طبق اعلام سازمان آتش‌نشانی به‌طور میانگین هر هفته ۵آتش‌سوزی در بازار تهران رخ می‌دهد؛ بازاری که همچنان مکان اصلی تبادلات اقتصادی پایتخت است و روزانه جمعیت بسیاری را نه فقط از تهران که از کل کشور میزبانی می‌کند.

آتش سوزی

اين فضاي متراكم با مشكل ايمني روبه‌روست و هرساله با فرسوده‌ ترشدن سيستم‌هاي الكتريكي قديمي‌اش، تجمع غيراستاندارد كالاهاي قابل اشتعال در انبارهاي قديمي و خارج ازاستاندارد و برخي مواقع بي‌توجهي كسبه در به كار‌گيري وسايل الكتريكي و گرمايشي مطمئن، آتش‌سوزي‌هاي كوچك و بزرگ را شاهد است.

ايمن‌‌سازي‌ اين محدوده 200ساله هم به‌دليل قرار داشتن در فهرست آثار تاريخي و ميراث فرهنگي كشور با محدوديت‌هايي روبه‌روست هرچند اگر اين تعصب همه جانبه باشد بسيار ارزشمند است اما عدم‌بهره‌مندي اين معماري قديمي از سيستم‌هاي امروزي و استاندارد هم مي‌تواند به ماهيت اين اثر تاريخي لطمه وارد كند.

معابر باريك براي عبور دشوار

اما در كناراين مسئله عدم‌آشنايي و بعضا بي‌توجهي اهالي بازار به استفاده از تجهيزات مناسب و تأييد شده به گفته معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني از دلايل عمده بروز حريق در قلب پايتخت است؛ آتش‌سوزي‌هاي متعددي كه به‌دليل وجود معابر باريك - كه با بي‌توجهي‌ها نيز باريك‌تر شده و تردد نيروهاي امداد را سخت‌ مي‌كند - هرچند وقت يك‌بار زبانه‌هاي آتش را به محدوده وسيعي از بازار مي‌كشاند. آنگونه كه وي اعلام كرده قرار است طي تفاهمنامه‌هايي با سازمان‌هاي مختلف تلاش خوبي براي رفع مشكلات بازار و افزايش ضريب ايمني آن صورت گيرد.

به گفته محمود قديري، ايمن‌سازي بازار از لحاظ سازه‌اي به‌دليل تاريخي بودنش غيرممكن است اما سال گذشته جلساتي با شوراي تأمين استان برگزار و راهكارهايي استخراج شد كه با اجراي آنها سطح ايمني بازار ارتقا خواهد يافت.

به گفته وي 90درصد بازار گاز لوله‌كشي ندارد و تا 40درصد از حريق‌ها در بازار ناشي از استفاده از ابزار الكتريكي نامناسب و غيراستاندارد است. وي البته اظهار اميدواري كرده كه با همكاري شهرداري، سازمان آتش‌نشاني و اداره برق منطقه بتوان تاسيسات الكتريكي معابر را اصلاح كرد. وي مقاوم‌سازي‌ ديواره‌هاي بازار با استفاده از آجر و بتن را كه موجب عدم‌سرايت آتش به ديگر بخش‌ها مي‌شود ازجمله راهكارهاي مؤثر در جلوگيري از آتش‌سوزي دانسته و درخصوص اطفاي حريق، اين اقدام را با مشكلات متعددي در اين محدوده همراه دانسته و گفته است درصورت بروز حريق بزرگ، منابع آب آتش‌نشاني در منطقه بازار از نظر جريان و فشار آب با محدوديت روبه‌روست. اين مشكل ناشي از لوله كشي‌هاي قديمي است و اجازه تخريب به‌دليل تاريخي بودن بافت نداريم كه اميدواريم به‌زودي طي تفاهمنامه‌ امضا شده با سازمان آب، مشكل برطرف شود.

دسترسي سخت آتش‌نشانان به محل حريق به‌دليل عرض كم معابر و تجاوز برخي اصناف به حريم عمومي مورد ديگري است كه قديري به آن اشاره كرده و گفته كه هم‌اكنون 3ايستگاه در محدوده بازار قرار دارد كه براي آنها خودروهاي امداد كم عرض تهيه شده است و اميدواريم با همكاري شوراي تأمين استان براي الزام مالكان به رعايت حريم قانوني و همچنين تعريض معابر با همكاري ميراث فرهنگي، مشكل رفع شود.

زمان وقوع آتش‌سوزي‌هاي بازار نيز مسئله ديگري است كه وي به آن اشاره كرده و گفته بيشتر آتش‌سوزي‌ها در ساعات تعطيلي رخ مي‌دهد به همين دليل اطلاع‌رساني هم با تأخير انجام شده و حريق گسترش مي‌يابد كه مي‌توان با كمك كسبه ابزار اعلام حريق در بازار نصب كرد تا اين منطقه به‌صورت دائم رصد شده و از گسترش آتش‌سوزي جلوگيري كند.

سيستم گرمايش سنتي و خطرهاي بالقوه

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني استفاده منابع حرارتي غيرمجاز را عامل ايجاد 60تا 70درصد آتش‌سوزي‌هاي بازار دانسته و گفته كه متأسفانه در اين منطقه از سيستم‌هاي سنتي مانند چراغ والور، علاءالدين يا بخاري برقي غيراستاندارد استفاده مي‌كنند. در بسياري از موارد اين وسايل در مجاورت مواد قابل اشتعال مانند چسب و تينر و مشتقات نفتي قرار دارند كه اگر بتوان اين مورد را كنترل كرد از بخش عمده آتش‌سوزي‌هاي بازار كاسته خواهد شد. طبق اعلام قديري 30درصد ديگر آتش‌سوزي‌ بازار به‌دليل استاندارد نبودن سيم‌كشي فضاهاي خصوصي واقع در بافت قديمي بازار است كه بايد تلاش شود تا اين بخش نيزاصلاح گردد.

 

کد خبر 276300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha