وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تعداد داروهای کمیاب از ۳۰۰به ۳۰قلم کاهش پیدا کرده از نوسازی تمام بیمارستان‌های کشور تا پایان سال خبر داد.

وزیر بهداشت-دکتر هاشمی

دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي كه روز گذشته سخنران پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه بود با بيان اينكه مسئله بهداشت يكي از حوزه‌هايي است كه مردم در آن مشكلات زيادي دارند، اظهاركرد: تا‌كنون تلاش‌هاي زيادي براي رفع اين مشكلات شده و در مقايسه با سال‌هاي گذشته به پيشرفت‌هاي زيادي در روستاها، شهرها، كلانشهرها، آموزش عالي و تربيت متخصص دست يافته‌ايم، اما همچنان گرفتاري‌هاي زيادي داريم كه بايد به‌تدريج برطرف شود.

وي با بيان اينكه تعداد 300قلم داروي كمياب به 30قلم كاهش يافته، افزود: البته ما هنوز هم مشكل داريم كه اين مشكلات در همه دنيا هست. برخي ادعا مي‌كردند كه در زمينه دارو و تجهيزات پزشكي ايران را تحريم نكرده‌اند، اما اين يك دروغ بود و مشكلاتي در اين زمينه وجود داشت كه دولت گذشته هم با آن مواجه بود. اختصاص 2هزار ميليارد تومان به اين امر باعث رفع مشكل در زمينه قيمت دارو، پوشش بيمه‌اي و در دسترس بودن آن شد.

دكتر هاشمي با تأكيد بر اينكه هم‌اكنون دارو در تمام نقاط كشور يافت مي‌شود، گفت: كميابي دارو كاهش و پوشش بيمه‌اي افزايش پيدا كرده و مسير حمايتي دولت و مجلس مخصوصا در مورد بيماران خاص و صعب‌العلاج بايد بيشتر شود. هم‌اكنون بيش از 95درصد داروها در داخل توليد مي‌شود كه بايد به كيفيت آن بيش از گذشته توجه شود.

وزير بهداشت با بيان اينكه براي نخستين بار در تاريخ همه ايراني‌ها بيمه شدند، گفت: اين امر آرزوي همه دولت‌ها و مجلس‌ها بود. رئيس‌جمهور قبل از انتخابات اين قول را دادند و اكنون بيش از 7ميليون نفر تحت پوشش بيمه سلامت ايرانيان قرار گرفتند.

مشكل كمبود تخت

دكتر هاشمي همچنين از احداث 2هزار خانه بهداشت خبر داد و افزود: 2هزار خانه بهداشت تا دهه فجر به بهره‌برداري خواهد رسيد. موضوع نوسازي بيمارستان‌ها هم در تهران به‌دليل گستردگي و ظرفيت بيمارستان‌ها در مقايسه با شهرستان‌ها كمتر قابل‌توجه است. تاكنون 575بيمارستان نوسازي و 65درصد پيشرفت در اين زمينه محقق شده و اميدواريم تا پايان سال بازسازي و نوسازي همه بيمارستان‌هاي كشور انجام شود؛ البته نوسازي به معني افزايش ظرفيت نيست. ما هم‌اكنون با مشكل كمبود تخت مخصوصا براي سوانح، سوختگي و بيماران رواني مواجه هستيم كه با توجه به مشكل كمبود اعتباري كه مجلس و دولت با آن مواجه هستند، اميدواريم بتوانيم از بخش خصوصي و خيرين بهره ببريم و تا پايان سال شاهد تاسيس بيمارستان‌هاي زنجيره‌اي باشيم.

وي با نام بردن از شلوغي و كمبود نيروي انساني به‌عنوان مهم‌ترين مشكلات بيمارستان‌هاي دولتي وعده داد اوضاع اين بيمارستان‌ها به‌زودي بهتر هم بشود. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت افزود: در اين مرحله فشار سنگيني روي گروه‌هاي مختلف پزشكي وارد مي‌شود كه اميدواريم همه به اجراي اين مرحله كمك كنند تا خدمت به مردم آلوده نشود.

وي با تأكيد بر اينكه بخشي از سلامتي متوجه مردم است، گفت: مردم بايد توجه كنند كه چه چيزي را و با چه ميزان مي‌خورند البته حلال بودن لقمه هم مهم است. 20درصد مردم ايران در سن بالاي 15سال مبتلا به فشار خون هستند و همين امر باعث افزايش سكته قلبي و مغزي مي‌شود. اگر دولت كل خليج‌فارس را تبديل به پول كند، باز هم از درمان ناتوان خواهد بود بنابراين بايد به پيشگيري اهميت زيادي داد. علاوه بر وزارت بهداشت، وزارتخانه‌هاي ديگر هم بايد در اين كار تلاش كنند.

آمار سلامت به روايت آقاي وزير

با كمك هوانيروز 15پايگاه آمبولانس هوايي داير شده و در آينده تعدا آنها به 45پايگاه مي‌رسد.

بيماري‌هاي قلبي و عروقي بيشترين علت مرگ ايرانيان است. اين در حالي است كه اين بيماري‌ها و 40درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري هستند.

5ميليون نفر از مردم ايران مبتلا به ديابت هستند و ما از اين نظر جزو 10كشور منطقه هستيم.

50درصد مردم اضافه وزن دارند كه اين به‌دليل كم تحركي و تغذيه نامناسب است، مصرف نمك در ايران هم 5/2 برابر است.

 

کد خبر 279423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha