سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

صحن علنی شورای شهر تهران شاهد حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس شورای مرکزی شهرهای قطر و هیأت همراه بود.

شورای شهر

پيش از ارائه گزارش سردار سرتيپ پاسدار بهمن كارگر، رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس، مهدي چمران رئيس شوراي شهر و رئيس پيشين اين بنياد طي سخناني گفت: «اين دعوت از آن رو صورت گرفت كه ما در آستانه 31 شهريورماه و هفته دفاع مقدس هستيم.» از نظر چمران دفاع مقدس در تاریخ بلند کشور ما بی نظیر است.

 در گزارشي كه از سوي رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارائه شد، سردار كارگر ضمن اشاره به اينكه در حوزه ثبت خاطرات شفاهي، مخاطب‌شناسي و ارتباط با هنرمندان ضعيف عمل شده از شورا خواست که در امر شناسایی و ایجاد یادمان در مناطق بمباران شده و موشک‌خورده تهران کمک کند، زيرا از نظر وي پرداختن به ارزش‌های دفاع مقدس یکی از روش‌های موفق مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است.

وي همچنين با اشاره به اينكه ‌تهران نزدیک به 30 هزار شهید، 51 هزار جانباز، 5 هزار آزاده وهمچنين 109 موقعیت شهید گمنام دارد، گفت: «تهران از اين نظر ظرفيت‌هاي بالايي دارد كه می‌توانیم از آن استفاده کنیم و تهران را طوري بسازيم كه ارزش‌هاي دفاع مقدس را نشان دهد.» به همين مناسبت از سوي سردار كارگر پيشنهاد شد تا نماينده‌اي از سوي بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس براي كار نماد‌سازي در كميسيون‌هاي شوراي شهر حاضر باشد. وي درعين حال از تلاش‌هاي محمدباقر قاليباف شهردار تهران بابت ترويج فرهنگ مقاومت در سطح شهر تقدير كرد.

  • ارزش‌هاي دفاع مقدس از نگاه شورا

بنابراين گزارش، حدود 13 نفر ازاعضای شوراي شهرتهران در واکنش به گزارش رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس نكاتي را مطرح كردند. ابتدا اقبال شاكري از شناسایی یکی از شهدای گمنامي كه در صحن دانشگاه امیرکبیر آرميده‌، خبر داد و گفت: هفته آينده از خانواده اين شهيد دعوت خواهد شد تا مراسم بدرقه از اين شهید برگزار ‌شود. الهه راستگو نيز از تغيير ميدان جنگ عليه ايران اسلامي به سمت اقتصاد و فرهنگ كشور سخن گفت و افزود: راهکار اساسی در این میان زنده نگه داشتن روحیه جهادی به يادگار مانده از زمان دفاع مقدس است.

احمد حكيمي پور نيز گفت: نشانه‌هايي از دفاع‌مقدس زماني كه در اواخر جنگ حملات موشكي به شهرها كشيده شد در تهران وجود دارد كه بايد تلاش كنيم براي آن نمادسازي صورت گيرد؛ ضمن اينكه بايد علاوه بر آنچه تاكنون انجام شده براي جمع‌آوري خاطرات جانبازان، رزمندگان، آزادگان و خانواده‌هاي شهدا تلاش كنيم.اسماعيل دوستي نيز معتقد بود، بنياد دفاع‌مقدس استان‌هاي غرب كشور را كه در دوران جنگ نقش اساسي داشتند به شكل پررنگ‌تري ببيند و جوانان آن خطه را بيشتر نسبت به جنگ و ارزش‌هاي دفاع‌مقدس آشنا سازد. گلايه محمدمهدي تندگويان نيز بابت حذف زندگينامه برخي از شهدا از كتب درسي بود. وي اين اقدام را مصداق توهين يا غفلت دانست. تندگويان همچنين خواستار ساماندهي محل شهادت شهيدان جهان آرا، كلاهدوز، فلاح و نامجو در كهريزك شد.

احمد مسجدجامعي نيز به سند مهمي در برنامه چهارم اشاره كرد كه براساس يكي از بندهاي ‌آن پيش‌نويس سندي تهيه و در شوراي فرهنگ عمومي تصويب شده كه نيم درصد اعتبارات عمراني دستگاه‌ها به مسئله دفاع‌مقدس اختصاص يابد. وي به‌عنوان مثال بر لزوم ساخت نمادي در محل اصابت موشك در يكي ازنقاط تهران اشاره كرد كه به‌دنبال آن حدود 8كودك جان خود را از دست دادند درحالي‌كه هم‌اكنون هيچ نشاني از اين اتفاق نيست.

حبيب كاشاني ديگر عضو شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه روزانه 2 هزار صفحه نشريه در كشور منتشر مي‌شود اما 16، 15صفحه از آن هم ربطي به موضوع ترويج فرهنگ ايثار وشهادت ندارد، گفت: «ما ازاين نظر در نشرياتمان خلأ داريم درحالي‌كه بايد نسبت به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و دوران دفاع‌مقدس در ميان جوانان ونوجوانان تلاش كنيم.» اما عليرضا دبير بر لزوم بهره مندي از فضاهاي مجازي براي ترويج فرهنگ دفاع‌مقدس تأكيد كرد و گفت: بايد در اين شبكه‌ها حضور پررنگ داشته باشيم.

تأكيد ديگر دبير اين بود كه بايد هنگام نامگذاري ميدان يا خياباني به نام شهدا دقت داشته باشيم تا جايي را انتخاب نكنيم كه مردم به نام آن شهيد صدا نكنند وهمان نام قبلي كه جا افتاده و هويت دارد را استفاده كنند. رحمت‌الله حافظي عضو ديگر شوراي شهر نيز پس از پايان گزارش رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، از نگراني‌هاي خود بابت توجه به پوسته و ظاهر به جاي توجه به مسائل عميق سخن گفت و افزود: «مي‌شود لايه‌هايي را درجامعه پيدا كرد كه هيچ شناختي با فضاي معنوي حاكم برآن دوران ندارند. بايد اين افراد را پيدا كرد و برنامه‌هايي براي مطلع ساختن آنها داشته باشيم.»نظر مجتبي شاكري هم اين بود كه با توجه به‌وجود داستان‌هاي بسيار خوب درحوزه دفاع‌مقدس اما تيراژ كتاب‌هاي اين حوزه بسيار پايين است.

مجتبي شاكري پيشنهاد كرد اگر امكان نشر اين كتب وجود ندارد حداقل از فضاي مجازي در اين‌باره استفاده شود. وي همچنين با انتقاد از اينكه ما هنوز سامانه‌اي نداريم كه با ورود كد شهيد اطلاعات وي را به ما بدهد، گفت: اگر قبور شهدا كدي داشته باشند كه با وارد كردن آن در تلفن‌هاي همراه درباره آن شهيد اطلاعات بدهند هيچ شهيدي گمنام نمي‌ماند. عباس جديدي نيز معتقد بود كه فداكاري‌هاي استان‌هاي غربي در دفاع‌مقدس تا حدي مغفول مانده و لازم است بيشتر به آنها پرداخته شود. انتقاد جدي يكي از اعضاي شوراي شهر در نود و پنجمين جلسه شوراي شهر از وزارت كشور نيز يكي از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در جلسه علني روز گذشته شوراي شهر تهران بود.

  • انتقاد از طرح انتخاب شهردارتوسط وزارت كشور

محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران نسبت به اظهارات اخير وزير كشور و معاون عمراني وي درباره انتخاب شهردار در شهرهاي بزرگ انتقاد داشت. به گفته اين عضو شوراي شهر، تنها اختيار شوراي شهر انتخاب شهردار است اما وزير كشور در اظهار نظر روز دوشنبه، خود خواسته تا در شهرهاي بالاي 200 هزار نفر انتخاب شهردار توسط مردم صورت گيرد. اين درحالي است كه از نظر سالاري انتخاب شهردار امري تخصصي و نيازمند احصاي شاخص‌هاي مربوط به مديريت شهري است. وي با اشاره به اينكه با اين رويكرد به جايگاه شوراها لطمه اساسي وارد خواهد شد، گفت:«‌‌3 دوره از عمر شوراها مي‌گذرد و اين نهاد به بلوغ فكري لازم رسيده است.

از سوي ديگر نظام جمهوري اسلامي هزينه‌هاي قابل توجهي براي برگزاري انتخابات شوراها و نهادينه‌شدن ساختار شوراها پرداخته اما اين گفتمان مخربي كه از سوي وزير كشور مي‌بينيم نشان دهنده مواضع متفاوتي است.» سالاري همچنين با استناد به اظهارات وزير راه و شهرسازي گفت:« آقاي آخوندي برخلاف وزير كشور اعتقاد دارد حتي فرمانداري‌ها بايد در دل شهرداري‌ها جاي بگيرد؛ امري كه به تقويت نهاد شوراها خواهد انجاميد.» به گفته وي، گويا وزير كشور نگران آن است كه چرا از اختيارات لازم براي خلع شهرداران برخوردار نيست در حالي كه اين امر خلاف اصل 44 قانون اساسي و خلاف قوانين مرتبط با نهاد شورا در قانون اساسي است. وي علاوه براينكه از رئيس جمهور خواست اين موضوع را در كميسيون موارد خاص مورد بررسي قرار دهد، از نمايندگان مجلس نيز تقاضا كرد نسبت به اين موضوع حساس باشند.

  • پيشنهاد حضور رئيس ديوان عدالت اداري در شوراي شهر

علي صابري رئيس كميته حقوقي شوراي شهر تهران در بخش ديگري از جلسه شوراي شهر ضمن انتقاد از سخنان اخير رئيس ديوان عدالت اداري درباره ابطال مصوبات شورا گفت: نقش ديوان عدالت ميانجيگري ميان مردم با مردم، دولت بامردم ودولت با دولت است نه اينكه قضاوت ناعادلانه داشته باشد. وي با اشاره به تيتر يكي از خبرگزاري‌ها درباره اظهارات رئيس ديوان عدالت اداري، گفت: من تيتر اين خبر را ديدم كه خوب نبود ونشان از موضع‌گيري و مواجهه ايشان با شوراي شهر داشت. ايشان اگر نظر كارشناسي دارند به ما كمك كنند نه اينكه اينگونه اظهارنظر كنند. صابري با اشاره به رويكرد تعاملي كه شوراي شهر با قوه مجريه دارد گفت: خوب است اين شيوه تعاملي با قوه قضاييه نيز در پيش گرفته شود بنابراين پيشنهاد مي‌كنم كه نسبت به دعوت از رئيس ديوان عدالت اداري براي حضور در شوراي شهر اقدام شود.

کد خبر 272179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha