با محمد حسین مقیمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفتوگو کردهایم.
- موضع کمیسیون عمران در قبال حوادث اخیر چیست؟
کمیسیون دیدگاههای اصلاحی خود را برای جلوگیری از تکرار چنین سوانحی مطرح کرده و رفع مشکلات ساختاری در این صنعت را پیگیری میکند اما در هر صورت این دولت است که باید نسبت به رفع مشکلات این صنعت و جلوگیری از احتمال تکرار چنین سوانحی اقدام کند.
- بهنظر شما سوانح اخیر ریشه در چه مسائلی دارد؟
ریشه این سوانح را باید در 2بخش سوء مدیریت و نبود امکانات و زیر ساختهای لازم برای حملونقل ریلی و هوایی جستوجو کرد. در واقع این مشکلات موجب شده است تا سهم خطای انسانی در شکلگیری سوانح ریلی و هوایی افزایش یابد.
فرسودگی ناوگان هوایی و ریلی کشور تاثیر بسزایی در شکلگیری این سوانح داشته و باید مسئولان تدابیری برای جایگزینی ناوگان هوایی فرسوده و فراهم کردن زیر ساختهای مناسب حملونقل ریلی اتخاذ کنند چرا که با ادامه روند کنونی باید وقوع چنین سوانحی در بخش حملونقل را انتظار داشت.
- آیا استفاده از ناوگان هوایی و ریلی فرسوده و به خطر انداختن جان مسافران ریشه در سوء مدیریت صنعت حملونقل ندارد؟
سوء مدیریت و خلأ نظارتی در ناوگان حملونقل هوایی و ریلی کشور مشهود است. گرچه علت این دو سانحه عامل انسانی عنوان و اعلام شده است که سقوط هواپیما بهدلیل فرود بدون مجوز بهدلیل داشتن مریض و شرایط نامساعد جوی و علت سانحه قطار نیز اقدام خودسرانه لکوموتیوران در عدماستفاده از ریل فرعی و کمنکردن بموقع سرعت بوده است اما بهنظر میرسد نظارت کافی بر عوامل انسانی دخیل در شکلگیری این سوانح وجود نداشته که موجب شده است تا به این موضوعات توجهی نشده و سانحه شکلگیرد.
با وجود این، اصل بر آن است که عوامل انسانی دخیل در وقوع این سانحه به وظایف خود آگاه بودهاند. با همه این دیدگاهها نباید اطلاع رسانی ضعیف و اعلام نشدن دقیق شرایط و عوامل مؤثر در شکلگیری این سوانح توسط مسئولان را از نظر دور داشت. سوء مدیریت و ضعف اطلاعرسانی و نظارت را باید از جمله عوامل اصلی شکلگیری این سوانح قلمداد کرد.