همشهری آنلاین: مستندسازآمریکایی، آلکس گیبنی، در آخرین فیلمش به فساد در سیاست آمریکا می‌پردازد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه گیبنی که در سال 2008 به خاطر فیلم مستندش به نام "تاکسی به مقصد طرف تاریک"- فیلمی در باره مردن یک راننده تاکسی افغانی در بازداشت آمریکاییان" برنده جایزه اسکار شد، اکنون دوربین‌اش را بر زندگی و جرائم لابیست آمریکایی، جک آبراموف متمرکز کرده است.

این مستند با نام "قمارخانه جک و ایالات متحده پول"- در بخش مسابقه جشنواره سینمایی ساندنس امسال شرکت دارد.

 ابراموف یکی از لابیست‌های ارشد واشنگتن در دوران اوج‌گیری قدرت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا در دهه 1990 بود که نفوذش با انتخاب جرج دبلیو بوش در سال  2000 به ریاست جمهوری گسترش یافت.  او در سال 2006 پس از پذیرش اتهامات فساد، شیادی و فرار از مالیات برای شش سال به زندان محکوم شد، و به گفته گیبنی مظهری از گونه جدید "تروریسم سیاسی" بود که مانع کار دولت می‌شد.

گیبنی گفت امیدوار است فیلمش چشم‌های آمریکاییان را به دنیای تامین هزینه‌های مالی کارهای سیاسی باز کند.

او گفت: "در کدام کشور دیگر جهان،‌ مگر کشورهای شدیدا فاسدی مانند اندونزی یا نیجریه، پول به طور آشکار برای خرید رهبران سیاسی می‌رود؟ این وضعیت واقعا تکان‌دهنده است."

 این فیلمساز اعتقاد دارد که اوج‌گیری فساد در سیاست آمریکا به دوران انتخاب رونالد ریگان در 1980 بازمی‌گردد، رویدادی که با یک "تغییر بنیادین" در ارزش‌ها همزمان شد.

او گفت‌: "ما ارزشی را اتخاذ کردیم که می‌گوید ارزش نهایی پول است. و با آن شما هر چیزی را اندازه می‌گیرید. شما میزان موفقیت و شکست‌تان را با پول اندازه می‌گرفتید، و اکنون ما سیستم سیاسی‌مان را نیز به همین روش ارزیابی می‌کنیم."

"در ایالات متحده، فساد قانونی است. و این چیزی هراس‌آور است. سیستم تامین مالی مبارزات انتخاباتی رشوه‌دهی را قانونی می‌کند. چگونه می‌توان با این مسئله کنار آمد."

"آبراموف و آدم‌های مانند او تروریست‌‌های سیاسی هستند. آن‌ها از اسلحه استفاده نمی‌کنند، اما می‌خواهند دولت را نابود کنند. زیرا آنها به طور بنیادی به ارزش‌های دولت اعتقادی ندارند."

 گیبنی معتقد است که یک کنترل دقیق بر نحوه تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی برای برای حل این مشکل ضروری است.

کد خبر 100533

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز