گروه‌ ورزشی-محمدرضا منصوریان: تیم نفت تهران در شرایطی باز هم قهرمان لیگ‌برتر کشتی آزاد ایران شد که این بار هم در دیدارهای پایانی این مسابقات دو قهرمان بزرگ کشتی روسیه را در ترکیب خود داشت و به همین دلیل راحت‌تر از چهار دوره قبلی، پنجمین قهرمانی خود را در گرگان جشن گرفت.

حضور حاجی‌مراد گاتسالوف و بلال ماخوف دو قهرمان جهان و المپیک در لیگ کشتی ایران نه تنها زمینه قهرمانی تیم نفت را فراهم کرد بلکه به این رقابت‌ها اعتبار خاصی بخشید و مهم‌تر اینکه رویارویی آنها با مردان کشتی ایران در اوزان سنگین توانایی و قدرت واقعی قهرمانان و کشتی‌گیران ما را مشخص کرد. جدال عرفان امیری، جوان خوش‌آتیه کشتی ایران با گاتسالوف در وزن 96 کیلوگرم اگرچه رقابت برابر و پایاپایی نبود، اما برای قهرمان ایرانی تجربیات فراوانی به همراه داشت.

همچنین مصاف سعید ابراهیمی 96 کیلویی با بلال ماخوف کشتی‌گیر قهرمان 120 کیلوگرم روسیه نشان داد که به رغم هوش و تکنیک بالای ابراهیمی این کشتی‌گیر در‌حال حاضر توانایی حضور در این وزن را ندارد و بهتر است که در همان وزن اصلی خود یعنی 96 کیلوگرم با حریفانش روبه‌رو شود. حاجی‌مراد گاتسالوف دارنده پنج مدال طلای جهان و المپیک که پیش از این نیز با تیم کشتی جویبار در لیگ کشتی ایران حاضر شده بود این بار با پیراهن تیم نفت در این رقابت‌ها حاضرشد و با گرفتن دو کشتی، ایران را ترک کرد. بعد از پایان مسابقات لیگ در گرگان با او گفت‌وگو کردیم.

  • در کنار کشتی‌گیران ایرانی چه احساسی داری؟

به هیچ وجه احساس غریبی و تنهایی نمی‌کنم چون ایران و مردم آن را دوست دارم.

  • به همین دلیل وقتی مقابل ایرانی‌ها برنده می‌شوی، خیلی خوشحالی نمی‌کنی؟

شاید خیلی‌ها این را باور نکنند اما من کشتی‌گیران ایرانی را برادران خودم می‌دانم.
به همین دلیل زمانی که مقابل آنها دستم بالا می‌رود، زیاد خوشحال نیستم. احساس خاصی نسبت به ایرانی‌ها دارم.

  • چه شد که در لیگ ایران کشتی گرفتی؟

کادر مربیان تیم نفت را به خوبی می‌شناختم. به همین دلیل زمانی که آقای محمدی سرمربی این تیم از من خواست که به تیم نفت بپیوندم خیلی راحت این پیشنهاد را قبول کردم.

  • می‌گویند مربیان تیم ملی روسیه با این کار تو مخالف بوده‌اند؟

چنین حرفی صحت ندارد. ما به صورت حرفه‌ای کشتی می‌گیریم و در طول سال برای تمامی روزهای خود برنامه داریم. آمدن من و ماخوف به ایران هیچ لطمه‌ای به برنامه‌های تمرینی ما نزده است. اتفاقا با انجام این دو کشتی در شرایط مسابقه هم قرار گرفتیم.

  • کشتی ایران را چگونه می‌بینی؟

استعداد و پدیده‌های ناب و مستعد زیادی در کشتی ایران وجود دارد که نیازمند کسب تجربه‌ و قرار گرفتن در مسیر صحیح هستند.

  • کار کدام کشتی‌گیر ایرانی را می‌پسندی؟

من در گذشته کشتی‌های برادران خادم، عباس جدیدی و علیرضا حیدری را دیده‌ام و از آن لذت برده‌ام. در‌حال حاضر هم کار مهدی تقوی و سعید ابراهیمی خیلی خوب است.

  • دو بار در مسابقات جهانی ابراهیمی را برده‌ای. علت ناکامی او چیست؟

اتفاقا بردن ابراهیمی زیاد هم راحت نیست. من با دانش و راهنمایی‌های مربیان تیم ملی روسیه به این مهم دست یافته‌ام. علاوه بر اینها من فکر می‌کنم کشتی‌گیر خوب شما برای ‌اینکه بتواند مثل سال 2007 باز هم روی سکوی جهانی بایستد باید بیشتر تمرین کند و در مسابقات مختلف بین‌المللی مقابل مدعیان قرار گیرد. من فکر می‌کنم همه چیز کشتی فقط روی تشک رفتن نیست.

  • لیگ کشتی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

لیگ کشتی ایران جذاب‌ترین رقابت‌های داخلی در دنیاست. این کار ایران باید الگویی برای دیگر کشورهای صاحب کشتی در دنیا باشد.

  • و تماشاگران ایرانی؟

در گرگان حضور این همه تماشاگر در سالن و خیابان‌های اطراف مرا شگفت‌زده کرد. من در ایران تماشاگرانی را دیدم که ورزش کشتی را خیلی خوب می‌فهمند و قهرمانان آن را دوست دارند. نظیر چنین تماشاگرانی را در هیچ جای دنیا ندیده‌ام.

  • ضعف‌های اصلی کشتی ایران چیست؟

ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری خوبی در کشتی انجام می‌دهند اما از لحاظ فنی هم باید به صورت علمی کشتی‌گیران خود را در مسیر آموزش و تمرین قرار دهند.

  • توصیه‌ات به قهرمانان کشتی ایران؟

قبل از اینکه بخواهم توصیه‌ای به قهرمانان کشتی ایران داشته باشم باید به این نکته مهم اشاره کنم که برای موفقیت هیچ‌گاه نباید معرفت دینی خود را فراموش کنند. قرآن بخوانند و
به توصیه‌‌های این کتاب آسمانی عمل کنند. پهلوانی تنها برنده شدن در میدان مسابقه نیست. من هرگز بدون وضو به میدان نمی‌روم و هیچ‌ وقت هم سعی نکرده‌ام با زور و کلک حریفانم را کنار بزنم. در کنار اینها نظم و انضباط هم در زندگی یک قهرمان بسیار تعیین‌کننده است.

  • برنامه‌ات برای آینده چیست؟

امیدوارم روزی بتوانم در ایران و در کنار برادرانم به امر آموزش کشتی بپردازم.

کد خبر 100129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز