طبق آمار۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری‌شده در تهران وجود دارد که حدود یک‌میلیون دستگاه از این تعداد موتورسیکلت همزمان در خیابان‌های شهر درحال تردد هستند و حالا خبر می‌رسد این موتورسیکلت‌ها روزانه ۳۸۰ تن آلاینده به هوای تهران می‌فرستند.

آلودگی هوا

به گفته حسين شهبازي كارشناس پيش‌بيني آلودگي هواي مركز كنترل كيفيت هواي تهران، موتورسيكلت‌هاي شهر تهران روزانه حدود 16ميليون كيلومتر در تهران پيمايش دارند. اين ميزان پيمايش منجر به توليد روزانه 380تن آلودگي در سطح شهر مي‌شود به‌ويژه آنكه بيش از 95درصد موتورسيكلت‌هاي موجود در شهر تهران را موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري تشكيل مي‌دهند كه آلودگي بسيار زيادي توليد مي‌كنند.

به‌دليل تكنولوژي بيشتر استفاده شده در موتورسيكلت‌هاي شهر تهران، ميزان انتشار آلاينده‌هاي منواكسيدكربن، تركيبات آلي فرار و ذرات معلق در مقايسه با ساير آلاينده بيشتر است و همين امر سبب شده موتورسيكلت‌ها 39درصد از تركيبات آلي فرار، 19درصد از منواكسيدكربن و 14درصد از ذرات معلق روزانه توليدي ناشي از تردد وسايل نقليه در شهر تهران را توليد كنند كه اين آمار نشان‌دهنده سهم قابل توجهي در توليد آلاينده در شهر تهران است.

با توجه به نقشي كه موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در آلودگي هواي تهران دارند، در سال‌هاي گذشته 2پيشنهاد براي كنترل و كاهش آلودگي ناشي از تردد آنها در شهر مطرح شد؛ نخست محدود و ممنوع كردن شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي بنزيني به‌گونه‌اي كه تنها موتورسيكلت‌هاي انژكتوري در تهران شماره‌گذاري شوند و اجازه تردد داشته باشند و ديگري استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني، برنامه‌اي كه از چند‌ماه پيش در تهران آغاز شده است.

هر چند همچنان شماره‌گذاري موتورهاي كاربراتوري در تهران ادامه دارد اما آنطور كه مديران شهري و اعضاي شوراها پيش‌تر گفته بودند در آينده نزديك سياست‌هاي سخت‌گيرانه‌تري براي تردد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در تهران اعمال خواهد شد.

کد خبر 293997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha