شدت این کشمکشها به حدی است که برخی خبرها از درگیری فیزیکی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان در مجلس شورای اسلامی حکایت دارد؛ موضوعی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آن گفته است: سوءتفاهمی پیش آمد،صورت یکدیگر را بوسیدیم و هیچ مسئلهای از این بابت نیست.
از سوی دیگر، این بار وزیر راهوترابری نیز برخلاف رویه پیشین طی اظهارنظرهایی تلاش کرده است تا وقوع چنین حوادثی را امری رایج در صنعت هوایی قلمداد کند و اعلام علت دقیق سانحه را به آینده نزدیک وعده داده است؛ وعدهای که زمان آن هنوز برای سانحه سقوط هواپیمای توپولف در نزدیکی قزوین فرانرسیده است.
همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بهدلیل کافی نبودن دید، خلبان مجاز به انجام طرح تقرب نبوده است، تلاش کرده تا شرکت تابان و خلبان را عامل اصلی این سانحه قلمداد کند.
رضا نخجوانی با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: تاکنون وجود مسافر بیمار در این پرواز احراز نشده و اگر هم چنین چیزی باشد از نظر حرفهای و مقرراتی خلبان اجازه ندارد بهخاطر حفظ جان یک نفر، جان بیش از 150 نفر را به خطر بیندازد، بنابراین در هر دو صورت خلبان این پرواز محکوم بوده و این سانحه ناشی از ضعف کنترل و نظارت شرکت هواپیمایی مربوطه است.
وزیر راه و ترابری نیز درباره این سانحه اعلام کرد: با همه تمهیداتی که اندیشیده میشود خطای انسانی همیشه حادثهآفرین است. گرچه خلبان بهدلیل وجود مریض بدحال فرود اضطراری داشته اما کارشناسان سازمان هواپیمایی برای بررسی دقیقتر به محل حادثه اعزام شدهاند. حمید بهبهانی افزود: این گزارش ابتدایی است اما گزارش علمی و فنی توسط کارشناسان کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی تهیه میشود و بهزودی به اطلاع مردم خواهد رسید.
این اظهار نظرها مایه تأسف است
دیدگاههای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری واکنش مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان را بهدنبال داشت؛ جایی که اصغر عبداللهپور، اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه عوامل مؤثر در این سانحه بدون بررسی لازم را باعث تأسف دانست.
وی افزود: با وجود تمامی موانعی که سازمان هواپیمایی کشوری در دوره مدیریت جدید نسبت به این شرکت روا داشته است، سکوت را جایز نمیدانم و استدعا دارم خبرنگاران از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بپرسند 3 فروند هواپیمای بوئینگ MD که 6 ماه قبل خریداری شده بود و شرکت ما تقاضای کارشناسی این سازمان و جایگزینی آنها را با توپولف داشت و پذیرش آن را از سازمان دریافت کرده بود، چرا تاکنون وارد نشده است؟
سازمان هواپیمایی کشوری مقصر اصلی
یک کارشناس صنعت هوایی نیز ریشه این سانحه را در نبود نگهداری و تعمیرات صحیح هواپیمای مذکور قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: اکنون بسیاری از ایرلاینهای خصوصی در حد یک آژانس هواپیمایی بوده و فاقد امکانات لازم برای نگهداری و تعمیرات هواپیما هستند که این امر موجب شده تا کار تعمیر و نگهداری گونه هواپیماها با نظارت سازمان مذکور در کشورهای آسیای میانه صورت گیرد.
اصغر ترکان با بیان اینکه امکان اینکه خلبان بدون مجوز نسبت به فرود اقدام کرده باشد وجود ندارد، مقصر اصلی این سانحه را سازمان هواپیمایی کشوری قلمداد و بیان کرد: پرسش مطرح آن است که چرا خلبان درخواست فرود اضطراری نکرده، داشتن مریض بد حال به معنای مجوز فرود اضطراری نیست.
وی تصریح کرد: بهنظر میرسد هواپیمای مذکور پیش از فرود دارای نقص فنی بوده و به محض فرود قسمت بال و دم هواپیما جدا شده و آتش گرفته است اما بهدلیل حضور بموقع آتشنشانی، هواپیما بهطور کامل نسوخته وگرنه دلیلی برای آتش گرفتن هواپیما وجود نداشته است.