشورهای خارجی خبر داد و اعلام کرد که میزان صادرات و واردات کشور پس از یک دوره رو به افول حالا با رشدی خیره‌کننده هم از حیث ارزش و هم از حیث وزن کالاها مواجه شده است.

واردات

این اقدام را می‌توان یک گام بلند در رفع موانع پیش روی تجارت خارجی قلمداد کرد. در 2‌ماه نخست امسال، صادرات غیرنفتی ایران 8میلیارد و 154میلیون دلار و واردات 7میلیارد و 688میلیون دلار برآورد شده است. گمرک می‌گوید که رشد ارزش صادرات ایران در 2‌ماه نخست امسال نسبت به پارسال 29.18درصد بیشتر شده است. ایران در 62روز نخست سال93 بیش از 18میلیون تن کالا به کشورهای خارجی صادر کرده که رشدی بیش از 27درصد را نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای هدف پس از اعمال تحریم‌ها به‌تدریج کمتر و کمتر شده بود، اما در ماه‌های پایانی سال گذشته، نشانه‌های رشد تجارت خارجی ایران در آمارهای رسمی نمایان شد.

جزئیات صادرات ایران

از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، 3میلیارد و 30میلیون دلار به میعانات گازی، یک میلیارد و 991میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و 3میلیارد و 132میلیون دلار به سایرکالاها اختصاص داشته و بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند فروخته شده است.

رشد واردات بیش از صادرات

گمرک ایران اعلام کرد که در 2‌ماه ابتدایی امسال بیش از 7میلیارد و 688میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده که این میزان از لحاظ وزنی 45.74درصد و از لحاظ ارزش دلاری، 34.78درصد افزایش نشان می‌دهد.

برای نخستین بار طی ماه‌های رکود در تجارت خارجی ایرانیان در سال گذشته، واردات خودروی خارجی به رده دوم کالاهای وارداتی رسیده، درحالی‌که گزارش تجارت خارجی ایرانیان در پایان سال گذشته نشان می‌دهد که عمده کالاهای صدرنشین جدول واردات ایران، کالاهای اساسی بوده است.

آمارهای رسمی تأیید می‌کند که اقلام عمده وارداتی در این مدت گندم، وسایل نقلیه با موتورپیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر 1000تا 1500سی‌سی،کنجاله، برنج و روغن خام سویا به ارزش 172میلیون دلار بوده است. بیشترین کالاهای وارداتی ایران در این مدت از کشورهای امارات، چین، هند، ترکیه و کره انجام شده است.به گزارش همشهری، صادرات غیرنفتی ایران در ماه‌های پایانی سال گذشته بهبود یافت و 43صدم درصد افزایش داشت و میزان واردات ایران در سال1392،4.92صدم درصد در مقایسه با سال 1391کاهش داشته است.

کد خبر 261127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز