گروه اقتصادی: لایحه بودجه سال 1389 کل کشور بر مبنای قیمت پایه نفت 65دلاری و با فرض مصارف ارزی 57میلیارد دلار، درآمد مالیاتی 39هزار میلیارد تومان و رشد 71درصدی بودجه عمرانی تدوین شده است که در آن یارانه کالاهای اساسی حذف نشده است.

رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دیروز(6بهمن) در نشستی خبری به تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 1389 پرداخت. وی درباره انعکاس اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه سال آینده، گفت: یارانه‌ها مربوط به 2بخش حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی است که یارانه کالاهای اساسی همچنان باقی و حتی در برخی کالاها مانند دارو یارانه‌ها افزایش یافته است.

ممبینی افزود: بحث حذف یارانه کالاهای اساسی در بودجه 89 مطرح نیست و آنچه طرح شده یارانه‌های انرژی است. وی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده 8 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر گرفته شده است و در ردیف بودجه شرکت‌های دولتی نیز 30 هزار میلیارد تومان اعتبار از هدفمند کردن یارانه‌ها ناشی می‌شود.

رشد 30درصدی درآمد مالیاتی

ممبینی درباره رقم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 89 گفت: درآمدهای مالیاتی برای سال 89 حدود 39 هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده که نسبت به رقم مصوبه بودجه‌ای امسال حدود 30 درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش مصارف ارزی

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مصارف ارزی در بودجه سال 89 را در مجموع حدود 57 میلیارد دلار اعلام کرد. رقم مصارف ارزی بودجه امسال 40میلیارد دلار بود. ممبینی گفت: 35 درصد منابع عمومی‌کشور از محل درآمد نفتی و بقیه از منابع غیرنفتی است.

افزایش حقوق‌ها تعیین نشده است

ممبینی درباره افزایش حقوق و دستمزدها افزود: درباره حقوق پیش‌بینی لازم را کرده‌ایم و متناسب با مصوبه شورای توسعه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم اما اکنون این موضوع دقیق نیست.

نفت 65دلاری

وی پیش‌بینی قیمت پایه نفت در لایحه بودجه 89 را بشکه‌ای 65 دلار و نرخ دلار را 985 تومان اعلام کرد. قیمت پایه نفت در بودجه امسال 5/37دلار بود. ممبینی افزود: 4میلیون بشکه نفت در روز توان تولید کشور و 2 میلیون بشکه در روز صادرات نفت کشور است که با احتساب 365 روز و قیمت 65 دلار می‌توان رقم درآمدی آن را محاسبه کرد.

رشد اندک هزینه‌های جاری

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور رویکرد در مصارف و هزینه‌های جاری کشور را انقباضی اعلام کرد و گفت: رشد این بخش در مقایسه با عملکرد بودجه امسال، 7/6درصد است.

رشد چشمگیر بودجه عمرانی

ممبینی ادامه داد: اعتبارات عمرانی در لایحه سال 89، بدون هدفمند‌سازی‌ 34 هزار و 200 میلیارد تومان است که 71 درصد بودجه امسال رشد دارد. وی درباره رشد 71درصدی بودجه عمرانی و اثرات تورمی‌آن گفت: در بخش عمرانی براساس ظرفیت‌های خالی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد نگرانی درباره تورم نداریم و اگر بودجه عمرانی بیش از این نیز باشد موجب تورم نخواهد شد.

رشد بودجه شرکت‌های دولتی

ممبینی اعلام کرد: بودجه شرکت‌های دولتی از 199‌هزار میلیارد تومان در سال 88 به 269 میلیارد تومان در سال 89 افزایش یافته است. 

تراز عملیاتی بودجه

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از تراز عملیاتی منفی 6 هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال 89 کل کشور هم سخن گفت و خاطرنشان کرد: این رقم که در سال‌های گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود، کاهش زیادی نشان می‌دهد و در برنامه است که تراز عملیاتی بودجه در سال‌های آینده به صفر نزدیک شود.

کد خبر 100358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز