شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: استراسبورگ فرانسه 3 بهمن شاهد اجرای قطعه «صلح و امید» به آهنگسازی مجید انتظامی توسط ارکستر سمفونیک تهران بود.

پیش از این بسیاری از هنرمندان، مخالف اجرای این کار در اروپا بودند، اما در‌نهایت گروهی متشکل از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به اضافه اعضای گروه کر و نوازندگان میهمان یعنی گروهی نزدیک به 130 نفر همراه منوچهر صهبایی به اروپا رفتند تا پیام صلح و دوستی را در سفری 2 هفته‌ای برای اروپائیان بنوازند.

این موضوع در تاریخ موسیقی ایران بی‌سابقه است که گروهی اینچنین گسترده برای اجرای موسیقی به تور اروپا بروند. «سمفونی انقلاب» ساخته مجید انتظامی که به «صلح و امید» تغییر نام داد، سال گذشته به سفارش معاونت هنری ارشاد و با حمایت انجمن موسیقی ایران در 4 موومان با عناوین طلوع فجر، هجران آفتاب، تداوم نور و سازندگی و به سوی ایران 1404 ساخته و توسط ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی ارشاد به خوانندگی سالار عقیلی و نیما مسیحا اجرا شد.

حالا با کمی تغییرات و اضافه شدن گروه کر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، این قطعه در استراسبورگ طنین‌انداز می‌شود. پیش از این قرار بود که رهبری ارکستر را مجید انتظامی برعهده داشته‌باشد که با انصراف او از رهبری ارکستر به‌دلیل آرتروز شدید، شایعات متعددی از رهبری افراد مختلف به گوش رسید و درنهایت رهبری گروه به منوچهر صهبایی محول شد.

منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران که برای اجرای «صلح و امید» به همراه اعضای ارکستر سمفونیک هم‌اکنون در فرانسه به سر می‌برد،

به مهر گفت: دومین کنسرت ارکستر سمفونیک 5 بهمن ماه در شهر بروکسل (مرکز بلژیک) برگزار می‌شود و بعد از آن روز چهارشنبه 7 بهمن در شهر رم - پایتخت ایتالیا - اجرای برنامه داریم و پس از 2 روز استراحت شنبه 10 بهمن در شهر روتردام هلند و یازدهم در ژنو کنسرت می‌دهیم. به گفته رهبر ارکستر سمفونیک تهران، پایان بخش تور ارکستر سمفونیک تهران، اجرای روز14 بهمن در شهر وین پایتخت اتریش است و پس از آن ارکستر به پاریس می‌رود و از آنجا به تهران برمی‌گردد.

صهبایی با اشاره به مخالفت برخی هنرمندان با نام این سمفونی گفت: باید این نکته را متذکر شوم که قطعه «صلح و امید» در واقع اثری است که در 4 قسمت برای گروه کر و خواننده تکخوان نوشته شده است. همچنین پس از اجرای این قطعه، 2 قطعه از برامس و آثاری از حشمت سنجری، روی صحنه خواهد رفت. به گفته صهبایی، این کار با همین تغییرات در بیست‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز اجرا خواهد شد.

برگزارکنندگان این سمفونی انجمن موسیقی ایران و انجمن فرهنگی هنری صبا هستند و معاونت فرهنگی هنری وزارت ارشاد، مؤسسه فرهنگی اکو و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر هم حامیان برگزاری این سمفونی هستند.

کد خبر 100105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز